آفتاب

سیف:نادیده گرفتن محیط زیست یکی ازچالش های فعالیت های اقتصادی است

سیف:نادیده گرفتن محیط زیست یکی ازچالش های فعالیت های اقتصادی است

تهران-ایرنا- رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از چالش های فعالیت های اقتصادی و توسعه ای نادیده گرفتن اهمیت محیط زیست است.

به گزارش خبرگارعلمی ایرنا، ولی الله سیف عصر چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و بانک مرکزی به ارتباط محیط زیست و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد وگفت: این دو باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.
وی تاکید جهانی بر موضوع حسابداری محیط زیست و اقتصاد سبز را نشانه درک بشری از اهمیت موضوع محیط زیست دانست و افزود: در حالی که طی دهه های گذشته بشر تنها به اعداد وارقام کسب شده در حوزه اقتصادی و توسعه ای دلخوش بود ، امروز معتقد به حسابرسی سبز و ورود هزینه ها و خسارات وارده به منابع طبیعی و محیط زیست طی اجرای این فعالیت ها است.
سیف اشاره ای به ارائه منظم آمار مربوط به تورم در کشور داشت و گفت: محاسبه محیط زیست در هزینه های تولید می تواند جهت گیری های جدیدی در حوزه اقتصاد ایجاد کند و منشاء اثرات مثبت در این بخش باشد.
وی به ماده 20 برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده مکلف به حمایت از پروژه های تولیدی و اقتصادی هستیم اما به لحاظ محدودیت های مالی قادر به انجام آن نیستیم.
سیف ضمن یادآوری محدودیت منابع برای ارائه تسهیلات بانکی گفت: این تسهیلات باید به پروژه هایی اختصاص یابد که منجر به شتاب در رشد و توسعه اقتصادی شوند.
رییس کل بانک مرکزی افزود: اما می توان در ارائه تسهیلات ضوابط و استانداردهای زیست محیطی را نیز به عنوان اولویت هایی برای تخصیص اعتبار در نظر گفت.
وی اشاره ای به شرط بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات به پروژه ها در سال 95 داشت و گفت: مقرر شد اولویت به پروژه هایی داده شود که در کارگروه های استانداری ها که به ریاست استاندار تشکیل می شود جمع بندی بر تاثیرگذاری آنها در خروج کشور از رکود اقتصادی و رشد نظام اقتصادی باشد که می توان به این شرط الزام رعایت اصول محیط زیستی را نیز اضافه کرد.
سیف با اشاره به فعالیت کمیته ای با ریاست معاون اول رییس جمهوری برای اولویت بندی پروژه هایی جهت دریافت تسهیلات بانکی در سال جاری گفت: پروژه های زیست محیطی می تواند از جمله اولویت های تعیین شده در این کمیته باشند.
وی اظهار کرد: ظرفیت های زیادی در برنامه ششم توسعه با موضوع اقتصاد سبز وجود دارد که این تفاهم نامه می تواند ظرفیت ها را افزایش دهد.
علمی **9014**1540**1440
کد N1280558

وبگردی