آفتاب

مجوز واردات واگن‌های دست دوم در دولت قبل داده شده است

مجوز واردات واگن‌های دست دوم در دولت قبل داده شده است

ایلنا: معاون امور ناوگان راه‌آهن تاکید کرد هیچ مجوزی مبنی بر ورود واگن‌های دست دوم داده نشده و تمام مجوزها مربوط به دولت قبل است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بابک احمدی در نشست‌خبری عصر امروز خود با اشاره به برنامه‌ریزی‌های راه‌آهن برای توسعه ناوگان ریلی با محوریت تولید داخل گفت: پس از مدت‌ها زمانی که سیاست‌های خصوصی‌سازی در راه‌آهن شکل گرفت با سیاست‌های انقباضی بانک‌ها مواجه شدیم که شرکت‌های واگن‌سازی داخلی را با مشکلات متعددی مواجه ساخت.

وی ادامه داد: این سیاست بانک‌ها و عدم حمایت از واگن سازی‌های داخلی تا سه سال ادامه پیدا کرد تا اینکه با افزایش تقاضا برای ساخت حمایت سیستم بانکی هم رو به بهبود قرار گرفت.

احمدی با اشاره به هدف از شکل‌گیری شرکت‌های واگن‌سازی داخل کشور گفت: واگن‌سازی‌ها با ارایه سفارشات از راه‌آهن راه اندازی شده‌اند اما باید به این موضوع توجه کرد که حیات هر صنعتی به سفارشات بستگی دارد و نباید واگن‌سازی‌ها پروژه‌ای تاسیس شود.

*افزایش دو برابری ناوگان باری تا سال 1400

وی با اشاره به برنامه‌های افزایش سهم راه‌آهن در بخش بار و مسافر اظهار داشت: تا سال 1400 باید سهم حمل‌و‌نقل ریلی در بخش بار از 24 میلیارد تن کیلومتر به 92 میلیارد کیلومتر افزایش پیدا کند بنابراین ناوگان باری هم به همین تناسب باید اضافه شود. در حال حاضر ناوگان باری موجود در شبکه ریلی 22 هزار دستگاه است که برای تحقق این هدف باید به 14 هزار دستگاه برسد.

وی همچنین درباره افزایش سهم راه‌آهن در بخش جاده گفت: در حال حاضر شبکه‌ریلی 26 میلیون نفر را جابجا می‌کند که تا سال 1400 این تعداد باید به 45 میلیون نفر افزایش پیدا کند.

* کاهش تعرفه حق دسترسی راه‌آهن از یک‌ماه دیگر

معاون امور ناوگان راه‌آهن با بیان اینکه کاهش تعرفه دسترسی راه آهن از تیرماه امسال اجرایی می‌شود، ادامه داد: از یک‌ماه دیگر تعرفه دسترسی راه آهن به 20 درصد کاهش پیدا می کند.

* لزوم سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیاردی بخش‌خصوصی

احمدی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در بخش راه‌آهن برای توسعه شبکه‌ریلی و پیشبرد اهداف تعریف شده گفت: برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز باید چیزی حدود 35 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود که بخش عمده از آن باید توسط بخش‌خصوصی انجام شود.

وی افزود: از این میزان سرمایه‌گذاری 20 هزار میلیارد تومان بخش‌خصوصی و 15 هزار میلیارد تومان بر عهده دولت است.

احمدی ادامه داد: تامین لوکوموتیو باری، واگن باری و مسافری بر عهده بخش‌خصوصی قرار می‌گیرد چراکه این بخش‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. تامین لوکوموتیو مانوری، مسافری، ساخت قطارهای سریع‌السریع و راه‌اندازی قطارهای بومی بر عهده راه‌آهن است. البته راه‌آهن منع قانون خرید واگن اعم از واگن باری و مسافربری ندارد.

* ضرورت راه‌اندازی لیزینگ‌های تخصصی در بخش حمل ونقل

معاون امور ناوگان راه‌آهن با اشاره به ضرورت راه‌اندازی شرکت‌های لیزینگ تخصصی مختلف حمل‌ونقل از جمله دریایی، ریلی و هوایی تاکید کرد: در حال حاضر در کشورمان شرکت های تخصصی لیزینگ وجود ندارد چراکه این شرکت ها اولا مشتری اندکی دارند و دوم اینکه دوره سرمایه گذاری در آنها بسیار سنگین است. بنابراین برای تامین مالی خرید ناوگان و توسعه شبکه ریلی با شرکت های لیزینگ خارجی وارد مذاکره شدیم.

احمدی با اشاره به توافق صندوق ضمانت صادرات روسیه تامین مالی ساخت 5 هزار واگن مسافری اظهارداشت: توافقاتی با این صندوق برای تامین مالی ساخت 5 هزار دستگاه واگن با ضمانت روسیه انجام داده‌ایم که طبق این توافق 4 هزار واگن با مشارکت روس‌ها و ورود تجهیزات به ایران ساخته می‌شود و هزار واگن دیگر کاملا ساخت ایران خواهد بود.

وی اظهار داشت: سه واگن‌ساز داخلی شامل واگن‌سازی پارس، کوثر و فولاد درخشان ساخت این 5 هزار واگن را برعهده خواهند داشت.

معاون امور ناوگان راه‌آهن با بیان اینکه فاینانس ضمانت دولت به دولت می‌خواهد، گفت: دولت نمی‌تواند ضامن بخش‌خصوصی باشد بنابراین توافق با شرکت‌های بهره‌بردار و صندوق ضمانت روسیه انجام شد و راه آهن ضمانت این فاینانس را برعهده گرفت.

احمدی افزود: راه‌آهن از شرکت‌های داخلی تعهد گرفت در صورت عدم پرداخت اقساط، فاینانس، واگن‌ها به نفع راه‌آهن مصادره شود و از محل درآمد بهره‌برداری آنها اقساط پرداخت می‌شود.

وی اظهارداشت: مدت زمان اجرای این پروژه سه سال است و قرارداد آن به صورت پی‌ال‌وی برای تولید 4 هزار واگن اول خواهدبود.

* مجوزی برای ورود واگن‌های دست دوم نداده‌ایم

معاون امور ناوگان راه‌آهن با تاکید بر اینکه راه‌آهن در طول سه سال گذشته هیچ مجوزی مبنی بر خرید واگن‌های دسته دوم از خارج به شرکت‌های بهره‌بردار صادر نکرده، گفت: تمام مجوزهای فعلی مربوط به دولت قبل است و ما برای واردات واگن‌های دست دوم شرایطی را گذاشته‌ایم.

وی درباره این شرط و شروط اظهار داشت: شرکت‌های بهره‌بردار به ازای ورود هر دستگاه واگن دسته دوم باید قرارداد خرید واگن از شرکت‌های داخلی منعقد کنند. همچنین واگن‌های دست دوم خارجی باید زیر 25 سال باشد و حتما به صورت کامل داخل کشور بازسازی شوند.

احمدی تاکید کرد: در حال حاضر 4 شرکت ریلی مسافری ریل‌ترابر صبا، ریل‌پرداز نوآفرین، ریل‌سیر کوثر و شرکت جوپار قرارداد خرید واگن دست‌دوم از خارج را دارند که غیر از شرکت جوپار سایر شرکت‌ها توانسته‌اند قرارداد خرید به همان اندازه واردات با شرکت‌های داخلی منعقد کنند و قطارهای جوپار تا زمانی که این شرکت نتواند قرارداد داخلی منعقد کند اجازه سیر ندارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اجازه بازسازی زیرپله‌ای به شرکت‌های ریلی نمی‌دهیم، اظهار داشت: به طور قطع از این پس هیچ شرکتی اجازه بازسازی سنتی و پله‌ای را ندارد و بازسازی باید مدرن و به صورت کامل انجام شود.

*واگن‌های بالای 45 ساله از رده خارج می‌شوند

معاون امور ناوگان راه‌آهن با اشاره به خروج ناوگان فرسوده ریلی گفت: سال‌گذشته طرح از رده خارج کردن واگن‌های بالای 55 سال آغاز شد .

وی افزود: از آذرماه امسال هم واگن‌های بالای 45 سال از رده خارج می‌شوند و شرکت‌های متقاضی در صورت بازسازی کامل این واگن‌ها می‌توانند تا 10 سال از این ناوگان استفاده کنند. همچنین واگن‌های مسافری بالای 55 سال از سیستم حمل ونقل ریلی حذف شده‌اند.

کد N1272548

وبگردی