آفتاب

رای الیوم: توقف صادرات بمب های خوشه ای آمریکا، محکومیت عربستان است

رای الیوم: توقف صادرات بمب های خوشه ای آمریکا، محکومیت عربستان است

تهران-ایرنا- به نوشته روزنامه 'رأی الیوم' توقف صادرات بمب های خوشه ای به عربستان توسط آمریکا محکومیت آشکار و علنی تجاوز به یمن و کشتار غیر نظامیان است.

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود افزود: آمریکا صادرات بمب های خوشه ای به عربستان را به دلیل استفاده آنها علیه غیرنظامیان در یمن که کشته شدن شمار بسیار زیادی از غیرنظامیان یمنی شده است، متوقف کرد و که این اقدام می تواند یک ضربه بزرگ سیاسی و حقوقی به دولت عربستان وارد کند.
اتخاذ این تصمیم بی دلیل نبوده و فشار زیادی بر رهبران سعودی برای توقف بمباران غیرنظامیان یمنی توسط جنگنده های ائتلاف متجاوزان است ؛ به عبارتی دیگر این تصمیم یک واکنش عجولانه نیست بلکه تصمیمی است که بر اساس اطلاعات و شواهد مورد تایید شده اتخاذ شده است.
معلوم نیست چرا فرماندهان نظامی عربستان سعودی از این بمب های ممنوعه آن هم علیه یک ملت عرب و مسلمان استفاده می کنند . حریم هوایی یمن بر روی همه هواپیماهای مدرن و پیشرفته متجاوزان بدون هیچ گونه مقاومتی باز است و انبارهای عربستان پر از انواع و اقسام موشک و بمب در اندازه های مختلف؛ پس چرا باید از این نوع بمب به طور مشخص علیه غیرنظامیان استفاده کند تا تعداد بیشتری از آنها را به خاک وخون بکشد؟
هیچ تفسیری برای این تجاوز آشکار واثبات شده قوانین بین المللی وجود ندارد به جز غرور،تکبر و انتقامجویی در نتیجه سرخوردگی سعودی ها به دلیل شکست 'توفان قاطعیت'در تسلیم کردن ملت یمن نمی توان یافت.
خطرناک بودن این موضع گیری ناگهانی آمریکا در این است که زمینه و بستر قانونی را برای پیگرد مسئولان عربستان در سازمان ها و نهادهای حقوقی بین المللی به ویژه سازمان 'دیده بان حقوق بشر' برای یمنی ها فراهم می کند.
بعید نمی دانیم که این فشارهای آمریکایی و بین المللی باعث انعطاف عربستان در جنگ علیه یمن باشد و با برگزاری مذاکرات صلح کویت میان طرف های یمنی موافقت کند. مواضعی که پیش از این تند و عجولانه بود.
کار به جایی رسیده که صدای 'عبد المالک المخلافی' وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت مستعفی یمن نیز نسبت به افزایش شمار کشته های غیرنظامیان در حملات عربستان به یمن درآمده وخواستار تشکیل کمیته بین الملی برای تحقیق در این زمینه شده است.
اظهارات روز گذشته المخلافی در مصاحبه با 'الشرق الاوسط' در مورد تماسهای گسترده میان سفرای عربستان،آمریکا و انگلیس در کویت به منظور حل وفصل بحران یمن پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، نشانگر رویکرد جدید عربستان برای یافتن برون رفتی از بحران یمن است.
سخنان المخلافی درباره رسیدن به راه حل پیش از آغاز ماه رمضان حاوی خوش بینی زیادی است زیرا 'محمد عبد السلام' یکی از رهبران پر نفوذ حوثی ها در گفت و گو با روزنامه لبنانی'الاخبار' اعلام کرد که مذاکرات کویت هیچ گونه پیشرفت واقعی نداشته است.
خاورم*1049**1566
کد N1276107

وبگردی