آفتاب

المانیتور: اتحادیه اروپا امیدوار است نخستین شریک تجاری ایران باشد

المانیتور: اتحادیه اروپا امیدوار است نخستین شریک تجاری ایران باشد

تهران-ایرنا- پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: اتحادیه اروپا امیدوار است به عنوان شریک تجاری اول، بار دیگر به ایران بازگردد.

المانیتور در شماره دیروز (چهارشنبه) خود نوشت:«فدریکا موگرینی»مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ 16 آوریل (28 فروردین) طی سفری یک روزه به تهران گفت: 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند که به بزرگترین شریک تجاری ایران بدل شوند. ما اولین شرکای تجاری ایران در زمینه های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بودیم و می خواهیم بار دیگر به چنین شراکتی باز گردیم.
المانیتور افزود: در حقیقت تعداد فزاینده ای از هیات های تجاری و سیاسی به دنبال لغو تحریم های هسته ای ایران در تاریخ 16 ژانویه (26 دی 94) از ایران دیدن کرده اند. با توجه به عزم ایران برای بازسازی اقتصاد خود که در نتیجه چند دهه تحریم آسیب دید و این که اتحادیه اروپا هنوز با چالش ناشی از بحران بدهی ها دست و پنجه نرم می کند، به نظر می رسد که گسترش روابط اقتصادی به نفع هر دو طرف است.
موگرینی در دیدار از تهران به ویژه بیان کرد که اتحادیه اروپا نیاز دارد که بانک هایش در ایران حضور داشته باشند. به این ترتیب، این اتحادیه تلاش می کند تا به بانک های اروپایی درباره تعامل با ایران اطمینان دهد. در این زمینه ایران و اتحادیه اروپا درباره گسترش همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلفی از قبیل فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری، کشاورزی، حمل و نقل و انرژی توافق کرده اند.
در حالی که ایران نیز امیدوار است سرمایه گذاری خارجی به احیای اقتصاد این کشور کمک کند، براوردهای رسمی نشان می دهند که اقتصاد ایران می تواند سالانه بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.
«چارلز روبرتسون» اقتصاد دان ارشد شرکت جهانی «رینیسانس کپیتال» در مصاحبه با المانیتور گفت وی انتظار دارد که در میان کشورهای اروپایی، فرانسه، آلمان و ایتالیا نقش پیشتازی در سرمایه گذاری در ایران در سالهای پیش رو داشته باشند.
وی افزود: «ایران به لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با اروپا دارد و از سال 2014 پیوسته شرکت های اروپایی به امید تجارت یا سرمایه گذاری از ایران دیدن کرده اند. ایران در دهه1970 میلادی یکی از سه بازار اصلی شرکت خرده فروشی فرانسوی و چند ملیتی کارفور بود. ما اکنون شاهد باز شدن بانک های اروپایی به روی بانک های ایرانی هستیم و انتظار داریم شرکت های صنعتی اروپایی نیز همین رویه را دنبال کنند.»
به نوشته المانتیور، هر چند مقام های ایران و اتحادیه اروپا تمایل خود را برای توسعه روابط ابراز کرده اند اما موانع چندی باقی است. تحریم های بانکی آمریکا یکی از موانع روابط تجاری بین ایران و اروپا محسوب می شود، کشورهای غیر غربی تلاش خود را برای توسعه سهم خود در بازارهای ایران تشدید کرده اند و عربستان ظاهرا تلاش می کند ایران را از منافع اقتصادی برجام محروم کند.
یکی از دیپلمات های اروپایی که نامش فاش نشده به المانیتور گفت ایران و اتحادیه اروپا اکنون می توانند روابط تجاری خود را از سر گیرند اما موانعی در این مسیر وجود دارد که باید رفع شود.
وی گفت: تعامل دوباره با ایران مطمئنا فرصت هایی برای هر دو طرف در زمینه های تجاری و سرمایه گذاری ایجاد خواهد کرد اما چنین تغییری تدریجی خواهد بود و نمی توان انتظار داشت یک شبه نتیجه دهد. طرح های سرمایه گذاری ایران به حمایت سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد اما شرکت های سرمایه گذاری اروپایی و بین المللی هنوز برای مطابقت دادن طرح های خود با اوضاع جدید و ارزیابی شروط قانونی جدید به زمان نیاز دارند.
پیروی اتحادیه اروپا از مواضع آمریکا در تحریم بانک های ایران، شرکت های بیمه و دسترسی به سوئیفت آشکارا بر روابط تجاری ایران و اروپا تاثیر گذاشت به گونه ای که صادرات اتحادیه اروپا در سال 2012 به 7.3 میلیارد یورو رسید که در مقایسه با رقم 11.3 میلیارد یورو در سال 2006 کاهش چشمگیری را نشان می داد.
سابقه روابط ایران و اتحادیه اروپا به سال 1963 باز می گردد و دو طرف روابط خود را با وجود بسیاری از نشیب و فرازها حتی پس از انقلاب اسلامی در ایران نیز حفظ کرده اند.
اروپام**9158**1856
کد N1281460

وبگردی