آفتاب

بهبود شرایط بازنشستگان با تاسیس 6 هلدینگ‌ تخصصی صندوق بازنشستگی

بهبود شرایط بازنشستگان با تاسیس 6 هلدینگ‌ تخصصی صندوق بازنشستگی

رسیدگی به امور بازنشستگان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده است. در ایران صندوق بازنشستگی کشوری طی سال‌های اخیر تلاش بسیاری داشته ...

گروه بنگاه‌ها:رسیدگی به امور بازنشستگان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده است. در ایران صندوق بازنشستگی کشوری طی سال‌های اخیر تلاش بسیاری داشته تا با فعالیت در بازار سرمایه، به تامین منابع مالی پرداخته و نقش مهمی‌ در امر سرمایه‌گذاری ایفا کند. از این رو طی چند ماه اخیر صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به تاسیس هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مختلفی کرده است. انرژی (پالایش، پتروشیمی)، صنعت و معدن، حمل و نقل وگردشگری، صنایع غذایی، دارویی، ساختمانی (مالی، بانکی و سهام) 6 زمینه سرمایه‌گذاری در مجموعه صندوق بازنشستگی هستند که به گفته دکتر محمود طهماسبی، مدیرعامل هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی کشوری، هر هلدینگ در زمینه تخصصی خود سیاست‌های سرمایه‌گذاری خود را پیاده می‌کند.

طهماسبی در گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» درخصوص سازوکار صندوق بازنشستگی گفت: با توجه به گذشت زمان و شرایط جمعیتی کشور، تعداد بازنشسته‌ها بیشتر از تعداد افرادی است که حق بیمه می‌دهند. در این بین، شرایط اقتصادی هم حکمفرما است و باعث می‌شود تعداد بیکارهای کشور افزوده شود. زمانی که تعداد بیکارها در کشور افزایش یابد، حق بیمه کمتری پرداخت می‌شود. در این صورت صندوق بازنشستگی باید با یک مدیریت صحیح، بتواند به بهترین نحو ممکن در شرایط مختلف سرمایه‌گذاری کند تا بتواند ریسک عدم پرداخت مستمری بازنشسته‌ها را کاهش دهد. متاسفانه صندوق بازنشستگی کشور در یک دهه اخیر راه درستی را طی نکرده است. سیاست‌گذاری‌های غلط و فشارهایی که از بیرون بر صندوق وارد شده، منجر به این شده که این نهاد مانند بنگاه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری، اداره نشده باشد.

وی همچنین درخصوص اهداف تاسیس این هلدینگ‌ها می‌گوید: در واقع فلسفه هلدینگ این‌گونه است که هر هلدینگ در زمینه تخصصی خود سیاست‌های سرمایه‌گذاری خودشان را پیاده کنند تا بتواند به بهترین نحو ممکن از موقعیت‌ها استفاده کرده و به بهترین نحو تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

برای مثال هلدینگ انرژی بر مباحث انرژی، پالایشگاه، پتروشیمی‌، نیروگاه‌ها و هر آنچه در حوزه انرژی به‌صورت تخصصی وجود دارد تمرکز می‌کند تا بتواند تصمیمات بهتری اتخاذ و اجرا کند و با نظارت بهتر به بازدهی بهتری دست یابد. مدیرعامل هلدینگ مالی، بانکی و سهام صندوق بازنشستگی از مزایای دیگر این هلدینگ‌ها را حل مشکلات بازنشستگان کشور دانست و گفت: عموما توجه بازنشسته‌ها به این است که صندوق به‌عنوان یک نهاد، موظف است در دوره‌های مشخص مستمری افراد را پرداخت کند. در این میان یکسری مزایای دیگر از قبیل بحث‌های رفاهی، تفریحی و وام‌ها نیز مطرح است. برای نیل به این هدف، صندوق بازنشستگی باید بتواند سرمایه‌گذاری‌های موفقی داشته باشد که تاسیس هلدینگ‌ها یکی از این موارد است. در واقع این کار در راستای منافع بازنشسته‌ها است، چرا که ما در صندوق بازنشستگی سهامدار نداریم بلکه طرف‌های ما افراد بازنشسته هستند. با اطمینان می‌توان گفت تاسیس این هلدینگ‌ها تا حد زیادی مشکلات بازنشسته‌ها را برطرف می‌کند و ما می‌توانیم خدمات بهتری به آنها ارائه دهیم.

وی در ادامه با مثبت خواندن آینده بازار سرمایه کشور بیان کرد: شرایط به این شکل باقی نخواهد ماند. به هر حال برجام تصویب شده و تا زمانی که اجرای آن کامل شود، مشکلاتی وجود دارد. پیش‌تر نیز گفته‌ایم که این کار یک روزه صورت نمی‌گیرد، اما مطمئن هستیم که شرایط اقتصادی به این شکل باقی نخواهد ماند و بهتر خواهد شد. بازار سرمایه نیز به این شکل باقی نمی‌ماند. چرا که در چنین شرایطی کسی به سراغ بازار سرمایه نخواهد آمد و بعد از چند سال تنها حقوقی‌ها در بازار باقی خواهند ماند و حقیقی‌ها به دلیل ضرر‌های پی‌در‌پی خارج می‌شوند. در این شرایط بورس باید شرایط خودش را تغییر دهد. هلدینگی شدن صندوق بازنشستگی نیز در راستای آینده بازار است تا بعد از برجام و بهتر شدن شرایط اقتصادی، تازه به این فکر نیفتیم که باید چه کاری انجام دهیم. طهماسبی در پایان نگاه کوتاه مدت به موفقیت این هلدینگ‌ها را اشتباه خواند و گفت: موفقیت در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. صندوق بازنشستگی مجموعه‌ای است که ده‌ها شرکت دارد، نمی‌شود با دید کوتاه‌مدت این شرکت‌ها را مدیریت کرد. اصلاح شرکت‌های بزرگی مانند پالایش و پتروشیمی‌ها و مدیریت ساختار آنها در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست. اما صندوق بازنشستگی با این تفکر که شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد این تصمیم را اجرایی کرده و با این تفکر که اگر شرایط از این بدتر شود و ما در پله کنونی باقی بمانیم، شرایطمان سخت‌تر از این نشود، هلدینگی شدن را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و کل مجموعه را به‌صورت هلدینگ اداره می‌کنیم.

کد N1277193

وبگردی