آفتاب

کنسرت آقای سماع در قونیه

کنسرت آقای سماع در قونیه

تهران- ایرنا- کنسرت «صلح آقای سماع» با ساز و آواز امیرحسین حسنی نیا در قونیه برگزار می شود.

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، این کنسرت که پنجشنبه هفته گذشته در خوی با همکاری تولیت شمس روی صحنه رفت، قرار است در حضور نواده مولانا، در قونیه به دو زبان فارسی و ترکی اجرا شود.
امیرحسین حسنی نیا یکشنبه (فردا) در کنار آرامگاه و موزه مولانا به اجرای موسیقی خواهد پرداخت.
رپرتوار کنسرت پیش رو شامل بداهه نوازی و اجرای قطعه هایی از آلبوم «آقای سماع» و «راز آوری» (آلبوم تازهٔ وی) است، که به صورت تکنوازی و آواز اجرا خواهد شد.
امیرحسین حسنی نیا در این باره توضیح داد: موسیقی تلفیقیی که در این برنامه اجرا می شود، قرار است پلی بین دو جهان یا دو فرهنگ باشد. این همان تضاد کوانتومی قضیه است، درست مثل دو ذره که همدیگر را نمی بینند اما نسبت به وجود آن دیگری اهمیت قائل هستند؛ دو نوع موسیقی و دو شهر تلفیق شده اند.
وی افزود: این مسیر گروهی که برای سفر صلح می روند، پیموده می شود. در بخشی از این کنسرت موسیقی پنتاتونیک؛ و در بخشی موسیقی جاز در ترکیب با موسیقی ایرانی اجرا می شود. شعرهای اجرا نیز همگی از مولانا انتخاب شده است. از نکته های جالب این اجرا در شهر قونیه، آن است که علاوه بر زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی هم کارهایی خوانده خواهد شد.
حسنی نیا همچنین درباره دلیل برگزاری کنسرت قونیه گفت: قونیه پر از اختلاف های فرهنگی مختلف است. افزون بر این اکنون جنگ نیز به مرزهای قونیه در ترکیه نزدیک شده است.
در خلال این سفر که از خوی تا قونیه به طول خواهد انجامید، قرار است مرحله های فیلمبرداری فیلم مستندی به نام «سفر صلح آقای سماع» نیز پشت سر گذاشته شود.
فراهنگ**3067**1027
کد N1272225

وبگردی