آفتاب

همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه در دانشگاه گیلان آغاز شد

همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه در دانشگاه گیلان آغاز شد

رشت - ایرنا - نهمین همایش روابط فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه امروز (شنبه) در تالار حکمت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در رشت گشایش یافت.

این همایش با هدف تحلیل و بررسی تجارب تاریخی و چشم انداز روابط فرهنگی ایران و ترکیه با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد تاریخ ترکیه و دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.
دبیر علمی همایش روابط فرهنگی ایران و ترکیه گفت: 56 مقاله در دبیرخانه همایش در تهران، دانشگاه گیلان و بنیاد تاریخ ترکیه توسط پژوهشگران و اساتید ارسال شده که چکیده مقالات به دو زبان فارسی و ترکی منتشر شده است.
خلج منفرد در همایش یاد شده افزود: از 56 مقاله دریافتی، 40 مقاله انتخاب شد که در مدت دو روز برگزاری این نشست، در پنج محور ارائه می شود.
وی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی، تاثیرات تاریخی زبان فارسی در ترکیه، دین و عرفان و نقش آن در نزدیکی دل ها بین ایرانیان و ترکیه، روابط فرهنگی ایران و ترکیه و مسایل مربوط به این دو کشور و مهمترین دوره های روابط فرهنگی تاریخی ایران و ترکیه در دوره صفویه از محورهای همایش و ارائه مقاله است.
در این همایش پروفسور دریا ارس رئیس بنیاد عالی فرهنگ، تاریخ و زبان آتاتورک و پروفسور رِفیق توران رئیس بنیاد تاریخ ترکیه به همراه تعدادی از دانشگاه های ترکیه حضور دارند.
*دوره یگانگی فرهنگ ایران و ترکیه فرارسیده است
رئیس دانشگاه گیلان در مراسم افتتاح این همایش در سخنانی با بیان این که ارتباطات فرهنگی ایران و ترکیه دیرینه است، گفت: این ارتباط در حوزه فرهنگی تا حدی است که می توانیم ادعا کنیم که دوره یگانگی فرهنگ ایران و ترکیه فرارسیده است.
سید احمد رضی با قرائت مصرعی از شعر مولانا با عنوان همدلی از همزبانی بهتر است، افزود: این ارتباط فرهنگی گسترده در طول تاریخ، ریشه در همدلی دو ملت ایران و ترک دارد به طوری که همدلی موجب شده که در همه شاخه های فرهنگی احساس یگانگی کنیم.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش روابط فرهنگی ایران و ترکیه در دانشگاه گیلان اظهار کرد: ارتباطات فرهنگی و علمی بین دو ملت ایران و ترکیه، پایدارترین ارتباطات را می تواند شکل دهد.
رضی بیان کرد: آنچه که موجب کوتاه تر شدن زمان و مسیر برای عملیاتی کردن روابط فرهنگی بین دو کشور می شود، نیروی انسانی است به طوری که دانشمندان دو کشور می توانند زمینه ساز عمیق این ارتباطات شوند.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه گیلان به عنوان یکی از مراکز علمی و فرهنگی برای ایفای وظیفه خود در این زمینه آمادگی دارد.
نهمین همایش روابط فرهنگی ایران و ترکیه به مدت دو روز در دانشگاه گیلان ادامه دارد.
7286/2007
کد N1272105

وبگردی