آفتاب
گزارشی از همایش سلامت اقتصاد

پیشنهاد تغییر یک عنوان؛ داروساز تا داروپزشک

پیشنهاد تغییر یک عنوان؛ داروساز تا داروپزشک

تهران - ایرنا - نخستین نشست دوره ای و همایش آکادمی اقتصاد سلامت با عنوان نقش داروسازان در بهینه سازی سیستم ارائه مراقبت های بهداشتی در حوزه دیابت در هتل اوین برگزار شد که در این همایش مطالبی در زمینه مسائل و مشکلات بیماران دیابتی و حوزه سلامت مطرح شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این همایش گفت: آمار واقعی در حو زه دیابت با برآوردهای اعلام شده بسیار متفاوت است و باید در این زمینه بازنگری شود چون بسیاری از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند و باید مطلع شوند.
مهران ولایی افزود: اگرچه در خصوص داروهای دیابتی قاچاق دارو نداریم و اگر هم بوده آمار بسیار پایینی است اما باید این میزان نیز به صفر برسد.
وی در ادامه به نقش داروسازان در رفع مشکلات حوزه بیماران دیابتی اشاره کرد و ادامه داد: نقش داروسازان در حد یا داروفروش دیده می شود در حالی که آنان در درمان بیماری های مختلف نقش تعیین کننده ای دارند.
ولایی خاطرنشان کرد: داروخانه ها و داروسازان خط مقدم همه بیماری ها و درمان هستند و به عنوان در دسترس ترین متخصصان برای بیماران به حساب می آیند.


** پیشنهاد تغییر داروساز به دارو پزشک
ولایی همچنین با بیان اینکه شاید بهتر باشد نام داروساز به داروپزشک تغییر کند، گفت: هدف داروسازان مداخله در درمان نیست بلکه آموزش و راهنمایی برای مرجعه به پزشکان و یک نوع ارجاع دهنده درست بیماری برای استفاده صحیح از داروها است.
وی اضافه کرد: پس بهتر است دیگر داروسازی به داروپزشکی تغییر کند و در این زمینه اصلاحاتی صورت گیرد.

** نیاز به متولی یکپارچه در ارائه خدمات داریم
مدیرگروه اقتصاد دارو دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: متولی سلامت ظاهرا یک وزارتخانه است و باید در عمل هم یک متولی داشته باشد چون ما نیاز به یک متولی یکپارچه در ارائه خدمات داریم.
محمد راسخ افزود: باید ذینفعان موضوع را زیر چتر وزارت بهداشت به صورت یکپارچه جمع کنیم و روشهای اجرایی را به صورت یکپارچه تعریف و پیاده سازی شود.
وی ادامه داد: باید خدمات جزیره ای فعلی به خدمات یکپارچه با محوریت مدیریت بیماری تبدیل شود.

** آموزش های دوره ای برای داروسازان پیش بینی شود
معاون نظارت درمان غیرمستیم سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: باید جزیره ای کار کردن را کنار بگذاریم و زیرساخت های مکانیزه در حوزه درمان به ویژه در بخش دیابت تامین شود.
کامران اصغری افزود: همچنین در صورتی که آموزش های دوره ای برای داروسازان پیش بینی شود، می توان بخش عمده ای از مشکلات موجود را حل کرد.

** برخی داروهای دیابتی تولید داخل تحت پوشش بیمه نیست
رئیس انجمن دیابت ایران نیز گفت: برخی از داروهای بیماران دیابتی تا 90 درصد تحت پوشش بیمه است اما نمی دانیم با چه رویکردهایی و تعاریفی برخی از داروها فقط تا 70 درصد تحت پوشش بیمه است.
اسدالله رجب افزود: اگرچه برخی از داروهای تولید داخل دیابت در ایران تحت پوشش نیست و همین موضوع بیماران را با مشکلات جدی مواجه می کند.


** رقم قاچاق دارو در کشور مشخص نیست
استاد دانشگاه اقتصاد و مدیریت درمان دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: قاچاق دارو در کشور وجود دارد و به عنوان یک معضل است اما حجمی که داروهای قاچاق به خود اختصاص داده مشخص نیست.
غلامحسین مهرعلیان افزود: همه معتقد هستند که داروهای قاچاق وجود دارد اما آمار درستی از میزان کمی و کیفی آن وجود ندارد اما در این زمینه فاکتورهای القایی وجود دارد و اولین عامل آن تقاضای القایی است به طوری که مردم را به سمت داروهایی سوق می دهد که آن دارو گزینه های دیگری هم دارد.
وی اظهار داشت: دومین عامل سیاست های انقباضی دولت است که به خاطر دسترسی محدود تهیه داروهای قاچاق آسان تر می شود.

** داروخانه های کشور در خصوص مشاوره وضعیت مطلوبی ندارند
مهرعلیان افزود: در حال حاضر داروخانه های کشور در خصوص مشاوره برای مدیریت بیماری ها وضعیت مطلوبی ندارند که امیدواریم نقش مشاوره در این گروه پزشکی پررنگ تر شود.
وی ادامه داد: داروسازان می توانند نقش موثری در کاهش هزینه ها و عوارض مربوط به بیماری ها به ویژه در حوزه دیابت دارند که این نقش با ارائه مشاوره ها تاثیرگذار تر می شود.
اجتمام**7268 ** 1418
کد N1274357

وبگردی