آفتاب
گیزلا سینایی به مهر گفت:

نمایشگاه «سفرنامه» را پاییز در تهران برپا می‌کنم/ سفری به شرق

نمایشگاه «سفرنامه» را پاییز در تهران برپا می‌کنم/ سفری به شرق

گیزلا سینایی که به تازگی نمایشگاه نقاشی‌هایش با نام «سفرنامه» را در مجارستان برگزار کرده، قصد دارد این آثار را پاییز در تهران هم به نمایش درآورد.

گیزلا سینایی، هنرمند نقاش درباره نمایشگاهی که ماه گذشته در مجارستان کشور زادگاهش برپا شد به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاهی که در مجارستان برپا کردم ۵ هفته در یکی از زیباترین گالری های بوداپست که زیر قصر بوداپست قرار دارد، برپا بود.

وی ادامه داد: ۱۵ اثرم در این نمایشگاه به نمایش در آمد که از مجموعه «سفرنامه» بود. این مجموعه نقاشی هایم چگونگی آمدنم از شرق به غرب را بازگو می کند و من از ۱۰ سال پیش کار روی آنها را آغاز کرده ام.

این نقاش درباره چرایی خلق چنین مجموعه ای نیز گفت: من همیشه دوست داشتم درباره فرهنگ ایران نقاشی کنم و بسیار مجذوب فرهنگ و هنر ایران زمین هستم، اما ما مجاری ها خیلی به دنبال این هستیم که بدانیم اجدادمان از کجا به مجارستان رفتند و برخی از تاریخدانان اعتقاد دارند ما مجارها اصالتا شرقی هستیم. حتی در شعر برخی شاعران ما به نوعی غم غربتی نسبت به دوری از شرق دیده می شود.

سینایی ادامه داد: برای همین در تابلوهای من کمی کانسپچوال آرت‎ هم می بینید یعنی لباس طلسمی به تابلو چسبانده ام یا فرش جادویی و... . برای من سفرم از غرب به شرق و ایران کمی جادویی است. راستش را بخواهید ۱۰ سال پیش یکباره این ضرورت را احساس کردم حالا به جای اینهمه نقاشی از ایران درباره خودم نقاشی کنم. مثل یک دفترچه یادداشت. نقاشی های کمی شخصی تر. دوست داشتم بگویم چطور شد به ایران آمدم.

وی همچنین از برپایی همین نمایشگاه که به تازگی در مجارستان برپا کرده در تهران خبر داد و گفت: می خواهم پاییز این نمایشگاه را در تهران برپا کنم.

گیزلا وارگا، نقاش ایرانی - مجار است که از تاثیرگذارترین و مطرح ترین نقاشان ایران در طول پنجاه سال گذشته به حساب می آید.

کد N1273456

وبگردی