آفتاب
رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت در گفت و گو با ایرنا:

درآمد 17 هزار میلیارد ریالی از مالیات سیگار

درآمد 17 هزار میلیارد ریالی از مالیات سیگار

تهران-ایرنا-رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از تغییر بسته‌بندی و سیگار و ساده سازی آن و صدور مجوز برای مراکز فروش سیگار خبر داد و گفت: افزایش مالیات سیگار امسال 1700 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کند.

خسرو صادق نیت، روز دوشنبه در حاشیه مراسم روز جهانی بدون دخانیات در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره درآمد حاصل از مالیات سیگار افزود: هدف از اخذ مالیات سیگار درآمدزایی نیست و به دنبال این نیستیم که سهم وزارت بهداشت از این درآمد چقدر است.
وی ادامه داد: هدف کاهش مصرف دخانیات و اجرای قانون است اما برآورد می شود امسال از محل اخذ مالیات سیگار 1700 میلیارد تومان درآمد برای دولت به دست آید که درآمد قابل توجهی است. روش اخذ این مالیات نیز استاندارد است و قابلیت اجرا دارد.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد اینکه اجرای این قانون چه تاثیری بر قیمت سیگار دارد نیز باید این موضوع را از اداره مالیات و کارخانه‌های تولید سیگار بپرسید اما سود و حاشیه سود دخانیات آن قدر هست که اجرای این قانون اثر بازدارنده بر مصرف دارد.

**مراکز عرضه مواد دخانی باید از امسال مجوز بگیرند
صادق نیت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره نحوه ساماندهی مراکز عرضه مواد دخانی گفت: قرار است امسال با همکاری وزارت صنایع همه مراکزی که خواهان عرضه مواد دخانی هستند از وزارت صنعت،معدن و تجارت با همکاری شورای اصناف مجوز بگیرند.
وی افزود: این اقدام شروع شده است و قرار است تا پایان امسال همه این مراکز فقط در صورت اخذ مجوز اجازه فروش مواد دخانی داشته باشند، مزیت مهم این طرح این است که مراکز مجوز دار دیگر حق نخ فروشی سیگار، عرصه سیگار به افراد زیر 18 و نیز فروش سیگار قاچاق را نخواهند داشت.

** تغییرات بسته بندی سیگار در راه است
صادق نیت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره تغییرات بسته بندی سیگار نیز توضیح داد: با همکاری وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است، بسته بندی سیگار ساده سازی شود و از رنگها و تصاویر و نیز شعارهای اغوا کننده و جذاب که مصرف دخانیات را ترویج می کند، خودداری شود.
وی گفت: در بسته‌بندی جدید، برند سیگار به صورت ساده و بدون رنگ و کلمات منحرف کننده خواهد بود، ضمن اینکه باید تصاویر هشداردهنده جدید مورد تایید وزارت بهداشت نیز بر روی بسته بندی های سیگار درج شود.

**عرضه کنندگان غیر قانونی قلیان اول تذکر می‌گیرند
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نحوه برخورد با عرضه کنندگان غیر قانونی قلیان گفت: این برنامه به صورت ناگهانی و مقطعی اجرا نمی شود بلکه روال قانونی با همکاری وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و قوه قضاییه به صورت تدریجی انجام می شود.
وی افزود: در این برنامه به عرضه کنندگان غیر قانونی قلیان در مرحله اول تذکر داده می شود. تجارب قبلی نشان می‌دهد که در بسیاری موارد عرضه کنندگان غیر قانونی روش کار خود را اصلاح می کنند.
وی همچنین از اجرای طرح آمارگیری استپس برای محاسبه دقیق افراد سیگاری در کشور و نیز افرادی که سیگار را به صورت مقطعی یا دائم ترک می کنند، خبر داد و گفت: نتایچ این تحقیق امسال اعلام می شود.
اجتمام(4)**3063 ** 1418
کد N1275937

وبگردی