آفتاب

جبل الطارق درباره عواقب برگزیت برای این منطقه هشدار داد

جبل الطارق درباره عواقب برگزیت برای این منطقه هشدار داد

تهران - ایرنا - تارنمای شبکه انگلیسی اسکای نیوز امروز (شنبه) به نقل از سروزیر جبل الطارق مستعمره انگلیس هشدار داد که اگر انگلیس رای به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) دهد، 'باید در انتظار عواقب فراوان آن باشیم.'

فابیان پیکاردو به اسکای نیوز گفت، بیم دارد در صورتی که انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا موافقت کند، اسپانیا قدرت را در (در این مستعمره انگلیس) به دست گرفته، مرز را ببندد و حق حاکمیت این منطقه را تهدید کند.
وی گفت: وزیر امور خارجه اسپانیا بصراحت گفت که خروج از اتحادیه اروپا به معنی بسته شدن مرز جبل الطارق است و این اقدام نه روز پس از رای گیری بلکه هنگامی که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود رخ می دهد. آن هنگام اگر جبل الطارق بخواهد دوباره از دسترسی به بازار اروپا و حق رفت و آمد آزاد بهره مند شود باید حاکمیت مشترک با اسپانیا را دوباره مد نظر قرار دهد که اکنون هیچ کس چنین آمادگی ای ندارد.'
روزنامه جبل الطارق کرونیکل جامعترین نظرسنجی را در مورد همه پرسی آتی انجام داده که بر اساس نتایج آن بیش از 80درصد واجدین شرایط در این همه پرسی شرکت خواهند کرد و بیشتر از 90درصد آنان با ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا موافقت خواهند کرد.
اسکای نیوز نوشت، اهالی جبل الطارق هر چقدر هم بر نظر خود پافشاری کنند، تاثیر چندانی بر نتیجه همه پرسی سوم تیر نخواهد دشت، چرا که تنها 0.05 درصد از کل رای دهندگان را تشکیل می دهند و با سرزمین اصلی بیش از 1600 کیلومتر فاصله دارند.
قرار است همه پرسی درباره خروج یا ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا (برگزیت) در سه تیر برگزار شود.
به گزارش ایرنا، جبل الطارق که در 6.8 کیلومتری سواحل جنوبی اسپانیا واقع شده و 30 هزار نفر جمعیت دارد، از سه قرن پیش بر اساس پیمان «اوتریخت» توسط پادشاه وقت این کشور به انگلیس واگذار شد، اما دولت اسپانیا سالهاست این پیمان را به رسمیت نمی شناسد و تأکید دارد که حتی بر اساس پیمان مذکور نیز حریم هوایی یا دریایی این کشور به انگلیس واگذار نشده است.
مردم جبل الطارق هم اکنون می توانند آزادانه به اسپانیا سفر و در آنجا کار کنند.
در صورت خروج انگلیس از منطقه یورو احتمال آنکه وضع جبل الطارق به سالهای 1969 تا 1985 بازگردد، وجود دارد. اسپانیا در این دوره زمانی هنوز وارد اتحادیه اروپا نشده بود و مرز میان این کشور و جبل الطارق بسته بود.
اگر انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شود، تضمینی برای باز ماندن این مرز وجود نخواهد داشت. همچنین با مشکل شدن دسترسی جبل الطارقی ها به اتحادیه اروپا، بروز مشکلات اقتصادی در این ناحیه پیش بینی می شود.
به علت قرار نداشتن جبل الطارق در جمع نواحی وابسته به انگلستان، شهروندان این منطقه نمی توانند به عنوان شهروند تمام عیار انگلیس در همه پرسی مورد نظر آن کشور برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای بدهند و در نتیجه به عنوان افراد منطقه «جنوب غربی» انگلستان رای خواهند داد.
تنش میان لندن و مادرید در دو سال اخیر در پی ایجاد صخره های مصنوعی توسط دولت محلی جبل الطارق در آب های منطقه و همچنین سختگیری های مقامات اسپانیایی در مورد رفت و آمد خودروها و مردم میان جبل الطارق و سرزمین اصلی اسپانیا تشدید شده است.
خوسه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا دو سال پیش اعلام کرد که کشورش به اعمال اقداماتی از جمله دریافت مبلغ 50 یورو عوارض برای تردد میان جبل الطارق و اسپانیا خواهد پرداخت.
وی همچنین به برخی اقدامات احتمالی دیگر نظیر بستن حریم هوایی اسپانیا به روی هواپیماهایی که به مقصد جبل الطارق پرواز می کنند، اشاره کرد.
جبل الطارق به یک بهشت مالیاتی معروف شده که به قوانین احترام نمی گذارد و باعث ورود کالاهای قاچاق از منطقه خود به خاک اسپانیا می شود.
بروکسل از لندن خواسته است که در مستعمره خود - جبل الطارق- کنترل بیشتری روی مسافران و اموال آنها داشته باشد، قوانین آنجا را در زمینه مبارزه با قاچاق اصلاح و تقویت کند و با اسپانیا در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر همکاری بیشتری انجام دهد.
اروپام**3092**1479
کد N1271725

وبگردی