آفتاب

کارشناس روس: سهم اندک ایران و روسیه از تجارت متقابل باید بیشتر شود

کارشناس روس: سهم اندک ایران و روسیه از تجارت متقابل باید بیشتر شود

مسکو- ایرنا- اولگ اوکولینیچف کارشناس اقتصادی با انتقاد از اندک بودن سهم مبادلات ایران و روسیه از حجم کل تجارت خارجی دو کشور، اعلام کرد: تلاش های مسکو و تهران در شرایط تحمل فشارهای خارجی و تحریم های یکجانبه باید رفع موانع ساختاری در مسیر توسعه همکاری های دوجانبه باشد.

به گزارش ایرنا، اوکولینیچف که در سال های اخیر ریاست شورای تجاری روسیه و ایران را برعهده داشته است، گفت: تلاش های دو کشور در شرایط کنونی سیاست خارجی و فشارهای غرب، نخست باید بر حوزه مربوط به روابط بانکی، عرصه های حمل و نقل و پشتیبانی روابط تجاری از نقطه نظر بازاریابی و حمایت حقوقی و اطلاعات اقتصادی متمرکز شود.
وی در مصاحبه ای که در پایگاه روزنامه روسی کامرسانت انتشار یافت، افزود: باید روابط تجاری و ساختار بازرگانی دو کشور و شرکت کنندگان در این همکاری ها متنوع باشد و تلاش ها بر طرح های جمع و جور با منابع مالی مشخص متمرکز شود تا پایه و اساس محکمی برای گسترش مشارکت دو کشور در سطح عالی شکل گیرد.
کارشناس روس ادامه داد: تجربه ما و نتایج فعالیت موسسات روسی نشان می دهد که نیاز شدیدی به ساز و کارهای توسعه روابط اقتصادی خارحی وجود دارد تا آنها از اولویت های سیاست اقتصادی ایران درک درستی بیابند.
وی همچنین در مورد امتیازهای تجار روس برای فعالیت در ایران گفت: تماس ها و روابط ایران و روسیه در سطوح عالی مورد حمایت دو کشور، موجب بهبودی شرایط و فضای همکاری های اقتصادی دوجانبه شده و زمینه را برای توسعه همکاری های بازرگانی فیمابین فراهم کرده است.
وی ادامه داد: افزایش تبادل هیات های بلندپایه و نمایندگان محافل بازرگانی ایران و روسیه موجب خوش بینی است، اما آنچه که مربوط به امتیازها می شود در شرایط رقابت شدید و واقعگرایی ایران، فقط با شناخت بهتر بازار، درک ویژگی های تجاری و اتکا به شرکای مطمئن به دست می آید.
اوکولینیچف درباره بازده اقتصادی فعالیت تاجران روس در ایران گفت: برخی بازرگانان و صاحبان و مدیران موسسات روسی را از همکاری های تخیلی در ایران برای دستیابی به سودهای سرشار و انتظارهای فراوان بر حذر می دارم و خواستار واقع نگری هستم.
وی در ادامه به اهمیت شناخت تاجران ایران و روس از یکدیگر اشاره کرد و گفت: تدابیر سیاسی و اداری هر چند می تواند شرایط مناسب و مساعدی را برای گسترش همکاری ها فراهم کند، اما نمی تواند جایگزین علاقه تجاری و ابتکار عمل بازرگانان برای توسعه روابط و همکاری ها شوند.
وی خاطرنشان کرد: دو کشور تاکنون نتوانسته اند شرکای بازرگانی عمده برای هم شوند و سهم ایران از بازرگانی خارجی روسیه در سال 2015 دو دهم درصد و سهم متقابل ما نیز در سال 2015 فقط 1/1 درصد بوده است.
کارشناس روس همچنین گفت: همکاری های دو کشور در عرصه سرمایه گذاری ها هم ابعاد چندان بزرگی ندارد و روابط بازرگانی و اقتصادی از روند توسعه مناسبات سیاسی، نظامی و فنی-نظامی عقب می ماند.
وی در پایان با اشاره به شناخت اندک تاجران روس و ایرانی از یکدیگر و ساختارهای تجاری دو کشور بر ضرورت ادامه تلاش ها برای رفع کمبودها در این زمینه تاکید کرد و آن را مهمترین اولویت برای موفق شدن در اهداف برنامه های تجاری دو کشور دانست.
اروپام*391**1516
کد N1277507

وبگردی