آفتاب

بدهی هند به ایران تا ماه‌های آینده تسویه می‌شود

بدهی هند به ایران تا ماه‌های آینده تسویه می‌شود

مشاور بانک مرکزی هند از بازپرداخت بدهی‌های ایران در ماه‌های آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، روز گذشته سه منبع معتبر از بانک مرکزی هند به رویترز خبر دادند که قرار است بازپرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران از طریق بانک مرکزی هند به صورت هفتگی صورت بگیرد که کمترین فشار را به روپیه وارد کند.

هند یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران است و جمع پرداخت های این کشور زمانی که ایران تحت تحریم های غرب بود به همراه بدهی های پالایشگاه های آن چیزی در حدود ۶.۵ میلیارد دلار است.

آنها ۷۷۰ میلیون دلار از بدهی هایشان را به یورو از طریق هالک بانک ترکیه به شرکت ملی نفت ایران تسویه کردند و این کار از طرف اتحادیه بانک های دولتی هند (UBI) تسهیل شد.

به گفته رویترز پالایشگاه‌های هند ۵۵ درصد از پرداخت‌هایشان به ایران را مادامی که در سال ۲۰۱۳ کانال هالک‌بانک ترکیه بسته نشده بود تسویه کرده بودند، اگر چه برخی پرداخت‌ها نیز پس از یک معامله اولیه جهت رفع تحریم ها صورت گرفت.

هفته گذشته، به گفته مشاور بانک مرکزی هند به رویترز, وزارت نفت هند در نامه‌ای از پالایشگاه‌ها درخواست کرد که بدهی‌های باقی‌مانده را  طی سه ماه از تاریخ ۳۰ می تسویه کنند و همچنین به شرکت‌ها اعلام کرد که تقاضای  آنها برای دلار نباید از سقف ۵۰۰ میلیون دلار در هفته تجاوز کند.

به گفته این مشاور بانک مرکزی هند، دلیل این رویکرد، جلوگیری از بروز نوسان‌های بی‌مورد ارز خارجی در بازار داخلی است.

وزارت نفت هند از پالایشگاه دولتی بنگلور و پالایشگاه پتروشیمی(MRPL) خواست تا با هماهنگی با شرکت‌های دیگر اطمینان حاصل شود که پرداخت های هفتگی آنها از ۵۰۰ میلیون دلار تجاوز نمی‌کند.

هفته گذشته ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های نفتی پالایشگاه پتروشیمی MRPL  و ۲۵۰ میلیون دلار از بدهی‌های نفتی شرکت نفت هند به ایران پرداخت شد.

همچنین در هفته گذشته شرکت پترولیوم هندوستان مبلغ ۱۷.۵ میلیون دلار بابت بدهی‌های خود به شرکت ملی نفت ایران پرداخت کرد.

کد N1277606

وبگردی