آفتاب

خبرنگارانی که فلوجه آخرین خبرشان شد/ عبدالله کوله اش را برای آخرین بار بست

خبرنگارانی که فلوجه آخرین خبرشان شد/ عبدالله کوله اش را برای آخرین بار بست

بغداد- ایرنا- دوشنبه های جنگ فلوجه از ابتدای شروع تا به امروز که 11 روز از آن می گذرد، برای خانواده خبرنگاران خونبار بوده و در هر دوی این دوشنبه ها، جامعه خبری عراق قربانی داشته که آخرین آنها 'عبدالله عریان خلف' فیلمبردار شبکه عراقی 'النجباء' بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالله همانند شماری دیگر از خبرنگاران و فیلمبرداران جنگی ٬ سرگرم پوشش خبری صحنه های جنگ بود که پنجشنبه گذشته، تک تیرانداز داعش در منطقه 'سجر' در شمال غربی شهر کرمه او را هدف قرار داد و دوشنبه گذشته (30 ماه می) براثر شدت جراحات، جان باخت.
عبدالله تصویربردار جوان و خوش اخلاق شبکه النجباء ٬ همواره در مناطق عملیاتی حضور داشت و پر کشیدن او در روز دوشنبه٬ همکاران و همقطارانش را در غم و اندوه فرو برد و در منطقه عملیاتی ٬ تصاویر یادگاری اش از جنگ ٬ در گوشی های تلفن همراه دست به دست می شد.
قبل از عبدالله خلف جوان 23 ساله عراقی، دو خبرنگار جنگی نیز در روز اول جنگ در دوشنبه هفته گذشته (23 ماه می) جان باختند که یکی 'تحسین علی عباس الساعدی' خبرنگار جنگی گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق و دیگری 'حسن الشروکی' خبرنگار جنگی گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق بود.
غیر از این شهدای خبر عراق، 'محمد آل بشاره' و 'حسن المیاحی' نیز در روز سه شنبه هفته گذشته (24 ماه می) در محل عملیات کرمه بر اثر انفجار خودرو انتحاری زخمی شدند که هر دوی این خبرنگار و فیلمبردار تلویزیون عراقی 'الولاء' جهت مداوا به جمهوری اسلامی ایران اعزام شده اند.
خبرنگاران جنگی درعراق ، عنوانی جدید است و به خبرنگارانی اطلاق می شود که نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق را بطور مستمر در عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش همراهی می کنند.
'علی الانصاری' خبرنگار جنگی تلویزیون عراقی 'الغدیر' وابسته به سازمان بدر نیز در ژانویه 2015 ٬ حین پوشش صحنه های جنگ شهرستان 'مقدادیه' در استان دیاله شهید شد و ماجرای شهادت او در قالب یک مستند به نام 'پل' به تصویر کشیده شده است. این فیلم که توسط یک مستندساز ایرانی ساخته شده، درعراق با استقبال خوبی روبه رو شد.
پیشتر دیده بان آزادی مطبوعات در عراق اعلام کرده بود که در طول یک سال گذشته ٬ از سوم ماه می 2015 تا مدت مشابه آن در سال جاری٬ 477 خبرنگار و فعال رسانه ای در معرض تهدید و خشونت قرار گرفتند که از این تعداد 9 نفر کشته شده اند که چند نفر از آنها از خبرنگاران جنگی هستند.
براساس اعلام این گزارش ٬ شمار کل قربانیان رسانه ای در عراق از 2003 تا به امروز٬ 294 نفر است که 166 نفر آنها خبرنگار و فیلمبردار و 73 نفر نیز فنی و مهندسی یا دستیار فیلمبردار هستند که در حین انجام وظیفه، کشته شده اند .
براساس آرشیو رسانه ای جهان، 'ولیم هوارد' خبرنگار انگلیسی روزنامه 'تایمز' که جنگ های 'کریمه' (1854- 1856م ) را پوشش می داد٬ اولین خبرنگار جنگی دنیا محسوب می شود.
اما بطور ویژه این عنوان برای اولین بار در توصیف خبرنگار آمریکایی 'ریچارد هاردنگ دفز' به کار گرفته شد که شش جنگ از جمله انقلاب کوبا 1890 را پوشش داد.
'وینستون چرچیل' نخست وزیر سابق انگلستان نیز به خاطر پوشش خبری جنگ انگلیس در جنوب آفریقا (1899- 1902) عنوان خبرنگار جنگی را داشت و بعدها نخست وزیر انگلستان شد.
بدون شک یکی از نام آورترین خبرنگاران جنگی جمهوری اسلامی ایران که در مستندسازی رسانه ای جنگ تحمیلی هشت ساله نقش مهمی داشت، شهید 'مرتضی آوینی' سازنده مستند ماندگار 'روایت فتح' است که خبرنگاران جنگی عراقی عموما او را می شناسند.
خاورم *4*353*1770**2041**
کد N1281591

وبگردی