آفتاب

افغانستان خواستار بورسیه تحصیلی کشورها در رشته روابط بین الملل شد

افغانستان خواستار بورسیه تحصیلی کشورها در رشته روابط بین الملل شد

کابل - ایرنا - وزیر امور خارجه افغانستان اظهار امیدواری کرد که از ظرفیت دیپلماسی سایر کشورها برای فربه تر شدن دستگاه دیپلماسی بهره ببرد و از کشورهای جهان خواست تا برای ارتقای ظرفیت این نهاد بورسیه های کارشناسی ارشد و دکترا را به کارمندان وزارت امورخارجه این کشور اختصاص دهند.

به گزارش ایرنا، «صلاح الدین ربانی» روز یکشنبه در آئین گرامی داشت شصدمین سالروز تاسیس مرکز دیپلماسی وزارت امورخارجه افغانستان که با شرکت نمایندگی های سیاسی کشورهای جهان در تالار اجتماعات وزارت امورخارجه برگزار شد، از کشورهایی که زمینه ارتقای ظرفیت دیپلمات های جوان افغانستان را فراهم کردند، قدردانی کرد.
وی در این زمینه به طور مشخص از کشورهای امریکا، چین، انگلیس، آلمان، روسیه، فرانسه، هند، هلند، مصر، استرالیا، بنگلادش، اندونزی، سریلانکا، قرقیزستان، ژاپن و کره جنوبی، نام برد و گفت که از این کشورها سپاسگزاری ویژه به عمل می آورم.
مرکز دیپلماسی وزارت امورخارجه افغانستان 60 سال قبل با ابتکار دیپلمات های پیشکسوت این کشور پایه ریزی شد و تاکنون دوره های آموزشی متعددی را با کمک دانشگاه کابل برگزار کرده و قرار است امسال اولین دانش آموختگان کارشناسی ارشد این مرکز فارغ التحصیل شوند.
وزیر امور خارجه افغانستان گفت که فلسفه تاسیس مرکز دیپلماسی این وزارتخانه، آشنائی دیپلمات ها همزمان با انجام ماموریت های محوله با دستاوردهای علمی تازه در حوره کاری خود آشنا شوند و علم و تجربه را با هم بیاندوزند.
ربانی، ویژگی دانش های بشری را دگرگونی دانست و گفت که افغانستان در لحظات حساس تاریخی قرار دارد و نیاز است که ما اصول و مبناهای سیاست و روابط خارجی کشور را در راستای پیگیری اهداف و منافع ملی کشور در سطح منطقه و جهان، بر اساس پایه های علمی و دید راهبردی بنا کنیم.
وی افزود: برای علمی کردن ماموریت های دستگاه دیپلماسی کشور و خارج شدن از حالت روزمرگی مطلق و انفعالی عمل کردن، همان گونه که سال گذشته «اصول و اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی افغانستان» را دست کم برای یک سال تدوین کردیم، امسال نیز کار تدوین برنامه های سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی افغانستان برای یک دوره چهار ساله نهایی خواهیم کرد.
وزیر امورخارجه افغانستان گفت که تهیه و تدوین اولین رهنمود دیپلماسی اقتصادی و همچنان تدوین مبانی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در راستای علمی کردن و راهبردی سازی توسط مرکز دیپلماسی صورت گرفته است.
ربانی افزود، مسئولان مرکز دیپلماسی تلاش دارند تا این نهاد را به آکادمی ارتقا دهند و امیدواریم روزی ما نیز از دیپلمات های کشورهای دیگر در این مرکز پذیرائی کنیم و وارد مرحله تبادل دیپلمات با سایر کشورها شویم.
اساق**1610*شبس*1613
کد N1274752

وبگردی