آفتاب
مشاور وزیر راه و شهرسازی: ۴۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور در حال احداث است مشاور وزیر راه و شهرسازی:

۴۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور در حال احداث است

۴۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در کشور در حال احداث است

قزوین- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:با ساخت ۴۷۳۱ کیلومتر شبکه ریلی، یک هزار و ۱۱۶ کیلومتر آزادراه، ۴۵۰۰ کیلومتر بزرگراه تحولی عظیم در این حوزه محقق خواهد شد.

علی نورزاد در حاشیه سفر به قزوین برای بازدید از پروژه راه آهن قزوین به رشت، آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: موقعیت ویژه ایران در جهان و خاورمیانه موجب شده در حمل و نقل بین المللی از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار باشیم و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم و داشتن شبکه زیرساخت های حمل و نقل مناسب می‌توانیم سهم بیشتری را درترانزیت کالا ومسافر به خود اختصاص دهیم.

وی گفت: شرایط پسابرجام و رفع تحریم‌ها، کشورمان را وارد مرحله ویژه ای دربخشهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کرده که این شرایط جدید و موقعیت ویژه در منطقه زمینه رشد و پیشرفت را در زمینه‌های مختلف مهیا کرده و مسئولیت سنگینی را بر دوش دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در همه بخش‌ها بخصوص جامعه مهندسی کشور گذاشته است.

نورزاد تصریح کرد: با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها اولویت ما تکمیل پروژه‌های کلیدی و کریدورهای مصوب بین‌المللی است و در این راه نیازمند مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی هستیم تا ضمن جبران بخشی از کارها که به دلیل کمبود منابع مالی به تعویق افتاده است، پروژه‌های اولویت دار را بسرعت اجرا کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر پروژه‌های اولویت دار و آماده سرمایه‌گذاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مشخص و در دو بخش آزادراهی و راه‌آهن تعریف شده است که تمام این طرح‌ها در کریدورهای مصوب شرق به غرب و شمال به جنوب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد و اکو قرار دارد و جایگاه مهمی در ترانزیت کالا و مسافر در صحنه بین‌الملل خواهد داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش پروژه‌های ریلی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی که از اولویت‌های دولت تدبیر و امید محسوب می شود تلاش میکنیم این طرح‌ها را با شتاب بیشتری در راستای سند چشم‌انداز به نتیجه برسانیم که یکی از آنها راه آهن قزوین، رشت به آستاراست.

نورزاد تصریح کرد: در حال حاضر در شبکه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور دارای ۱۰هزار و ۱۷۱ کیلومتر راه‌‌آهن، ۲ هزار و ۳۱۶ کیلومتر آزاد راه، ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه و ۲۰ هزار کیلومتر راه اصلی هستیم که با اضافه شدن ۴ هزار و۷۳۱ کیلومتر راه آهن در دست ساخت، هزار و ۱۱۶ کیلومتر آزاد راه و ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و نیز  ۳ هزار کیلومتر راه اصلی در سالهای آینده شاهد تحولی عظیم در این حوزه خواهیم بود.

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از سوی جمهوری آذربایجان برای تسریغ در پروژه راه آهن

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان از راه آهن در دست ساخت قزوین، رشت به آستارا اظهارداشت: ۹۲ درصد زیرسازی این شبکه از قزوین تا رشت انجام شده و ۴۰ کیلومتر از نوسازی و ریل سازی تکمیل شده و از سمت رشت هم ۲۰ کیلومتر به پایان رسیده است.

نورزاد اظهارداشت: برای ساخت راه آهن آستارا ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است و از سوی جمهوری آذربایجان برای احداث خط آهن رشت - آستارا اعتبار به میزان ۵۰۰ میلیون دلار پیشنهاد شده که روند کار تسریع خواهد شد و مذاکرات برای مشارکت روسیه در این خط ریلی نیز ادامه دارد.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اشتیاق کشورهای همسایه به برای سرمایه گذاری در اجرای این طرح گفت:با امتداد این خط ریلی، حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه ازطریق شبکه سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.

وی گفت: در جریان بازدید وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان از پروژه راه آهن قزوین به رشت و آستارا ۱۳۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۴ کیلومتری راه آهن رشت - قزوین آماده ریل گذاری شد.

نورزاد تصریح کزذ:پروژه راه آهن رشت - انزلی نیز به طول ۴۱ کیلومتر در قالب ۳ قطعه تعریف شده که ساخت قطعه اول آن بطول ۱۸ کیلومتر در حال اجراست و به بندرانزلی و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد که زیرسازی این مسیر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت دارد و در مجموع بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: امیدواریم با تامین اعتبار پروژه راه آهن قزوین، رشت، آستارا تا پایان امسال مسیر قزوین تا رشت آماده بهره برداری شود.  

نورزاد یادآورشد: این مسیر به عنوان کریدور شمال و جنوب بسیار مهم است و بازدید مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنایع و جاویدمدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان بیانگر اهمیت این مسیر است که امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب از سوی این کشور شاهد تسریع در عملیات اجرایی باشیم.

وی گفت: اجرای این پروژه و توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثر و تعیین کننده ای دارد و به رونق جابجایی کالا و مسافر منجر خواهد شد.

نورزاد افزود: راه آهن رشت - انزلی نیز به طول ۴۱ کیلومتر در قالب ۳ قطعه تعریف شده که ساخت قطعه اول آن بطول ۱۸ کیلومتر در حال اجراست و به بندر و منطقه آزاد انزلی متصل خواهد شد که زیرسازی این مسیر بیش از ۲۰ درصد پیشرفت دارد و در مجموع بر اساس برآوردهای اولیه برای ساخت آن ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قطار پرسرعت در کشور توسعه می یابد

نورزاد در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه شبکه قطارهای پرسرعت هم گفت: استفاده از قطارهای پرسرعت در کشور مدتی است که آغاز شده و با مشارکت یک شرکت چینی اولین قطار پرسرعت در مسیر تهران، قم، اصفهان عملیاتی می شود و با استفاده از تسهیلاتی که در قانون پیش بینی شده فهرست مناطق دارای اولویت برای استفاده از این قطار تعیین شده و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حوزه زیرساختها اقدام لازم صورت خواهد گرفت.
 

کد N1271222

وبگردی