آفتاب
کاهش عیار معادن ریسک معدنکاری را بالا برده است

افزایش هزینه اکتشافات در برابر کاهش میزان اکتشافات معدنی

افزایش هزینه اکتشافات در برابر کاهش میزان اکتشافات معدنی

روند نزولی قیمت مواد معدنی در بازار جهانی از یکسو و جهش قیمت هزینه‌های اکتشافات معادن از سویی دیگر سبب شده دغدغه کنونی فعالان معدنی کاهش ...

روند نزولی قیمت مواد معدنی در بازار جهانی از یکسو و جهش قیمت هزینه‌های اکتشافات معادن از سویی دیگر سبب شده دغدغه کنونی فعالان معدنی کاهش عیار معادن و غیراقتصادی بودن معدنکاری باشد. به گزارش اقتصادنیوز، کاهش میزان اکتشافات معدنی از سوی بخش خصوصی در گزارش‌های جدید ثابت کرده که هزینه اکتشافات در معدنکاری روبه افزایش است و به دلیل کاهش عیار در برخی معادن سرمایه‌گذاران دیگر انگیزه کافی برای معدنکاری ندارند. چرا که از یکسو کاهش قیمت مواد معدنی در بازار جهانی و از سوی دیگر عیار پایین معادن بر اکتشافات اثر منفی گذاشته و معدنکاری را برای سرمایه‌گذاران فاقد توجیه اقتصادی کرده است.

 

روز گذشته محمدتقی کره‌ای، رئیس سازمان زمین‌شناسی در همایش ملی نقش معدن در اقتصاد و توسعه کشور از افزایش شدید هزینه‌های اکتشاف در برابر کاهش عیار معادن خبر داد و گفت: عیار معادن بر اکتشافات نیز اثرات منفی بر جای گذاشته است و كار در اين معادن به سختی انجام می‌شود. او معتقد است از سویی شاهد افزایش قیمت مواد معدنی در سطح جهان هستیم و از سویی با عیار پایین مواد معدنی مواجه می‌شویم. به معنای اینکه در ابتدای کار به دنبال برداشت از سطوحی هستیم که عیار بالاتری دارد و زمانی که به عیار پایین می‌رسیم ادامه کار با دشواری همراه شده و توجیه اقتصادی ندارد.

طبق گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی از سال 2000 ميلادی سالانه فقط 5 درصد به اكتشاف مواد معدني اضافه شده اما این رقم در حالی گفته شده که به اعتقاد مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های قبل سالانه بین یک تا 2/ 1 میلیارد تن مواد معدنی جدید در کشور کشف می‌شد اما سال 94 فقط 700 میلیون تن ذخیره جدید به مجموع ذخایر معدنی کشور افزوده شده که حاکی از افت نزدیک به 50 درصدی کشف مواد معدنی جدید در کشور است. کارشناسان بخش معدن معتقدند میزان اکتشافات معدنی توسط بخش خصوصی به این دلیل در سال 94 بسیار کاهش پیدا کرده که افزایش هزینه حق‌الارض هزینه معدنکاری را بالا برده و آنها را به لحاظ اقتصادی ضعیف کرده است. آنها می‌گویند برای یک معدن‌دار به ازای هر کیلومتر مربع دو تا پنج میلیون تمام می‌شود و بیشتر فعالان بخش خصوصی به دلیل همین مالیات در محدوده‌های اکتشافی تا کنون جذب نشده‌اند. اما بیشتر فعالان معدنی از این موضوع گلایه‌مند هستند که معتقدند نباید حق‌الارض طی این سال‌ها 10 برابر افزایش می‌یافت. زیرا مولفه تاثیرگذار در بخش معدن سودآوری است و با توجه به اینکه هر چقدر میزان سرمایه‌گذاری در معادن بیشتر باشد سود حاصل از آن بیشتر خواهد بود، باید ثبات قوانین در فعالیت‌های تخصصی اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری بیشتر از گذشته حاکم شود.

کد N1279177

وبگردی