آفتاب

پاسخ کوبنده حسینی به نگرانی عربستانی‌ها

پاسخ کوبنده حسینی به نگرانی عربستانی‌ها

شهاب حسینی در نشست خبری فیلم سینمایی «فروشنده» درباره تحلیل روزنامه سعودی از فرهنگ ایران و مقایسه او با سرداران سپاه گفت: «عربستان دارای پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و بزرگ‌ترین مشتری تسلیحات است اما قطعا فرهنگ ندارد که با زائران خانه خدا چنین برخورد می‌کند.

 من درباره خودم نمي‌دانم اما آنها دير فهميدند با سرزميني روبه‌رو هستند كه فرهنگي چند هزار ساله دارد و قدرت فرهنگ و هنر از كار سياسي بيشتر است.»به گزارش همشهري، اصغر فرهادي، ترانه عليدوستي و حسيني چند روز پس از بازگشت به ايران دوباره كنار هم نشستند و از ساعت 21:20دوشنبه تا دقايقي مانده به بامداد سه‌شنبه، ضمن ايستادن مقابل دوربين عكاسان حاضر در خانه همايش، به انبوه پرسش‌هاي خبرنگاران و اهالي رسانه درباره متن و حاشيه سينماي ايران، سرنوشت فيلم تحسين‌شده جشنواره كن امسال، توليد فيلم‌هاي سياه‌نما و جشنواره‌اي و ديگر مسائل ريز و درشت اين روزها پاسخ گفتند.

  • شادم كه در ايرانم

فرهادي كه به‌تازگي جايزه بهترين فيلمنامه كن را به سياهه جوايز و افتخارهاي خود افزوده، ابتدا به ماجراي حضور دقيقه نودي فروشنده در بخش مسابقه جشنواره امسال پرداخت و سپس درباره 2اتهام سياه‌نمايي و جشنواره‌اي كه به فيلم‌هاي وي زده مي‌شود، توضيح داد. فيلمساز برنده اسكار سخنان خود را با ذكر مثال فيلم‌هاي سينمايي «گاو» و «آباداني‌ها» روشن‌تر كرد؛ فيلم‌هايي كه به عقيده وي اگر امروز توليد مي‌شدند، شايد برچسب سياه‌نمايي مي‌خوردند.

فرهادي «شهر زيبا» را همچنان فيلم محبوب خود معرفي كرد و در پاسخ به سؤالي درباره نقش اميرنشين قطر در توليد فروشنده گفت: «سرمايه‌اي كه جشنواره فيلم دوحه براي فيلم من هزينه كرده، حدود 10درصد هزينه‌هاي توليد مي‌شود و حضور نماينده جشنواره دوحه در فرش قرمز فروشنده هم به همين دليل بود. وقتي بحث دخالت امير قطر در ساخته شدن فروشنده در كن مطرح شد، تنها واكنش قطري‌ها خنده دسته‌جمعي بود.»

او كه همچنان از اظهارات سخنگوي وزارت ارشاد درباره فروشنده دلخور به‌نظر مي‌رسيد، اشاره‌اي هم به پيشنهادهاي بين‌المللي خود كرد و افزود: «من در ايران زندگي بهتر و دوستان فراوان دارم و خانواده‌ام اينجا زندگي مي‌كنند. كجا مي‌توانم چنين ثروتي داشته باشم؟ بسياري از پروژه‌هاي بين‌المللي را نپذيرفته‌ام صرفا به اين دليل كه دوست دارم در ايران خودم فيلم بسازم. گرچه براي به‌روزتر شدن و آشنايي با تكنيك‌هاي بيشتر، كنجكاوم با گروه‌هاي ديگر همكاري كنم.»

سهم عليدوستي هم از اين نشست، چند توصيه به اهالي رسانه و روزنامه‌نگاران درباره لزوم برخورد حرفه‌اي با مسائل و انتخاب تيترهاي مناسب و دامن نزدن به نژادپرستي بود. ضمن اينكه بازيگر جوان درباره تجربه‌هاي خود از موقعيت‌هاي خاص بازيگران زن در جشنواره‌هاي بين‌المللي سخن گفت و در جايي هم به اين نكته اشاره كرد كه «اگر فرهادي پيام و دغدغه مسائل سياسي داشت، نماينده مجلس مي‌شد نه فيلمساز.»

  • اهداي جايزه به امام زمان عج

سيدشهاب‌الدين حسيني در نشست خبري كارگردان و بازيگران «فروشنده» همزمان شدن دريافت اين جايزه را با شب نيمه‌شعبان به فال نيك گرفت و آن را با افتخار به آستان مقدس حضرت صاحب‌الزمان(عج) در مسجد جمكران اهدا كرد.

کد N1278905

وبگردی