آفتاب
یک زمین‌شناس خبرداد؛

احتمال کشف ناخن دایناسور در کویر لوت/ اکتشافات ادامه دارد

احتمال کشف ناخن دایناسور در کویر لوت/ اکتشافات ادامه دارد

یک دکترای زمین‌شناسی از کشف ناخن دایناسور در کویر لوت خبر داد و گفت: گمانه‌زنی کرده‌ایم که این ناخن متعلق به یک دایناسور باشد اما این کشف باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عابدی، دکتری زمین‌شناسی اقتصادی و یکی از فعالان اکتشافات معدنی در جمع خبرنگاران حوزه گردشگری پیرو جاذبه‌های کویر لوت که قرار است امسال در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد گفت: برندهای مشهور جهانی در حوزه زمین‌شناسی متعلق به استان خراسان جنوبی هستند. کانی‌های ارزشمندی در این منطقه وجود دارد که روی آنها کار می‌شود و طرفدار دارد.  

وی افزود: در این مناطق روی اندیس‌های جدیدی که شاید کمتر در فرهنگ معدنی ایران بوده است کار می‌کنیم. مورد اول الماس است که برخلاف تئوری‌هایی که وجود دارد طبق مطالعات اخیر هیچ ارتباطی با ژنتیک ندارد. مورد بعدی کشف فسیل‌های دایناسور است که بین ۶۰ تا ۲۲۰ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند دقیقا در همان بازه‌ زمانی که سنگ‌های منطقه‌ای وجود داشته‌اند.

عابدی در ادامه گفت: حدود دو ماه پیش فسیلی را پیدا کردیم که با کمک زمین شناسان گمانه‌زنی شده ناخن سرپنجه یک دایناسور باشد. اما این فسیل باید مورد بررسی قرار گیرد. این ناخن را که در حدود ۳۰ کیلومتری آب گرم لوت پیدا کرده بودیم، نزد خودم نگه داشته‌ام.

وی افزود: مورد بعدی کشف شده در استان خراسان جنوبی کهرباست که جزو ماده آلی است و همگی آنها رنگ زرد خردلی دارند. کهربا برای اولین بار در اسکاندیناوی پبدا شد و تنها ریشه درخت کاج است که می‌تواند آن را ایجاد کند از آنجا که بیرجند مهد درختان کاج است بررسی کردیم و دیدیم که احتمال وجود کهربا هست بنابراین اولین قطعه آن را چندی پیش پیدا کردیم.  همچنین رخام گچی یا آلاباستر که در ایران شناسایی شده و رنگ‌های متنوعی دارد، در خراسان جنوبی هم هست اما رنگ سفید آن تقریبا تنها در خراسان جنوبی و کرمان وجود دارد.  

احمد رونقی از راهنمایان طبیعتگردی در خراسان جنوبی نیز در تکمیل صحبت‌های عابدی پیرامون جاذبه‌های کویر لوت گفت که در بین روستای دهسلم به سمت حیدرآباد حلزون یک متری پیدا کرده‌ایم این یک کلونی بزرگ است که سالم و تمیز مانده، من به مردم روستا گفتم آن را در روستا نگه دارند و اگر خواستند موزه ای بسازند، آن موقع در معرض دید قرار دهند.

کد N1277488

وبگردی