آفتاب
طی سخنانی در همایش تجاری ایران و لتونی؛

رییس اتاق بازرگانی: کشور پیشرو در رفع موانع مبادلات پولی جای پای خود را در خاورمیانه محکم می کند

رییس اتاق بازرگانی: کشور پیشرو در رفع موانع مبادلات پولی جای پای خود را در خاورمیانه محکم می کند

تهران-ایرنا-رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر رفع موانع بانکی بر مبادلات تجاری ایران و لتونی گفت: باید موانع مبادلات پولی را رفع کنیم؛ هر کشوری که در این زمینه پیشگام شود، جای پای محکمی در منطقه برای خود ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محسن جلال پور روز پنج شنبه در همایش تجاری ایران و لتونی، که در هتلRadisson Blue Daugava ، با حضور وزیران امور خارجه ایران و لیتونی برگزار شد،افزود: اکنون دو کشور ایران و لتونی، نیاز به ارتباط بانکها، صنایع و تجارت دارند و این عوامل می تواند عامل رشد، شکوفایی و اشتغال زایی در هر دو کشور شود.
وی ادامه داد: لتونی می تواند از ظرفیت عظیم صنایع غذایی ایران بهره ببرد و با استفاده از امکانات بنگاه های حرفه ای ایران محصولات خود را به بازار 15 کشور همسایه آبی و خاکی از روسیه و قفقاژ تا افغانستان و عراق و خلیج فارس عرضه کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری یکی از برنامه های جدی ایران است،گفت: باید گردشگری را بین دو کشور تسهیل کنیم.
جلال پور گفت: دو کشور می توانند در زمینه های متعدد از حمل و نقل، کشتیرانی، برقراری پرواز تهران ریگا، زمینه های همکار جانبی و رفت و آمد بیشتر را برای مردم خود فراهم کنند.
وی اضافه کرد: آنچه از همه مطالب مهمتر بنظر می رسد، ارتباطات بانکی و بیمه ای است که باید دولت لتونی در این امر پیگیری و کمک جدی را مدنظر قرار دهد.
جلال پور در بخش آغازین سخنان خود گفت: وقتی به ریگا که یکی از زیبا ترین ومهمترین شهرهای صنعتی، تجاری، فرهنگی و مالی منطقه بالتیک است پا گذاشتم احساس غربت نکردم.ریگا بعنوان مروارید دریای بالتیک معروف است.شهری زیبا که همواره یکی از پایتخت های فرهنگی اروپا بوده است.
جلال پور افزود: برای ما دیدن هنرمندان خیابانی، گلفروش ها، موسیقی زنده، شکلات فروشی ها و کافی شاپ ها بسیار جالب بود؛ دراین شهر صنایع دستی، شمع و پارچه های زیبایی دیدیم. علاوه برآن، ریگا شهر آوازهای ملی است، همانطور که هر منطقه ای از ایران چنین پیشینه ای دارد.
وی ادامه داد: برای من، مردم لتونی همواره قابل احترام بوده اند؛ قرنها تسلط اقوام دیگر از ژرمن ها، لهستانی ها تا لیتوانی ها و سوئدی ها و روس ها نتوانست این مردم را در فرهنگ اقوام غالب هضم کند.
جلال پور گفت: اینکه دولت ایران از اولین دولتهایی بودکه استقلال لتونی را در 1920 پذیرفت و اینکه هیچگاه اشغال لتونی توسط شوروی را به رسمیت نشناخت، نشانه ای از احترام ایرانیان به ماهیت لتونیایی است.
وی در ارتباط با مباحث اقتصادی نیز افزود: لتونی کشوری است که بخاطر انضباط مالی و رشد اقتصادی شهره است؛ کشور شما از نظر کسری بودجه و میزان بدهی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا جایگاه بسیار خوبی دارد و این را مدیون سیاستهای پولی و مالی مناسبی است که آغاز کرده است.
رئیس اتاق ایران گفت: شما درسالهای اخیر از منظر رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا درسالهای 2012و2013 با ثبت رشد 4.2 درصدی بالاترین بوده اید؛ یکی دیگراز موفقیتهای لتونی کاهش مداوم نرخ بیکاری است؛ کشورلتونی نرخ بیکاری را که در سال 2011 بیش از 16 درصد بوده، تک رقمی کرده است؛ کشاورزی بخش عمده ی اقتصاد لتونی است و شما در بخشهایی چون تولید مواد شیمیایی، لجستیک، صنعت چوب، نساجی، صنایع غذایی، ماشین آلات و فنآوری سبز نیز توفیقات خوبی داشته اید.
وی گفت: درمقابل، ایران یک منبع تأمین ناب برای محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، خشکبار ، محصولات غذایی مورد نظر لتونی است؛ ایران سرزمینی سبز و امن در میان انبوهی کشور بحران زده است؛ ایران امنیت دارد؛ آسمان ایران از تمام کشورهای منطقه امنتر است؛ ما نقطه اتصال به خیلی از کشورها هستیم؛ حوزه نفوذ کشورما، حوزه بزرگ و غیرقابل دسترسی برای بسیاری از کشورهاست.
جلال پور تصریح کرد: اقتصاد ایران تاکنون بیشتر متکی به درآمدهای نفتی بوده است اما اکنون برنامه دارد که این وابستگی را به حداقل برساند؛ ماهم مثل شما سیاست های محکمی در زمینه ی مهار تورم و باز گرداندن ثبات و توسعه بر مبنای توسعه بخش خصوصی رادر پیش گرفته ایم.
هیات سیاسی-اقتصادی کشورمان یکشنبه این هفته سفر دوره ای خود به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی را آغاز کرد و در نخستین ایستگاه، به ورشو پایتخت لهستان و سپس به هلسینکی پایتخت فنلاند و استکهلم پایتخت سوئد رفت و پس از دیدار و گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی، صبح امروز(پنجشنه) وارد ریگا پایتخت لتونی شد.
اعضای هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سه کشور لهستان، فنلاند و سوئد با همتایان خود دیدار رو در رو (B2B) داشتند و در همایش های اقتصادی دوجانبه با لهستان و فنلاند شرکت کردند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالان اقتصادی کشورمان تنها در لهستان و فنلاند، یک میلیارد و 200 میلیون دلار سند همکاری دوجانبه به امضا کردند؛ برخی از این اسناد در قالب تفاهم نامه و برخی در قالب قرارداد است.
بر اساس این گزارش، دیدار و گفت وگوهای رو در رو (B2B)، از دیگر برنامه های هیات اقتصادی ایران در لتونی است؛ فعالان اقتصادی ایران در لتونی تلاش می کنند ضمن معرفی شرکت های خود، شرکا و همتایانشان در کشور لتونی را بهتر بشناسند و زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه را شناسایی کنند.
هیات سیاسی - اقتصادی ایران امشب (پنجشنبه)، ریگا را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.
اقتصام(3)9189** 1418
کد N1281478

وبگردی