آفتاب

40هزار رشته قنات در ایران وجود دارد

40هزار رشته قنات در ایران وجود دارد

همدان - ایرنا- مدیرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در۷۵ درصد مساحت کشور قنات و کاریز وجود دارد گفت: 40 هزار رشته قنات در ایران شناسایی شده که سه پنجم کل قنات های جهان را شامل می شوند.

رضا سرافرازی روز یکشنبه در یازدهمین همایش کمیته فنی قنوات کشور در همدان با بیان اینکه طول قنات های کشور 300 هزار کیلومتر است، افزود: بیشترین و با قدمت ترین قنات ها در یزد و گناباد قرار داشته و دو قنات کشور نیز ثبت جهانی شده است.
سرافرازی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقلیمی خاص در بیش از 75 درصد مساحت کشور قنات و کاریز وجود دارد، افزود: تولید در کشور بر سه اصل بارندگی زیاد و منابع رودخانه‌ای، مرتعی و قنات بوده است.
وی با بیان اینکه استانهایی همچون یزد، کرمان، کاشان و اراک به سبب وجود قنات ایجاد شده‌اند، تصریح کرد: قنات سبب ایجاد و شکل‌گیری تمدن‌ها و پایداری جمعیت در کشور شده است.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و بقا قنوات بسیار دارای اهمیت است و باید اعتباراتی را در این زمینه برای احیا آنها تخصیص داد، گفت: با استانی شدن اعتبارات بخش قنوات و محدودیتهای اعتباری با روند نا‌مناسبی در زمینه احیا قنوات مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه 13 هزار میلیارد ریال اعتبار در کشور برای آبیاری تحت فشار از سوی مجلس مصوب شد، عنوان کرد: بهره‌وری آب از طریق اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار امکان‌پذیر است و باید در راستای اجرای آن گامهای اساسی برداشت.
مدیر کل آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: سالانه باید 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی باید به سامانه آبیاری نوین تجهیز شود.
وی با اشاره به اینکه 120 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در سفره‌های زیرزمینی کشور وجود دارد، گفت: از طریق اجرای طرح احیا و تعادل بخشی و پیگیری انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه‌های مجاز به دنبال جبران کسری مخزن هستیم.
یازدهمین همایش کمیته فنی قنوات کشور روز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان کشور و مدیران جهاد کشاورزی به مدت سه روز در همدان در حال برگزاری است.
7523/6993/6060
کد N1274112

وبگردی