آفتاب

انتقاد از قراردادهای بیمه های پایه با پزشکان و موسسات درمانی/ حقوق پزشکان عمومی پایین است

انتقاد از قراردادهای بیمه های پایه با پزشکان و موسسات درمانی/ حقوق پزشکان عمومی پایین است

مهر نوشت: قائم مقام وزیر بهداشت معتقد است؛ پزشک خانواده باید بر مراقبت های سرپایی از مردم تمرکز کند.

ایرج حریرچی در گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی ایران در شیراز، اظهارداشت: اگر طبابت مبتنی بر الزامات نظام سلامت باشد، قطعا مورد قبول دست اندرکاران و متولیان حوزه سلامت قرار می گیرد و وزارت بهداشت آن را می پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز پزشک خانواده باید بر مراقبت های سرپایی باشد، گفت: پزشک خانواده باید وکیل خانواده در سطوح مختلف باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت معتقد است که در هیچ جای دنیا پزشک خانواده پزشک عمومی نیست. بعد از مدتی با گذراندن دوره‌هایی، متخصص پزشک خانواده می‌شوند.

حریرچی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت به دنبال مدل نهایی پزشک خانواده است، گفت: این مدل از پزشک خانواده در بند ج ماده ۳۲ برنامه پنجم آورده شده است.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: با ایجاد کلینیک‌های طرح تحول سلامت، پزشکان متخصص به بخش دولتی آمده اند و فضا برای پزشکان عمومی بازتر شده است.

وی با عنوان این مطلب که از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت بار مراجعه به پزشکان عمومی بیشتر شده است، گفت: با کاهش پرداختی از جیب مردم سعی داریم تولیت خود را بر نظام سلامت تقویت کنیم.

جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت باید متفاوت باشد

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، بر استفاده از نسخه های مختلف پزشک خانواده در هر یک از استان ها تاکید کرد و گفت: نمی توان از یک نسخه پزشک خانواده برای همه استان ها استفاده کرد.

دکتر علی رضا زالی روز جمعه در گردهمایی سالانه پزشکان عمومی در شیراز، اظهارداشت: طب عمومی در کشور باید بیش از هر زمان دیگری نیاز به بازبینی و باز مهندسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی و بازمهندسی طب عمومی کار سختی است، گفت: نمی توان انتظار داشت این کار یک شبه انجام شود.

زالی با عنوان این مطلب که کشورهای پیشرفته و موفق دنیا با همین الگو از مسیر پزشک خانواده عبور کرده اند، افزود: مهم ترین نکته در این بحث، فرهنگ سازی در بین مردم جامعه است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان این مطلب که باید فرصت داده شود هر نسخه ای از پزشک عمومی به صورت انعطاف پذیر تهیه شود، گفت: نمی توان از یک نسخه واحد برای همه استان ها استفاده کرد.

زالی همچنین بر ایرانی سازی پزشک خانواده و طب عمومی بر استفاده از مولفه های بومی سازی، فرهنگی و قومی، تاکید کرد و افزود: باید برای پزشکان عمومی در نظام سلامت، جایگاه متفاوت طراحی کنیم.

وی با انتقاد شدید از قراردادهای بیمه های پایه با پزشکان و موسسات درمانی، گفت: این قراردادها کاملا یک طرفه هستند و هیچ حقوقی برای پزشکان احصا نشده است.

زالی همچنین بر مدل سازی برای تغییر در پرداخت حقوق پزشکان عمومی تاکید کرد و افزود: حقوق پزشکان عمومی متناسب با شان آنها نیست و باید چند مدل پرداخت حقوق برای پزشکان عمومی داشته باشیم.

۴۷۴۷

کد N1270902

وبگردی