آفتاب
حاشیه های مهر از روز انتخاباتی بهارستان؛

خاطره گوییهای پیرترین منتخب/ تذکر کوچه بازاری/دلبستگی به یک صندلی

خاطره گوییهای پیرترین منتخب/ تذکر کوچه بازاری/دلبستگی به یک صندلی

دومین جلسه مجلس دهم شورای اسلامی با دستور کار مهم انتخاب هیئت رئیسه با حواشی متعددی همراه بود. از خاطره گویی های پیرترین منتخب مجلس تا دلبستگی اش به صندلی ریاست.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جلسه علنی مجلس دهم ساعت ۸:۲۰ صبح با حضور ۲۱۰ نماینده آغاز شد.

اولین دستور کار جلسه علنی، انتخاب رئیس موقت مجلس بود.

در جلسات گذشته، از سوی فراکسیون ولایت علی لاریجانی و از سوی فراکسیون امید محمدرضا عارف به عنوان نامزد ریاست مجلس معرفی شد.

سیده فاطمه حسینی منشی هیئت رئیسه اسامی نامزدهای ریاست را اعلام کرد و پس از تذکر هاشمی زائی رئیس سنی موقت مبنی بر لزوم اعلام مجدد اسلامی نامزدهای ریاست، گفت: تَکرار می کنم؛ آقای دکتر عارف و آقای دکتر علی لاریجانی نامزدهای ریاست مجلس هستند.

هاشم زائی در جریان انتخابات هیئت رئیسه مرتباً به نمایندگان تاکید می کرد که سر جاهایشان بنشینند زیرا امروز کارهای زیادی دارید.

در ادامه جلسه، با گلدان ها برای ریاست مجلس رای گیری ورقه ای شد که علی لاریجانی با ۱۷۳ رای علی رغم اصرار فراکسیون امید بر «تکرار»، رئیس مجلس ماند. شاید آنچه که تکرار شد ناکامی مرد یزدی در رسیدن به ریاست یک قوه در ایران بود. عارف هم که در این کارزار توانست تنها ۱۰۳ نماینده را به دست بیاورد.

۲۸۱ نماینده در رای گیری امروز شرکت کردند ۵ نفر آنها ترجیح دادند در رقابت لاریجانی و عارف سمت هیچکدام را نگیرند و رای سفید به گلدان انداختند.

عارف بعد از اعلام نتایج ریاست مجلس، به سمت صندلی لاریجانی که وی نیز در جایگاه نمایندگان حضور داشت، رفت و به وی تبریک گفت و روبوسی کردند. در این زمان منتخبان مانده بودند دست بزنند یا صلوات بفرستند!

تعدادی از منتخبانی که اطراف عارف و لاریجانی جمع شده بودند، با دست زدن از این اقدام تقدیر کردند و بقیه نمایندگان با صلوات فرستادن. این اولین بار است که در مجلس برای تقدیر از اقدامی منتخبان با دست زدن طرفین را تشویق می کنند.

پس از آن، برای نایب رئیسان مجلس رای گیری شد. بر اساس جلسات شب گذشته دو فراکسیون، حمیدرضا حاج بابایی و محمد دهقان از سوی فراکسیون ولایت و علی مطهری و مسعود پزشکیان از سوی فراکسیون امید به صحن علنی معرفی شدند.

تفاوت کم نامزدها در رای نهایی موجب شد آراء چندین بار شمرده شود. به همین دلیل آراء نایب رئیسان بسیار دیر اعلام شد.

در این رقابت ۲ گزینه فراکسیون امید آراء بیشتری از رئیس این فراکسیون یعنی محمدرضا عارف در صحن علنی کسب کردند.

پزشکیان با ۱۵۴ رای و علی مطهری با ۱۳۲ رای و دهقان با ۱۳۶ رای و حاج بابایی با ۱۲۲ رای آراء نمایندگان را جلب کردند که بر این اساس مسعود پزشکیان به عنوان نایب رئیس موقت اول و محمد دهقان به عنوان نایب رئیس موقت دوم برگزیده شد.

پس از آن، نامزدهای دبیری هیئت رئیسه مجلس معرفی شدند.

دو فراکسیون دقیقاً بر اساس تصمیم گیری های شب گذشته، نامزدهای خود را معرفی کردند و هیچ منتخبی به صورت انفرادی نامزد نشد. این اولین بار در تاریخ مجلس است که منتخبان کاملاً به نظر و آراء در فراکسیون پایبند ماندند و هیچ یک از منتخبان به صورت انفرادی نامزد نشد که شاید بتوان آنرا نشان دهنده نوعی جدی بودن خط کشی های فراکسیونی در خانه ملت دانست.

بر این اساس از فراکسیون امید، حسین امیری خامکانی، سهیلا جلودارزاده، فرید موسوی، محمد علی وکیلی، عبدالکریم حسین زاده و رمضانعلی سبحانی فر و از سوی فراکسیون ولایت احمد امیرآبادی، غلامرضا کاتب، امیرحسین قاضی زاده، اکبر رنجبر زاده، عباس پاپی زاده و سید ناصر موسوی لارگانی نامزد شدند.

در این میان، شمارش آراء دبیران و ناظران به طول انجامید و نمایندگان هیچ دستور دیگری نداشتند که هاشم زائی تلاش می کرد با اظهاراتی آنها را سرگرم کند.

وی پس از انتخاب رئیس مجلس گفت: مشکل است از صندلی ریاست پایین بیاییم اما چاره ای نیست.

وی خطاب به نمایندگان گفت: ما چند دقیقه دیگر بیشتر رئیس نیستیم. حرف ما را گوش بدهید و سرجاهایتان بنشینید.

یکی از نمایندگان از پایین صحن خطاب به وی گفت: شما هم می توانید رئیس شوید. هاشم زائی خطاب به وی گفت: اگر مهلت بدهند، سنم کفاف نمی دهد که ۴ سال دیگر هم به مجلس بیایم و نامزد شوم.

رئیس سنی جلسه پس از تقدیر از رعایت سکوت و نظم در صحن علنی مجلس توسط آقایان، از رعایت سکوت و نظم توسط خانم ها هم تشکر کرد.

اگرچه اعلام نتایج نایب رئیسان مجلس به طول انجامید اما گویا نتیجه به برخی نمایندگان اعلام شده بود زیرا تعداد زیادی از نمایندگان قبل از اعلام نتیجه نهایی اطراف دهقان و پزشکیان جمع شده بودند و به آنها تبریک گفتند.

هاشم زائی در توضیح علت طولانی شدن شمارش آراء گفت: شمارش آراء چند نفر از منتخبین دارای اختلاف کمی بوده و نمایندگان در حال شمارش مجدد هستند تا حرف و حدیثی پیش نیاید.

در ادامه مجدداً هاشم زائی برای نمایندگان شروع به خاطره گویی کرد.

وی گفت: خاطره ای دیروز سر مزار امام خدمت شما عرض کردم که امیدوارم آویزه گوشتان کنید چون به درد دنیا و آخرتتان می خورد.

منتخب تهران ادامه داد: من سال ۶۲ معاون سیاسی استانداری خراسان بودم. وزیر کشور در آن زمان آقای ناطق نوری بود. از من خواست در زمان جنگ استاندار ایلام شوم. به خاطر توجه ویژه امام به مناطق محروم و درگیر جنگ، همراه با آقای ناطق خدمت امام رسیدیم. ایشان به بنده فرمودند استاندار به عنوان بالاترین مقام دولت در استان نباید در اختلاف جناح های سیاسی منطقه وارد شود. زیرا این اختلافات به خاطر خدا نیست. اگر ۱۲۴ هزار پیامبر همزمان در کره زمین بودند، درگیری بین آنها ایجاد نمی شد چون از جانب خدا بوده و برای خدا کار می کنند.

وی بدون اشاره به تاثیر قرار گرفتن در لیست امید، ادعا کرد: یکی از دلایلی که بعد از ۳۰ سال مجدداً مردم به من اعتماد کردند همین بود. چون هیچ وقت وارد درگیری های سیاسی نشدم.

از ابتدای جلسه، علیرضا محجوب منتخب مردم تهران دائماً به جایگاه هیئت رئیسه می رفت و قصد اعلام تذکری داشت. وی با حضور در جایگاه هیئت رئیسه با صدای بلند و به تندی با هاشم زائی رئیس سنی مجلس بحث می کرد.

پس از مدتی، نتایج هیئت رئیسه مجلس نیز اعلام شد و بر این اساس غلامرضا کاتب با ۱۶۱ رای، امیرحسین قاضی زاده با ۱۴۶ رای، اکبر رنجبر زاده با ۱۳۸ رای، سید ناصر موسوی لارگانی با ۱۳۱ رای، عبدالکریم حسین زاده با ۱۳۷ رای و احمد امیرآبادی با ۱۳۰ رای به عنوان دبیران و بهروز نعمتی با ۱۷۵ رای، محمد آشوری با ۱۶۸ رای و محمد قسیم عثمانی با ۱۳۸ رای به عنوان ناظران مجلس انتخاب شدند.

هاشم زائی خطاب به لاریجانی گفت: بیایید تا صندلی ریاست را صحیح و سالم به شما تحویل دهم گرچه این کار سخت است.

پس از برگزاری مراسم تحلیف و سوگند، هیئت رئیسه در جایگاه خود مستقر شد و لاریجانی سخنرانی کرد. وی با اشاره به دوستی دیرینه اش با محمدرضا عارف از وی به خاطر لطف و مرحمتش تشکر کرد.

وی همچنین به مرکز پژوهش های مجلس ماموریت داد استراتژی مجلس نهم را مشخص کند. این اظهارات وی باعث تذکر نمایندگان شد و تاکید کردند در مجلس دهم قرار داریم.

لاریجانی گفت: ببخشید؛ اینطوری شد. خوب است شما هستید از این تذکرات بدهید.

وی همچنین به کمیسیون فرهنگی ماموریت تدوین تئوری توسعه فرهنگی بر مبنای تفکر دینی را داد و از کمیسیون آموزش نیز خواست در راستای توسعه علمی بر مبنای نیازهای واقعی کشور برنامه ریزی کند. اما به نظر می رسید شاه کلید این سخنرانی تاکید بر توسعه دیپلماتیک بر مبنای اقتدار ملی بود.

لاریجانی همچنین در سخنرانی خود بر لزوم توسعه سیاسی بر مبنای مردم سالاری دینی در راستای افزایش مشارکت مردم و پایداری ملی تاکید کرد.

پس از پایان سخنرانی لاریجانی، هیئت رئیسه شعب ۱۵ گانه توسط سخنگوی شعب اعلام شدند. پس از پایان ارائه گزارش شعب، برخی نمایندگان مجلس نهمی شروع به دادن تذکر کردند.

این نمایندگان بیشتر قصد توصیه و یا بیان مطالب منطقه ای خود را داشتند.

مهرداد لاهوتی به مجلس توصیه کرد که زودتر کارها را شروع کنند. وی همچنین با انتقاد از عملکرد مرکز پژوهش ها در دوره قبل، خواستار نقش آفرینی جدی تر این مرکز در دوره جدید شد.

هادی قوامی نماینده اسفراین نیز در تذکری نسبت به تغییر نام کوچه ای در تهران که به نام اسفراین بوده است، تذکر داد.

دومین جلسه مجلس دهم شورای اسلامی ساعت ۱۱:۳۰ به پایان رسید و نمایندگان فردا جلسه علنی نخواهند داشت.

کد N1274007

وبگردی