آفتاب

حمایت از شورای حکام میراث ناملموس/توجه به افزایش کشورهای عضو شورا

حمایت از شورای حکام میراث ناملموس/توجه به افزایش کشورهای عضو شورا

سومین نشست عادی شورای حکام میراث ناملموس درحالی آغاز به کار کرد که معاون میراث فرهنگی کشور خواستار افزایش تعداد کشورهای عضو در مرکز میراث جهانی ناملموس شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست عادی شورای حکام آسیای غربی (میراث ناملموس) از امروز هشتم خرداد ماه در هتل لاله تهران آغاز به کار کرد و تا دو روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت در مراسم افتتاحیه آن که با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، رئیس مرکز میراث ناملموس در تهران ، نمایندگانی از کشورهای فلسطین، عراق، عمان، تاجیکستان، قزاقستان، پاکستان ترکیه و افغانستان و اعضای قدیم شورای حکام برگزار شد،  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درباره الحاق کشورهای دیگر به مرکز میراث ناملموس آسیای مرکزی و غربی گفت که ایران علاقمند است تا که کشورهای بیشتری به این شورا ملحق شوند.

طالبیان بیان کرد: منطقه آسیای مرکزی و غربی در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و این حساسیت باعث می شود تا ضرورت داشتن یک مرکز بین المللی برای حفظ میراث ناملموس بیشتر احساس شود. اکنون شاهدیم که توجه کشورهای دیگر و سازمانهای بین المللی و کارشناسان روز به افزایش است. همچنین بسیاری از برنامه ها توسط یونسکو تصویب شده و ایران آماده است تا از شورای حکام مرکز میراث ناملموس حمایت کند. حضور نمایندگان مرکز میراث ناملموس و همکاری کشورهای عضو بسیار اهمیت دارد چراکه تبادل تجربیات سبب وفاق و صلح در منطقه می شود.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: براساس قانون ICH در سال ۲۰۱۶ شورای حکام را تمدید خواهیم کرد چون امسال آخرین سال اولین جلسه شورای حکام است.

وی که اکنون ریاست شورای حکام میراث ناملموس را بر عهده دارد گفت: از زمان آغاز به کار این شورا، شاهد تلاش همکاران در مرکز میراث ناملموس بوده ایم و خوشبختانه کارشناسان جوان آموزش دیده در تهران به عنوان بازوهای اجرایی توانسته اند در کارگاه های بین المللی که تهران برگزار شده، وظایف شان را به خوبی انجام دهند.

طالبیان همچنین درباره طراحی لوگوی مرکز میراث ناملموس که قرار  است در این شورا تایید و تصویب شود گفت: از حدود یک سال پیش طراحی لوگوی این مرکز به مسابقه گذاشته شد و موحب مشارکت بیشتر جامعه محلی شده است. همچنین ما می خواهیم که در نشست امروز درباره برنامه یک سال آینده صحبت کنیم و یکی از مفاد مهم جلسه امروز تمدید جلسات شورای حکام است و درباره انتخاب هیات اجرایی و هیات مدیره تصمیم گیری می کنیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۱ کشور در عضویت مرکز میراث ناملموس تهران قرار دارند و ۴ کشور عمان، قطر، ترکمنستان و کویت نیز برای عضویت در این مرکز ابراز تمایل داشتند. این درحالی است که نمایندگان ۲ کشور آذربایجان و ازبکستان نیز در سومین نشست عادی شورای حکام حضور پیدا کردند تا پس از بررسی به عضویت این مرکز درآیند.

کد N1272360

وبگردی