آفتاب

شیخ محمد خیابانی در اندیشه تشکیل حکومت اسلامی بود/ اتهام تجزیه طلبی شیخ مردود است

شیخ محمد خیابانی در اندیشه تشکیل حکومت اسلامی بود/ اتهام تجزیه طلبی شیخ مردود است

تبریز- ایرنا- پژوهشگر تاریخ ایران در دوره اسلامی با رد اتهام تجزیه طلبی شیخ محمد خیابانی گفت: این عالم مجاهد به عنوان یک مصلح دینی، رهبر قرآنی و روحانی انقلابی اندیشه‌ای جز استقرار بخشیدن به احکام اسلام، بسط عدالت قرآنی و تشکیل یک حکومت اسلامی نداشت.

به گزارش ایرنا منصور پورموذن روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در شبستر با ارایه مقاله «تحلیلی بر جنبه های ضد سکولاریسم و تجزیه طلبی جنبش شیخ محمد خیابانی» اظهار داشت: بر اساس مقاله های منتشر شده از شیخ محمد خیابانی در روزنامه‌های تجدد، مطالب یاران نزدیکش همچون مرحوم محمدعلی بادامچی در کتاب شرح حال و اقدام های شیخ محمد خیابانی و نطق‌هایی که داشته، آذربایجان جزء لاینفک ایران است.
وی گفت: دوره جنبش شیخ محمد خیابانی یکی از دوره‌های بحرانی تاریخ معاصر بود و اتهام تجزیه طلبی شیخ به سادگی قابل رد است.
پژوهشگر تاریخ ایران در دوره اسلامی افزود: در آن دوران جنبش مشروطه ایران با وجود حمایت‌های بی دریغ مراجع عظام نجف و ایران و جانفشانی های توده مردم به رهبری رادمردانی چون ستارخان، باقرخان و سایر دلسوزان این مرز و بوم توانسته بود، نظام کهن استبدادی و خودکامگی را فرو ریزد اما نتوانسته بود جامعه‌ای که آرزوی دردمندان و آسیب دیدگان از جور و ظلم سلاطین مستبد و خودکامه بود را ایجاد کند.
پورموذن ادامه داد: هنوز خون شهدای انقلاب مشروطه خشک نشده بود که ایران شاهد بازگشت مجدد سیاست مداران سر سپرده به دولت های استعماری به عرصه سیاسی کشور شد که در جستجوی اقتدار از دست رفته خود بر روی ویرانه‌های انقلاب بودند.
وی بیان کرد: در این آشفتگی سیاسی به ویژه بعد از قرارداد 1919 وثوق الدوله قیام های اصیل و مردمی همچون جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، جنبش کلنل محمد تقی خان پسیان و قیام شیخ محمد خیابانی به دنبال هم در عرض چند ماه رخ داد.
پژوهشگر تاریخ ایران در دوره اسلامی تصریح کرد: آرزوی همه رهبران این قیام ها، چیزی جز بازگشت امنیت، حاکمیت شعایر مذهبی، بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و استقلال و سربلندی ایران نبود.
همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی با همکاری موسسه دیارکهن٬ کتابخانه و اسناد ملی٬ دانشگاه تبریز٬ انجمن ایرانی تاریخ٬ انتشارات مهد آزادی٬ موسسه مطالعات تاریخ معاصر٬ شهرداری شبستر و شهرداری خامنه و چند نهاد دیگر برگزار شد.
شبستر با حدود 125 هزار نفر جمعیت در 71 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.
این شهر زادگاه بزرگانی همچون شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و آیت الله غلامحسین عبدخدایی است.
/8005/518/3072
کد N1269691

وبگردی