آفتاب
گزارش مهر از نمایشگاه عکس طبیعت؛

اینجا آزادی طبیعت با رهایی جوانان زندانی گره می‌خورد

اینجا آزادی طبیعت با رهایی جوانان زندانی گره می‌خورد

نمایشگاه عکس طبیعت با هدف آزادسازی جوانان جرایم غیر عمد از ۲۹ اردیبهشت ماه آغاز شد است و به مدت یک ماه ادامه دارد.

خبرگزاری مهر ، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: کمتر از یک ماه دیگر ۱۰ جوان زندانی جرایم غیر عمد آزاد می شوند. یک گروه کوهنوردی عکس‌هایی را که در طول ۸ سال گذشته از طبیعت ایران گرفته اند در نمایشگاهی گردآوری کرده اند تا عواید آن را برای آزادی جوانان زندانی جرایم غیرعمد اختصاص دهند.

چند روزی از نمایشگاه عکس طبیعت که به همت یک گروه جوان طبیعت گرد به سرپرستی «علی صالح پور» برپا شده است، می گذرد و با مبلغی که تاکنون جمع شده است، همین الان هم ۲-۳ جوان زندانی بالقوه آزاد شده اند؛ که «طبیعت آزاد است. رها از هر پلشتی و بند... طبیعت آزاد است همواره. و امروز ما برآنیم که طبیعت زیبا را بهانه ای کنیم برای آزادی انسان ها»

داستان این نمایشگاه از جایی آغاز شد که صالح پور و رفقا به این فکر افتادند از عکس‌های در آرشیو مانده خود استفاده کنند تا هم عکس‌ها را به نمایش بگذارند و هم در یک فعالیت اجتماعی خیرخواهانه مشارکت داشته باشند. این شد که با نهادهای مختلف مشغول مذاکره شدند و قرعه فال به نام «ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه» افتاد چون طی سال‌ها، ستاد دیه کمتر در امور خیرخواهانه مشارکت داده شده است. مذاکرات که به نتیجه رسید قرار شد عواید فروش عکس‌ها به آزادی جوانان زندانی جرایم غیر عمد اختصاص یابد.

صالح پور می‌گوید: متوجه شدیم که جوانان زیادی به دلایل غیر عمد که بیشتر ناشی از بی تجربگی ایام جوانی است در حبس به سر می برند. این افراد اغلب به دلیل جرایم رانندگی، ضمانت یا مهریه در زندان هستند و در بسیاری موارد، مبلغی که به خاطر آن در بند به سر می برند در حد ۴ یا ۵ میلیون تومان است. صحبت‌هایی هم با معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت و قرار بر این شد که نمایشگاه عکس طبیعت در هفته جوان آغاز شود.

وی می افزاید: جامعه هدف آزادسازی زندانیان، جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال است و تعداد این جوانان براساس مبلغ جمع آوری شده تا یک ماه آینده مشخص می شود با این حال براساس استقبال شهروندان از این نمایشگاه امیدواریم بتوانیم حدود ۱۰ جوان را از حبس رها کنیم. وقتی واژه غیر عمد شنیده می شود اولین سوالی که در ذهنمان ایجاد می شود این است که زندانی غیر عمد به چه فردی اتلاق می شود؟ آیا کسانی هستند که حقیقتاً به صورت غیر عمد وارد زندان شده باشند؟ زندانی غیر عمد به کسانی گفته می شود که سهواً و از روی سهل انگاری با جرائمی مانند تصادفات رانندگی، حوادث کار گاهی، مهریه، نفقه، محکومیت های مالی غیر کلاهبرداری و جرائمی از این دست وارد زندان می شوند. اتفاقاتی که ممکن است گریبان هر یک از افراد جامعه را بگیرد. تصور کنید در یک حادثه رانندگی منجر به فوت چه کسی دچار آسیب های بیشتری می شود؟ خانواده متوفی و یا راننده؟ یک خانواده نان آور خود را از دست داده است و خانواده ای دیگر سرپرستش در زندان به سر می برد. از یک سو راننده برای پرداخت دیه توان لازم مالی را ندارد و از سوی دیگر خانواده متوفی نیازمند هستند. اینجاست که ما برای آزادی فرد زندانی دست در دست هم خواهیم داد. به خوبی می دانیم زیان زندان برای این افراد غیر قابل توصیف است.

تا کنون ۲۰۰ تابلو عکس در این نمایشگاه به فروش رسیده است که قیمت هر یک بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است که البته شهروندان می توانند براساس تمایل خود کمک بیشتری برای آزادسازی جوانان زندانی داشته باشند. با این رقم می توان ۲-۳ جوان را آزاد کرد اما صالح پور پیش بینی می کند که در طول یک ماه برگزاری این نمایشگاه بیش از ۱۵۰۰ تابلو به فروش برسد. اگرچه فضای محدود نمایشگاه امکان نمایش بیش از ۵۵ تابلو را به برگزارکنندکان نمی دهد و باد و طوفان این فصل تهران هم حدود ۳۰ تابلو را خراب کرده است، اما استقبال روزانه حدود ۵۰۰ بازدیدکننده موجب دلگرمی این سازمان مردمی طبیعت گرد است.

سرپرست گروه کوهنوردی برگزار کننده این نمایشگاه از استقبال خوب هنرمندان می گوید و می افزاید: در ابتدای کار تنها آثار ۸ هنرمند طبیعت گرد به نمایش گذاشته شد اما افرادی که به بازدید آمده بودند اعلام آمادگی کرده اند که آثار خود را به نمایشگاه منتقل کنند و به طور متوسط روزی یک هنرمند آثار خود را به این نمایشگاه منتقل می کند. علاوه بر این امکان فروش آنلاین آثار هنری هم فراهم شده تا از ظرفیت فضای مجازی مثل فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام برای کمک به آزادسازی زندانیان استفاده کنیم.

این نمایشگاه تا ۱۳ خرداد در مجموعه انقلاب برپاست و پس از آن احتمالا به فرهنگسرای جماران منتقل می شود تا در آنجا میزبان شهروندان خیر و انساندوست باشد.

کد N1269056

وبگردی