آفتاب
قائم مقام وزیر کشور در گفت و گو با ایرنا:

یکی از انتظارات از مجلس دهم تقویت سرمایه اجتماعی است/ قوه مقننه از منظر سیاسی و قانون گذاری به وزارت کشور کمک کند

یکی از انتظارات از مجلس دهم تقویت سرمایه اجتماعی است/ قوه مقننه از منظر سیاسی و قانون گذاری به وزارت کشور کمک کند

تهران - ایرنا - قائم مقام وزیر کشور گفت: وزارت کشور از نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتظار دارد تا در راستای تقویت سرمایه اجتماعی تلاش کنند.

حسینعلی امیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره انتظارات وزارت کشور از مجلس دهم افزود: در گذشته تصور بر این بود که صرفا سرمایه های طبیعی، فیزیکی، مالی، انسانی، استعدادهای فنی وعلمی در فرآیند تولید و افزایش ثروت، دارایی جامعه است در حالی که در عصر جدید ارزش های دینی، اخلاقی، فرهنگی، روابط انسانی، سرمایه های اجتماعی جزو دارایی های جامعه محسوب می شود.
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی در سطح کلان نهادی است که حاصل اعتماد عمومی و عموم شهروندان به اهمیت و موفقیت انسان ها، تعامل آن ها، نهادها در حوزه های چهارگانه اقتصادی،سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در کل جامعه است بنابراین انتظار وزارت کشور از مجلس دهم تقویت سرمایه اجتماعی است.
قائم مقام وزیر کشور همچنین با یادآوری راهبردها برای تقویت سرمایه اجتماعی، تقویت وفاق و همگرایی سیاسی- اجتماعی بین احزاب، گروه ها، شخصیت ها و بزرگان یا به عبارتی دیگر اجماع بین نخبگان کشور را یکی از این راهبردها دانست.
امیری یادآور شد: تقویت حسن نیت، حمایت و همدلی و همزبانی متقابل بین افراد، سازمان ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در دولت و ملت یکی دیگر از راهبردها برای تقویت سرمایه اجتماعی است که انسجام ملی باید با هر ساز و کاری تقویت شود.
وی ادامه داد: قانون گرایی و روش اعتدال در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مشارکت دادن همه افراد و گروه ها و شخصیت ها و نخبگان درون نظام در اداره عمومی کشور حول محور ولایت مطلقه فقیه و در چهارچوب قانون اساسی و ارتقای توانایی فکری و افزایش ظرفیت سازماندهی هیات حاکمه در وزارت کشور و دولت در تمامی سطح از دیگر راهبردها برای تقویت سرمایه اجتماعی است.
قائم مقام وزیر کشور گفت: یکی دیگر از راهبردها برای تقویت سرمایه اجتماعی، استقرار نظم، سیستم و نظام قانونی، مستحکم، با ثبات و مستقل است که همه افراد در پرتو قانون احساس آرامش کنند و اطمینان داشته باشند که با همت و استعداد خود می توانند از امکانات جامعه به طور عادلانه بهره برداری کنند.
امیری به راهبرد ایجاد آرامش و ثبات اجتماعی برای تقویت سرمایه اجتماعی اشاره کرد و اظهارداشت: باید روح اصلاح گری و اصلاح نگری و اصلاح پذیری نهادی باشد و همه از زندگی فردی و اجتماعی خود احساس آرامش کنند.
وی همچنین نظام آموزشی مقتدر، پیشرو، نوآور، مبدع، نظریه پرداز و استمرار دائم گذر از وضع موجود به وضع مطلوب و حاکمیت فرهنگ اقتصادی «کار و تولید» را از دیگر راهبردها برای تقویت سرمایه اجتماعی عنوان کرد.
قائم مقام وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: بهترین مرکز ثقل توسعه هر کشوری، کار و تولید است و کار و تولید توسط مردم و با تقویت فرهنگ مشارکت ملی و بهبود سرمایه اجتماعی انجام می شود که منشا همه این مفاهیم در درون نهادی به عنوان وزارت کشور باید بجوشد.
امیری افزود: وزارت کشور وقتی می تواند منبع جوشش و تولید سرمایه های اجتماعی باشد که نخست خودش بنیان و مبنای عناصر سرمایه های اجتماعی باشد یا آن ها را بشناسد، همچنین توان و امکان اجرایی کردن همه راهبردهای مطرح شده برای تقویت سرمایه اجتماعی را در حوزه های بسترسازی، ریل گذاری و نرم افزاری داشته باشد.
وی ادامه داد: این امر ممکن نیست جز این که مجلس شورای اسلامی هم از منظر سیاسی و هم از منظر قانون گذاری وزارت کشور را کمک و مساعدت کند.
سیام*9254** 1336
کد N1276114

وبگردی