آفتاب

اعلام فیلم افتتاحیه جشنواره کارلووی‌واری

اعلام فیلم افتتاحیه جشنواره کارلووی‌واری

همشهری آنلاین: پنجاه‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «کارولووی‌واری» در کشور جمهوری چک با فیلم انگلیسی «انسان‌نما» آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، فیلم «انسان‌نما» به کارگردانی «شین الیس» که در حال و هوای جنگ جهانی دوم ساخته شده، روایتگر داستان ماموریتی تحت عنوان «انتروپوید» است که طی آن دو مامور اهل جمهوری چک با بازی «سیلیان مورفی» و «جمی دورنان» در تلاش برای ترور «رینهارد هایدریش» رئیس گردان حفاظتی نازی‌ها و معمار اصلی هولوکاست هستند.

«شین الیس» کارگردان انگلیسی که در سال 2013 موفق به کسب جایزه بهترین کارگرانی از جوایز مستقل فیلم بریتانیا برای فیلم «مترو مانیلا» شد، همراه با دو بازیگر اصلی این فیلم در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کاروی‌واری در سال 2016 حضور خواهند داشت.

«یری بارتوسکا» رئیس جشنواره فیلم کارلووی‌واری درباره انتخاب فیلم «انسان‌نما» (انتروپوید) به عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی گفت: " از آنجایی که این فیلم نگاهی به رویدادهای مهم در تاریخ چک اسلواکی و ترور «رینهارد هایدریش» دارد، بسیار مفتخریم که به صور نمادین، میزبان اولین نمایش جهانی آن هستیم."

جشنواره فیلم کارلووی‌واری به عنوان یکی از رویدادهای درجه الف سینمای جهان و مهمترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود که دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.

نخستین دوره جشنواره فیلم «کارلووی واری» در اوت ۱۹۴۶ به شکل غیرمسابقه‌ای برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۴۸ به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این رویداد سینمایی از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یک‌بار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد اما از سال ۱۹۹۴ تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

سال گذشته فیلم «باب و درختان» ساخته «دیه‌گو آنگارو» از آمریکا جایزه گوی بلورین پنجاهمین دوره از جشنواره فیلم کارلووی‌واری را از آن خود کرد.

پنجاه‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم کارلووی‌واری از تاریخ 1 تا 9 جولای (11 تا 19 تیر) در شمال غربی کشور جمهوری چک برگزار می‌شود.

کد N1270771

وبگردی