آفتاب

ایجاد بانک اطلاعاتی فعالین حوزه ساخت و تعمیر شناور

ایجاد بانک اطلاعاتی فعالین حوزه ساخت و تعمیر شناور

ایلنا: مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: اقتصاد دریا نیازمند نگاه ویژه دولت به دریا و تامین اعتبار لازم برای فعالیت این حوزه است و دولت هم نشان داده که به این امر توجه دارد اما این حوزه جای فعالیت بیش از این را دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار خبرهایی مربوط به واردات انواع شناور به کشور گفت: ما بر حسب وظیفه ذاتی خود به ساخت داخل اهمیت می دهیم  و از آن پشتیبانی می کنیم، هرچند منکر قابلیت های فنی و کیفی شناورهای خارجی نیستیم.

مهرداد مظفری ادامه داد: شناورهای خارجی به دلیل کیفیت بالا و سرعت در تحویل نسبت به شناورهای داخلی از امتیاز بهتری برخوردار هستند اما  سوالی که اینجا به وجود می آید این است که وارد کردن این شناروها چه کمکی به اقتصاد کشور می‌کند ، درست است که به رشد اقتصادی دریا سرعت می‌دهد اما نگاه ما باید بر پایه آینده نگری باشد.

وی ادامه داد: ما باید علاوه بر کمک به راه‌اندازی اقتصاد دریا به دنبال ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور باشیم و بتوانیم از سرمایه‌های داخلی استفاده کنیم؛ در حال حاضر در کشور انرژی ارزان و نیروی کار تحصیلکرده به اندازه کافی وجود دارد و‌‌ با یک سرمایه گذاری مناسب و به روز شدن تجهیزات کارگاهی به راحتی می تواند با هم نوعان خارجی خود رقابت کنند

مظفری تصریح کرد: این امر نیازمند نگاه ویژه دولت به دریا و تامین اعتبار لازم برای فعالیت در این حوزه است و قوه مجریه هم نشان داده که به این مسئله توجه دارد اما این حوزه جای فعالیت بیش از این را دارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کارخانه‌های شناورسازی در کشور گفت: در کشور 50 کارخانه ساخت و تعمیر شناور وجود دارد و در سال گذشته به 28 کارخانه تسهیلات داده شد.

 مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی افزود: پرونده‌های متقاضی دریافت تسهیلات در بخش تعمیر شناور حداقل 500 میلیون تومان و پروندهای متقاضی ساخت شناور نیز حداقل 6 میلیارد تومان است، همین امر نشان می‌دهد که این حوزه به مبالغ کلان نیاز دارد و بالطبع لازم است بودجه صندوق که وظیفه حمایت از این صنعت را دارد بیشتر شود.

مظفری به ساماندهی فعالین این حوزه توسط این صندوق اشاره کرد و گفت: ما در سال گذشته موفق شدیم 180 کارگاه ‌‌‌و ‌شرکت فعال در‌ این ‌را ‌حوزه را ‌شناسایی کنیم که ‌به ساخت تجهیزات شناور مشغول هستند اما ‌نکته جالب این است که برخی از این فعالان از وجود یکدیگر خبر نداشتند ، به طور مثال آنها برای خریدن پمپی که در کشور تولید می شود به دلیل عدم اطلاع از  ساخت چنین پمپی اقدام به واردات آن از کشورهای دیگر می‌کردند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در پایان تصریح کرد: ما با ایجاد بانک اطلاعاتی ‌و ‌ارتباط دادن فعالین این حوزه با یکدیگر به میزان زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری و هزینه تمام شده را پایین آوردیم و تلاش داریم که این بانک اطلاعاتی را کامل‌تر کنیم.

کد N1280059

وبگردی