آفتاب
نظرسنجی:

آمریکاییان خواهان تغییر نظام تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند

آمریکاییان خواهان تغییر نظام تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند

تهران – ایرنا – بیشتر مردم آمریکا خواستار تغییر نظام تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه هستند.

به گزارش اسوشیتدپرس از دوموئن در آیوا، ظاهرا پیشنهاد برنی ساندرز یکی از نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در باره تغییر روش گزینش نامزدهای این انتخابات، از حمایت گسترده عمومی مردم آمریکا برخوردار شده است.
براساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز نورک برای پژوهش در امور همگانی،مردم آمریکا اعتماد اندکی به روش های حزب دمکرات یا جمهوریخواه برای تعیین یک نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری دارند.
این نظرسنجی نشان می دهد که مردم آمریکا ترجیح می دهند به جای انتخابات مقدماتی محدودی که تنها اعضای یک حزب می توانند در آن شرکت می کنند، انتخابات مقدماتی با شرکت همه مردم یک ایالت برگزار شود.
آمریکاییان همچنین برگزاری انتخابات مقدماتی را به جای انجمن های حزبی ترجیح می دهند و با حق رای وی‍ژه سران حزب که تاثیر قابل توجهی در تعیین نتیجه رقابت ها دارد، مخالف هستند.
بر اساس این نظرسنجی، 38 درصد آمریکاییان می گویند که به عادلانه بودن روند حزب دمکرات برای گزینش یک نامزد ریاست جمهوری، به سختی اطمینان دارند و 44 درصد از پرسش شوندگان نیز نظرمشابهی در باره روند حزب جمهوریخواه ابراز کرده اند.
افزون بر این حدود 4 نفر از هر 10 پرسش شونده می گوید که فقط تا حدودی به روند گزینش نامزد هر یک از این دو حزب اعتماد دارد.
تنها 17 درصد جمهوریخواهان و 31 درصد دمکرات ها گفته اند که اعتماد زیادی به عادلانه بودن نظام گزینش حزب خود دارند.
هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه، سازوکارهای پیچیده ای برای گزینش نامزدهای خود در انتخابات ریاست جمهوری دارند که در هر ایالت انجمن های حزبی یا انتخابات مقدماتی بر اساس قوانین متفاوت، این نامزد را تعیین می کند.
نامزدها سپس نمایندگانی را برای حمایت از خود در کنوانسیون تعیین نامزد که در تابستان تشکیل می شود، به دست می آورند.
حامیان ساندرز به ویژه از حق رای ویژه سران حزبی که می توانند بدون توجه به رای مردم در انتخابات مقدماتی یا نظر انجمن های حزبی، از هر نامزدی حمایت کنند، به شدت خشمگین هستند.
بر اساس این نظرسنجی، 53 درصد آمریکاییان می گویند که استفاده حزب دمکرات از سران حزبی که حق رای ویژه دارند، نادرست است و تنها 17 درصد آن را درست می دانند.
همچنین در میان دمکرات ها، 46 درصد می گویند که حق رای حزبی نادرست و 25 درست آن را درست می دانند.
آمریکاییان به طور کلی به نسبت 69 به 29 درصد می گویند که برگزاری انتخابات مقدماتی باز، عادلانه تر از انتخابات مقدماتی محدود و محرمانه است.
این نظرسنجی با شرکت یک هزار و 60 فرد بزرگسال در تاریخ 12تا 15 مه (23-26 اردیبهشت) برگزار شده و حاشیه خطای آن برای همه پاسخ دهندگان، مثبت و منفی4.1 درصد بوده است.
پرسش شوندگان ابتدا با روش نمونه گیری بر اساس نشانی انتخاب و سپس از طریق اینترنت و یا با استفاده از تلفن، مصاحبه شده اند.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان 1395 برگزار شود.
اروپام**1486**1856
کد N1278892

وبگردی