آفتاب
یادداشت قائم مقام ستاد اقامه نماز؛

مروری بر كاركردهای عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسجد

مروری بر كاركردهای عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسجد

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز، طی یادداشتی کارکردهای عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسجد را مرور کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز، متن یادداشت دكتر محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز به مناسبت دهه تکریم و غبارروبی مساجد از نظر می گذرد؛

در دهه تكریم و غبارروبی مساجد قرار داریم. فرصتی است تا در ایام ماه مبارك رمضان مروری بر نقش محوری مسجد در ساختن آینده‌ای روشن داشته باشیم و قبل از اینكه به غبارروبی و نظافت ظاهری مسجد بپردازیم ـ كه این نقش را خادم مسجد بهتر از دیگران انجام می‌دهد ـ به فكر غبارروبی ذهن و عملكرد گذشته باشیم و با رویكردی نو و متفاوت با تزریق خون تازه دركالبد مساجد عملكرد آن را ارتقاء دهیم و این نقش زمانی محقق می‌شود كه مسجد كاركردهای عبادی و اجتماعی و فرهنگی و آموزشی و سیاسی خود را به‌طوركامل و درست ایفا نماید.

نقش عبادی

اقامه نماز اول وقت به جماعت در سه وعده صبح و ظهر و شب. در واقع مسجدی كه نماز صبح نداشته باشد -كه متاسفانه امروزكم نیستند- نقش عبادی خود را ناقص انجام داده است و یا اذان حلقومی توسط نمازگزاران به نوبت به خصوص نوجوانان و جوانان كه از این ثواب بی‌نظیر تعداد بیشتری بهره‌مند شوند نه پخش اذان رادیویی و یا نمازهای غیرطولانی و وقت‌گیر -بخصوص در ادارات و مساجد بازار)

برگزاری دوره‌های مهارت‌های دعوت فرزندان و خانواده به نماز و مسجد، سخنرانی و ارایه مطالب درخصوص آثار و بركات نماز در زندگی شخصی و اجتماعی.

نقش اجتماعی

كمك به حل اختلاف خانوادگی به‌خصوص جلوگیری ازطلاق، كمك به آشتی دادن خانواده‌های قهركرده، همسریابی درجهت ترویج ازدواج آسان، كلاس‌های مشاوره و روانشناسی زوج‌های جوان در جهت تحكیم خانواده و برنامه‌های تشویقی برای فرزندآوری،

كمك به ترك اعتیاد معتادان محل و اشتغال‌یابی

رابط بین خانواده‌های محروم و معلول و نیاز به مساعدت با نهادهای خدماتی همچون كمیته امداد و بهزیستی و...

شركت در مراسم‌ها واحساس مسئولیت در شادی وغم خانواده‌های اطراف مسجد

بیان مطالب و اطلاع‌رسانی در آسیب‌های فضای مجازی و ماهواره درگسست‌های خانواده

نقش فرهنگی و آموزشی

پیوند بین مسجد و مدارس محل از طریق حضور امام جماعت در مدرسه و دعوت از مدیران و معلمان و اولیاء ودانش‌آموزان جهت اختصاص بخشی از فعالیت‌های فوق برنامه وآموزشی با محوریت مسجد، مثلا تقدیر از نخبگان ورزشی و علمی و اخلاقی دانش‌آموزان به همراه اولیاء در مسجد بعد از نماز مغرب وعشاء

تشكیل گروه‌های ورزشی و هنری

برگزاری كلاس‌های تقویتی و آموزشی، استفاده از دانش‌آموزان و جوانان در تركیب هیأت امناء و نقش‌دهی آنان در برنامه‌ریزی و دعوت همسالان به مسجد

درس سحرخیزی و نشاط با حضور معلمین و دانش‌آموزان به نوبت در نمازهای صبح مساجد و سپس ورزش صبحگاهی

نقش سیاسی

مسجد باید محلی باشد كه متقن‌ترین و به‌روزترین تحلیل‌های وقایع ملی و بین‌المللی را برای مخاطبین ارایه نماید و نباید بی‌تفاوت باشد، زیرا كه از صدر اسلام تا حالا مسجد مهمترین پایگاه سیاسی و مركزثقل تحولات بوده و هست. مسجد باید محل پرورش مدیران لایق و شایسته برای مسئولیت‌های اجرایی نظام باشد.

مسجد باید روحیه استكبارستیزی به خصوص علیه آمریكا و اسرائیل و تعصب اسلامی‌ایرانی و روحیه انقلابی را در نمازگزاران تقویت نماید و رشد دهد.

بُعد ساختاری

ساختمان مسجد باید ساده و زیبا و بدون تجملات اضافی باشد و نیز شرایط مساوی برای خواهران و برادران داشته باشد. همچنین مناسب‌سازی ورودی‌ها برای جانبازان و معلولین جسمی و حركتی در نظر گرفته شود، به‌طوری كه ویلچری‌ها یا نابینایان بتوانند به راحتی از امكانات وضوخانه و دستشویی وعبادی مسجد بهره‌مند شوند.

و همه این نقش‌های مفید و مؤثر مسجد وقتی محقق می‌شود كه امام جماعتی عاشق و فارغ و دلسوز و جوان و باسواد و با انگیزه به مثابه یك طبیب معنوی حضور داشته باشد و به نظر امروز ضرورت مركز یا موسسه‌ای برای تربیت و آموزش و توانمندسازی امامان جماعات مساجد احساس می‌شود تا هم در ابتدای ورود و هم در ادامه با دوره‌های بازآموزی توانمند و به‌روز شوند. و اگر دولت و مردم به این باور و یقین برسند كه مسجد با كاركردهای ذكرشده می‌تواند وجود داشته و تقویت شود، بسیاری از هزینه آسیب‌های اجتماعی از دوش دولت و جامعه برداشته خواهد شد.

کد N1282526

وبگردی