آفتاب

خاموشی «جنبش روشنائی» افغانستان دوام نیاورد

خاموشی «جنبش روشنائی» افغانستان دوام نیاورد

کابل - ایرنا - هزاران تن از مردم کابل بار دیگر در اعتراض به اجرای خط انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر «سالنگ»، بعدازظهر جمعه در مصلی شهید مزاری مسجد باقرالعلوم تجمع کردند.

به گزارش ایرنا، این تجمع اعتراض آمیز دو روز پس از آن برگزار شد که دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری خبر از حمایت بزرگان اقوام استان مرکزی از تصمیم «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور بر اساس پیشنهاد کمیسیون ملی رسیدگی به مسیر انتقال برق طرح توتاپ، از سالنگ خبر داد و افزود که با دستور رئیس جمهوری طرح تامین برق استان های مرکزی از جمله بامیان نیز به زودی آغاز خواهد شد.
«شورای عالی مردمی» مرکب از شماری از رهبران احزاب و سازمان ها، رهبران جهادی و فعالان مدنی، 27 اردیبهشت تظاهرات ده ها هزار نفری را با عنوان «جنبش روشنائی» در خیابان های کابل، به راه انداختند و خواستار انتقال برق ترکمنستان به افغانستان، موسوم به طرح توتاپ از مسیر استان «بامیان» شدند.
رئیس جمهوری افغانستان به دنبال اعتراض های مردم در استان های بامیان و کابل، اجرای طرح توتاپ را به حالت تعلیق درآورده بود و کمیسیونی را مامور رسیدگی همه جانبه برای تعیین یکی از دو مسیر سالنگ و بامیان کرد. این کمیسیون روز سه شنبه به دولت اعلام کرد که مسیر سالنگ در مجموع دارای مزایای بیشتری نسبت به مسیر بامیان است.
شرکت توزیع برق افغانستان «برشنا» نیز اعلام کرده است که انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر بامیان مقرون به صرفه نخواهد بود.
معترضان امروز در مصلی شهید مزاری یک طومار 300 متری را امضاء کردند و گفتند که آن را برای سازمان های بین المللی خواهند فرستاد.
«محمد کریم خلیلی» در جمع معترضان، کمیسیون رسیدگی کننده به مسیر خط انتقال برق توتاپ را دولتی دانست و گفت که مردم تصمیم این کمیسیون را نخواهند پذیرفت.
رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه همین هفته در دیدار شماری از بزرگان استان های مرکزی گفته بود که کمیسیون ملی نظر خود را در باره انتقال برق 500مگاواتی از مسیر سالنگ اعلام کرده و دولت موظف به اجرای نظر این کمیسیون است و در کنار آن، بزودی کار انتقال برق به بامیان نیز حتی بیشتر از نیاز ان، بزودی آغاز خواهد شد.
خلیلی در سخنان خود گفت که ما آماده قربانی شدن برای تحقق خواسته های مردم استان های مرکزی هستیم.
استان های مرکزی افغانستان هزاره نشین است. تاجیک، هزاره، پشتون و ازبک، چهار قوم پرجمعیت افغانستان هستند.
اعتراض کنندگان در پایان تجمع خود قطعنامه ای را خواندند که در آن آمده است این بار تظاهرات بزرگتری را در اعتراض به انتقال برق از مسیر سالنگ راه اندازی خواهیم کرد که با تظاهرات گذشته متفاوت خواهد بود.
شبک*291*1610 / 1064
کد N1270831

وبگردی