آفتاب
پیگیری مهر از معاون صنایع دستی؛

«افغان‌دوزی» چگونه جای سوزن‌دوزی بلوچ را گرفت؟

«افغان‌دوزی» چگونه جای سوزن‌دوزی بلوچ را گرفت؟

یک هنرمند سوزن‌دوز معتقد است: بیشتر آن چیزی که در نمایشگاه صنایع‌دستی با عنوان سوزن‌دوزی بلوچ ارائه می‌شود «افغان‌دوزی» است.

زینب نوروزی، برادرزاده مهتاب، مشهورترین سوزن‌دوز بلوچ، یکی از شرکت‌کنندگان در بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی است. او در گفتگو با خبرنگار خود می‌گوید: من برخلاف برخی هنرمندان از موقعیت و مکان غرفه خود یا زمان نمایشگاه گلایه نمی‌کنم و نمی‌گویم زمان نمایشگاه با وقت امتحان بچه‌ها یکی شده بود و جانمایی غرفه‌ها به گونه‌ای بود که کار بعضی هنرمندان در گوشه‌ای پرت افتاده و دیده نمی‌شد.

او گفته‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مشکل من با نمایشگاه صنایع دستی این است که «افغان‌دوزی» جای سوزن‌دوزی اصیل بلوچ را گرفته و هیچ کارشناسی نیست تا سره را از ناسره تشخیص دهد. یعنی نه تنها از سوی معاونت صنایع دستی، نظارتی براین موضوع وجود ندارد که حتی غرفه‌های رایگان نیز در اختیار افغان‌دوزها قرار گرفته است.

نوروزی در پاسخ به این‌که مگر غرفه‌هایی که در اختیار استان‌های محروم، از جمله سیستان و بلوچستان قرار گرفته، رایگان نیست می‌گوید: ۵ غرفه از ۱۸ غرفه‌ای که در اختیار هنرمندان این استان قرار گرفته رایگان است. آن غرفه‌ها هم به افغان‌دوزها تعلق دارد و «افغان‌دوزی»، تهدیدی جدی برای سوزن‌دوزی بلوچ است.

خبرنگار مهر، این مشکل را با معاون صنایع دستی کشور در میان می‌گذارد.

بهمن نامورمطلق در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر می‌گوید: روزگاری زنان افغان، سوزن‌دوزی می‌کردند و این مساله برای زن‌های بلوچ، تهدیدی جدی به شمار می‌رفت اما امروز افغان‌دوزی‌ها ایرانیزه شده‌اند و زنان بلوچ از همان روش در سوزن‌دوزی‌های خود بهره می‌برند و این نوع سوزن‌دوزی از دیدگاه ما بلامانع است.

وی ادامه داد: اما اگر غرفه‌داران استان سیستان و بلوچستان که در غرفه‌های خود از افغان‌دوزی‌هایی استفاده کرده‌اند که از افغانستان وارد شده به ما معرفی شوند، با آنها برخورد می‌کنیم.

کد N1275336

وبگردی