آفتاب

رئوفیان: مجلس موانع دست و پاگیر سر راه تولید را بردارد

رئوفیان: مجلس موانع دست و پاگیر سر راه تولید را بردارد

تهران- ایرنا- دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین گفت: نمایندگان مجلس باید با وضع یا لغو برخی قوانین، موانع دولتی ترمز دهنده مراکز تولیدی را از سر راه بردارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ابوالقاسم رئوفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجلس دهم باید نشان دهد که می تواند پاسخ اعتماد مردم را بدهد. به ویژه اصلاح طلبان نسبت به وعده هایی که به مردم داده اند باید خیلی حساب شده عمل کنند.
این فعال اصولگرا خاطر نشان کرد: اولویت اصلی مجلس ریل گذاری درست برای بهبود وضع اقتصادی و معیشتی مردم است. نمایندگان باید با وضع یا لغو برخی قوانین، موانع حکومتی و دولتی ترمز دهنده مراکز تولیدی را از سر راه بردارند. از سوی دیگر مجلس باید از همین الان مشخص کند پولهایی که با رفع تحریم ها می خواهد به کشور بازگردد در کجا و چگونه هزینه شود.
رئوفیان کمک به تعامل ایران با دنیا را یکی دیگر از اولویت های مجلس دهم دانست و افزود: اگر نماینده ای در مقابل این تعامل موضع گیری منفی کرد مطمئن باشید قادر به فهمیدن این مساله نیست که این موضوع تا چه میزان در تعالی و پیشرفت کشور موثر است.
رئوفیان همچنین با اشاره به برجام، توافق هسته ای را یک دستاورد برای دولت حسن روحانی دانست و تصریح کرد: اینکه عده ای برجام را بدون نتیجه مشخصی برای کشور می دانند کاملا غیرمنصفانه است. به جای طرح این انتقادات غیرمنصفانه باید با ایجاد فضای همدلی در داخل، امکان هر گونه کارشکنی توسط آمریکا در اجرای برجام را از بین ببریم.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین اظهار داشت: دوره اول ریاست جمهوری وقت کاشت و دوره دوم زمان برداشت است. امیدوارم در 4 سال بعد نیز آقای روحانی رئیس جمهور باشد و ثمره برنامه های خود را ببیند.

**رئیس جمهور برجام داخلی را تببین کند

وی گفت: برخی معتقدند رئیس جمهوری می خواهد با طرح برجام 2 ایران را در داخل مرزهای خود محصور کند. به نظر من این سخن کاملا بی اساس است. این چه برداشت نادرستی از سخنان رئیس جمهوری اسلامی است؟
این فعال اصولگرا تاکید کرد: هدف رئیس جمهور کم کردن تنش های داخلی بین جناح های سیاسی است. البته برخی جلوتر رفتند و صحبت از برجام 3و 4 هم کردند. ولی برجام داخلی مد نظر رئیس جمهور پیدا کردن فهمی مشترک از موضوعات مرتبط با منافع ملی است.
وی اضافه کرد: البته اگر به جای برجام 2 بگوییم برجام داخلی بهتر است. ما نیاز به' برنامه جامع اقدام مشترک دولت- ملت- بخش خصوصی' برای توسعه و پیشرفت کشور داریم که نامش را می توان برجام داخلی گذاشت. چون گروههای سیاسی و مردم و فعالین اقتصادی درک های متفاوتی از الزامات اقتدار سیاسی و نظامی، جنگ نرم و دیگر مسائل دارند لازم است با گفت و گو این فهم ها به هم نزدیک شود.
رئوفیان گفت: برجام داخلی امری حیاتی برای نظام جمهوری اسلامی است. اما بهتر است رئیس جمهور که آن را مطرح کرده است توضیح و تبیین لازم را درباره آن نیز انجام دهد. چرا که پیشرفت کشور جز با اقدام و عمل ملی که رهبری هم مکررا فرموده اند امکان پذیر نیست.
این فعال سیاسی گفت: اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو دوستدار نظامند. هیچ کدام هم دوست نداریم به دامن ابرقدرتها بغلتیم. باید دوشادوش هم بایستیم و از جمهوریت و اسلامیت نظام دفاع کنیم.
این فعال سیاسی افزود: اگر بخواهیم طبق سند چشم انداز قدرت اول اقتصادی منطقه شویم چاره ای جز دست کشیدن از این مخالفت های بنیان برافکن با یکدیگر نداریم. برای آن نیز باید بر سر مسائل سیاسی و اقتصادی مهم کشور با هم تفاهم کنیم.
وی ادامه داد: مهمترین عامل شکستهای ما تا کنون سوء مدیریت در اقتصاد بوده است نه سنگ اندازی های آمریکا. همه بدبختی های ما از سوءتدبیردر مدیریت است.همان طور که علی(ع) سوء تدبیر را را عامل فروپاشی و شکست امت خود می داند.


**شاید لازم باشد برخی اصول قانون اساسی تغییر کند

وی اصلاح قانون انتخابات را یکی از اولویتهای اصلی اصولگرایان دانست و گفت: این قانون تا کنون بارها در مجالس مختلف پس از انقلاب دستخوش تغییر شده است. اما نمایندگان مجلس دهم باید در تغییر این قانون، تامین منافع ملی و مصالح کشور را در نظر گیرند نه رسیدن به منافع شخصی و گروهی خود را.
دبیر کل حزب اسلامی ایران زمین گفت: باید اصلاحاتی که در این قانون انجام می شود بر طبق اصول علمی و کارشناسانه دقیق و در جهت تقویت حاکمیت مردم سالاری دینی باشد. این مهم هم حاصل نمی شود مگر با احترام گذاشتن به شعور مردم و فراهم کردن زمینه انتخابات آزادانه و آگاهانه.
وی تصریح کرد: قانون اساسی، انتخابات را یک راهکار اصلی برای حاکمیت جمهوری اسلامی می داند و اصل 56 نیز می گوید باید اراده عمومی و الهی در طول هم قرار گیرند.
این فعال سیاسی تصریح کرد: استانداردهای انتخاباتی در جمهوری اسلامی باید بسیار بالاتر از کشورهای سکولار باشد. آن وقت ما می توانیم به خود افتخار کنیم ولی آیا الان این طور است؟
وی گفت: چون قانون انتخابات هر کشور نزدیکترین قانون به قانون اساسی آن است. به نظر می رسد قانون اساسی ما نیز دچار اشکالاتی باشد. از این رو برای تغییر در قانون انتخابات، باید در قانون اساسی نیز تغییراتی را داشته باشد که راهکار آن نیز در قانون اساسی مشخص شده است.
رئوفیان گفت: یکی از اساتید دانشگاه که قانون اساسی را تدریس می کرد می گفت: این قانون در برخی مسائل راه فرار از اصول آن را بسیار بازگذاشته است. برای همین لازم است در جهت تامین مصالح کشور برخی تغییرات را در آن شاهد باشیم.

** از راه دیپلماسی بهتر می توان 2 میلیارد دلار را آزاد کرد

وی در ادامه گفت: برای ‌آزاد شدن دو میلیارد دلار پول بلوکه شدن ایران توسط آمریکا، می توان از پیمان'مودت' که در سال 1955 بین دو کشور منعقد شده و هنوز نیز پابرجاست بهره برد.
رئوفیان افزود: بر طبق این معاهده که بیش از 6 دهه قبل بین ایران و آمریکا منعقد شده است نباید هیچ یک از دادگاههای طرفین حکمی را صادر کند که در مسیر تعاملات مالی دو کشور مشکل ایجاد کند.
وی تصریح کرد: اکنون که یک دادگاه آمریکا مرتکب نقض این پیمان شده است می توان از طریق دیپلماسی با مذاکره با دولتمردان آمریکایی، حق ایران را پیگیری کرد. به نظر من راه دیپلماسی در این زمینه قرین به توفیق بیشتری خواهد بود تا طرح دعوی در مجامع بین المللی.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: طرح دعوی اقدامی زمان بر است و هزینه زیادی می برد ضمن اینکه معلوم نیست نتیجه بدهد.
رئوفیان تاکید کرد: هیچ فرد عاقلی با مال خود نیز چنین کاری نمی کند چه برسد به بیت المال. دولت وقت درباره این 2 میلیارد لار خطای استراتژیک بزرگی را مرتکب شد. حالا چرا نهادهای مانند شورای عالی امنیت ملی هم که می توانستند مانع این کار شوند تذکر نداده اند یا اینکه بانک مرکزی وقت در این باره اقدامی نکرده است خود جای بحث دارد. البته ظاهرا سفیر وقت ایران در ایتالیا در این باره به دولتمردان هشدار داده بود که به آن توجهی نشده بود.

سیام **3081 **1446
کد N1284033

وبگردی