آفتاب

اشتون کارتر: چین در حال ایجاد دیوار بزرگ خودانزوایی است

اشتون کارتر: چین در حال ایجاد دیوار بزرگ خودانزوایی است

پکن - ایرنا - اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در تازه ترین انتقاد خود از چین در دریای جنوبی، این کشور را متهم کرد که در حال ایجاد دیوار بزرگ خود انزوایی است.

وی با بهره گیری از عبارت «دیوار بزرگ» که یادآور دیوار بزرگ چین در افکار عمومی است، برنامه های این کشور در دریای جنوبی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش ایرنا، کارتر در سخنرانی امروز - شنبه - خود در آکادمی نیروی دریایی آمریکا گفت: چین در حال ساخت و سازهای گسترده در دریای جنوبی است.
وی یک بار دیگر چین را متهم کرد که در حال نظامی کردن دریای جنوبی است و در این منطقه جزایر شنی می سازد. جنگنده هایش را به پرواز در می آورد و کشتی های جنگی اعزام می کند. ایستگاه های دریایی می سازد و در حال ساخت وساز بندر است.
روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ کنگ که سخنان وزیر دفاع آمریکا را منتشر کرده از قول وی آورده است: چینی ها بعضی وقت ها می گویند می خواهند اینترنت آزاد و تجارت آزاد داشته باشند اما گاهی اوقات هم مسیر بن بست و محدود را انتخاب می کنند.
کارتر چین را تهدید کرد که در حال ایجاد یک دیوار بزرگ است که این کشور را از جامعه بین المللی منزوی می کند.
وی تصریح کرد: امروز در بسیاری از همایش ها و جلسات، کشورهایی که با یکدیگر متحد هستند و حتی کشورهای غیر متحد از اقدامات چین در دریای جنوبی نگرانند.
وزیر دفاع آمریکا که محور سخنانش در باره آسیا و اقیانوس آرام بود، گفت: این رویکردها مربوط به گذشته است در صورتی که ما می خواهیم به سمت پیشرفت و آینده حرکت کنیم.
چین می گوید که در این ساخت و سازها آزاد است و استقرار تاسیسات دفاعی در مناطق متعلق به این کشور در دریای جنوبی صورت می گیرد.
بر خلاف آمریکا، ‌این چین است که می گوید واشنگتن با اعزام جنگنده ها و کشتی های جنگی به دریای جنوبی و همکاری با برخی از کشورها نظیر ژاپن و فیلیپین اوضاع را متشنج و دریای جنوبی را نظامی کرده است.
بسیاری از ناظران بر این باورند که تنش ها در منطقه دریای جنوبی کمتر از اوضاع مشتنج شبه جزیره کره نیست و این دو منطقه کانون منازعات خطرناکی هستند که ممکن است به جنگ بینجامد.
کارتر گفت که ما بر خلاف اینکه چین می گوید موضوع دریای جنوبی باید جدا از روابط آمریکا و چین نگاه شود چنین اعتقادی نداریم و آنها را به هم مرتبط می دانیم.
او تهدید کرد که آمریکا در صورتی که لازم باشد در هر نقطه از جهان برای حراست از دریانوردی بین المللی نیرو اعزام کرده و در دریای جنوبی نیز همین برنامه ها را اجرا می کند.
وزیر دفاع آمریکا گفت که اقدامات چین در دریای جنوبی اصول زیربنایی روابط را به چالش می کشد و ما نمی توانیم این موضوع را در رابطه با پکن نادیده بگیریم.
دریای جنوب چین، دریایی حاشیه ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می آید و ناحیه ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را در بر می گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان، بزرگترین ناحیهٔ دریایی جهان محسوب می شود که به غیر از چین، کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، تایوان و برونئی نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از آن را دارند.
ارزش تجارت دریایی که سالانه از این منطقه عبور می کند پنج هزار میلیارد دلار برآورد شده است.
آساق**231**1597
کد N1272132

وبگردی