آفتاب

مطالعه سه نیروگاه گازی کوچک برای تولید همزمان برق و آب

مطالعه سه نیروگاه گازی کوچک برای تولید همزمان برق و آب

تهران- ایرنا- با امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشگاه نیرو و یک شرکت خصوصی، مطالعه سه نیروگاه گازی کوچک به منظور تولید همزمان برق و آب انجام می‌شود.

به‌گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت نیرو، تفاهم‌نامه توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت برق و انرژی با حضور «سیدمحسن مرجانمهر» قائم‌مقام پژوهشگاه نیرو و «منوچهر همتی» مدیرعامل شرکت «فرآذر آب» امضا شد.
براساس مفاد این تفاهم‌نامه، این همکاری با اهدافی چون انجام امور مطالعاتی، امکان‌سنجی و استخراج مدل فنی- اقتصادی تولید همزمان آب و برق با استفاده از توربین‌های گازی کوچک موجود در حوزه وزارت نیرو و نیز مطالعه فنی و اقتصادی برای سه نیروگاه گازی کوچک منتخب برای استخراج مدل فنی- اقتصادی برای تولید همزمان برق و آب صورت می‌گیرد.
همچنین در این تفاهم‌نامه، درباره مطالعه و تعیین حقوق مالکیت مادی و معنوی مشارکت‌کنندگان در طرح تولید همزمان آب و برق، تهیه برنامه زمان‌بندی تامین منابع و اجرای طرح برای موارد مشابه مطالعه شده تاکید شده است.
به گزارش ایرنا، با توجه به استقرار مولدهای تولید پراکنده در محل های مصرف، تلفات توزیع و انتقال کاهش یافته و همچنین کیفیت توانی که در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد در مقایسه با واحدهای بزرگ نیروگاهی بهتر خواهد بود.
ساخت این واحدها حجم سرمایه گذاری بالایی را در بر نخواهد داشت و بر این اساس، توسعه مشارکت بخش خصوصی را فراهم می سازد. زمان کوتاه ساخت واحدها از دیگر مزایای این مجموعه هاست.
از مزایای بارز ساخت واحدهای تولید پراکنده می توان به فرهنگ سازی و ایجاد فضای اشتغال آنها اشاره کرد.
کاهش هزینه های انرژی و دیماند، افزایش قابلیت اطمینان شامل تامین توان اضطراری و جانشین، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع، افزایش پیک سایی و بارهای قابل قطع، کاهش یا حذف نیاز به توسعه شبکه انتقال و توزیع، قابلیت تولید همزمان برق و گرما، بهبود ضریب بار شرکت برق، پراکندگی در منابع انرژی اولیه مورد نیاز، کاهش آلاینده ها، کاهش تراکم خطوط، قابلیت راه اندازی در شرایط اضطراری و پاسخ زمانی سریع، از جمله کاربردهای مختلف مولدهای مقیاس کوچک است.
اقتصام ** 3065 **1561
کد N1272354

وبگردی