آفتاب
تا ۲ سال آینده؛

۳ مرکز جدید سلول بنیادی در کشور راه اندازی می شود

۳ مرکز جدید سلول بنیادی در کشور راه اندازی می شود

دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی گفت: بنا داریم تا ۳ مرکز، انستیتو یا موسسه سلول بنیادی را برای انجام تحقیقات و ارائه خدمات سلولی در قطب های مهم کشور راه اندازی کنیم.

امیر علی حمیدیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تاسیس مراکز، موسسه یا انستیتو سلول های بنیادی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر پژوهشگاه رویان در تهران و ۶۰  مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور در حوزه سلول های بنیادی به پژوهش می پردازند.

وی با بیان اینکه ضروری است که در قطب های مهم کشور مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در حوزه سلول های بنیادی راه اندازی شود، عنوان کرد: ما توانستیم در برخی استان های کشور، شورایعالی سلول های بنیادی را تشکیل دهیم تا بتوانیم مراکزی فعال را در این حوزه تاسیس کنیم؛ این شورایعالی با حضور همه فعالان از دانشگاههای دولتی، آزاد، وزارت علوم و بهداشت، جهاد کشاوری، جهاددانشگاهی و... تشکیل شده تا بدین واسطه همه به سمت ساخت موسسات سلول های بنیادی و طب باز ساختی در کشور بروند.

وی با بیان اینکه تا کنون با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۳ مرکز سلول های بنیادی در ۳ قطب کشور راه اندازی شده است، گفت: در حال حاضر تهران، شیراز و تبریز به صورت متمرکز روی سلول های بنیادی فعالیت می کنند.

حمیدیه با بیان اینکه اکنون در صدد هستیم تا به صورت همزمان ۳ مرکز دیگر را راه اندازی کنیم، گفت: این موضوع در حال پیگیری بوده و امیدواریم که تا دو سال آینده این ۳ مرکز هم که در قرار است در ۳ قطب مهم کشور باشد، تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: ایران جمعیت زیادی دارد و کشور بزرگی است از همین رو نیاز است که موسساتی تاسیس شوند تا تحقیقات، پژوهش ها و ارائه خدمات در حوزه سلول های بنیادی به صورت متمرکز انجام گیرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در حال حاضر معاونت علمی و فناوری  ریاست جمهوری حمایت اولیه راه اندازی این مراکز را انجام و وزارت بهداشت هم مجوز تاسیس را می دهد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه رویان سردمدار حوزه تحقیقات سلول های بنیادی است، گفت: هدف از راه اندازی این مراکز، انستیتو یا موسسات سلول های بنیادی این است که در استان های دیگر محققان برتر فعال، در این زمینه همچون محققان رویان به تحقیق، پژوهش و ارائه خدمات بپردازند.

حمیدیه تاکید کرد: همچنین هدف از راه اندازی این مراکز هم افزایی بین علوم پایه، مهندسی و بالینی است.

وی افزود: راه اندازی ۳ مرکز در ۳ قطب کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قطعی بوده و اکنون در حال بررسی است که در کدام نقطه از کشور ایجاد شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های سلول های بنیادی گفت: انتظار داریم حمایت خیرین، صاحبان صنایع و سایر ارگانها در این زمینه بیشتر شود.

کد N1271288

وبگردی