آفتاب
مدیر کل حفاظت سازمان محیط زیست:

۳۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق حفاظت‌شده کشور در آتش سوخت

۳۴۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق حفاظت‌شده کشور در آتش سوخت

خرم آباد- مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست از آتش سوزی سه هزار و ۴۰۰ هکتار از جنگلهای مناطق حفاظت شده کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی تیموری پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق جنگلهای لرستان اظهار داشت: امروز برای هم افزایی امکانات و تجهیزات در استانهای دارای ظرفیت و زمینه حریق در سطح جنگلها به خصوص استانهای غرب کشور و حاشیه زاگرس در سه استان گلستان، ایلام و فارس با همکاری استانهای همجوار مانور اطفای حریق را برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه امسال دومین سالی بوده که این مانور برگزار می شود گفت: سال گذشته ۱۴ استان درگیر این مانور اطفای حریق بودند و امسال نیز ۱۸ استان این مانور برگزار می شود.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه سال گذشته ستاد واکنش سریع ادارات محیط زیست استانها توافق نامه با سازمان هوا فضای سپاه و وزارت دفاع داشتند و برای اولین بار در این مانور از بالگرد استفاده شد و امسال نیز این تفاهم نامه در شش تا هفت استان منعقد شده است.

تیموری با اشاره به برگزاری مانور اطفای حریق، تشکیل ستاد واکنش سریع، تهیه امکانات اطفای حریق برای نیروها و یگان حفاظت محیط زیست طی سال گذشته عنوان کرد: این عوامل موجب شد که آتش سوزی در کشور طی مدت زمان یاد شده حدود ۵۰ درصد به لحاظ وسعت کاهش داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ حدود شش هزار و ۷۰۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک های ملی، مناطق حفاظت شده، اثرات طبیعی ملی و همچنین پناهگاه حیات وحش دچار حریق شد گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۴ و آمادگی نیروها و تجهیزات و ... وسعت آتش سوزی ها در سطح مناطق حفاظت شده به سه هزار و ۴۰۰ هکتار رسید و حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه طی سال گذشته ۲۲۸ فقره آتش سوزی داشتیم و این تعداد در سال ۹۳ حدود ۲۰۷ مورد بوده است گفت: با وجود افزایش تعداد دفعات آتش سوزی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ به دلیل آمادگی نیروها و ورود سریع آنها در این زمینه ما شاهد کاهش وسعت آتش سوزی در سطح جنگلهای کشور بوده ایم.

تیموری با بیان اینکه به طور معمول شروع فصل آتش سوزی در جنگلهای زاگرس در ماههای خرداد، تیر، مرداد و شهریور است گفت: در این راستا با برگزاری مانور در ۱۸ استان کشور طی امسال آمادگی نیروها افزایش می یابد و نقاط آسیب پذیر در شناسایی شده است.

وی با اشاره به استفاده از «سنسور های» آتش سوزی برای اولین بار در مناطق حساس و بحرانی جنگلهای کشور گفت: بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها ناشی از عوامل انسانی است.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه در این راستا آموزش می تواند بسیار تاثیر گذار باشد گفت: در دولت یازدهم تعداد تشکلهای محیط زیست از ۳۰ تا ۵۰ تشکل غیر فعال به بیش از ۶۰۰ تشکل رسیده است.

کد N1273884

وبگردی