آفتاب

تقدیر یونسکو از ایران برای ثبت جهانی کلیساهای ارامنه

تقدیر یونسکو از ایران برای ثبت جهانی کلیساهای ارامنه

محمد باریکانی: مهم‌ترین برنامه هفته میراث فرهنگی در پایگاه میراث جهانی کلیساهای تاریخی ایران در کلیسای ثبت ملی شده ارامنه تهران در خیابان سی‌تیر تهران، مشهور به خیابان ادیان برگزار شد.

 خيابان سي تير تهران را از آن جهت خيابان اديان ناميده‌اند كه كليسا، آتشكده، مسجد و كنيسه در همسايگي يكديگر در اين خيابان قرار دارند. همايش ميراث فرهنگي و صلح با نگاه به ميراث جهاني نيز در كليساي ثبت ملي شده ارامنه تهران برگزار شد. هم‌اكنون 500كليسا در ايران وجود دارد كه بخشي از آنها به گفته مدير پايگاه ميراث جهاني كليساهاي تاريخي ايران متروك يا تخريب شده‌اند.

به گزارش همشهري، استركيش لاروش، نماينده يونسكو در تهران كه براي نخستين‌بار از كليساي ثبت ملي شده مريم مقدس تهران بازديد كرد، در سخناني با اعلام اينكه در منطقه‌اي كه اكنون مملو از تهديد و افراطي‌گري و تخريب ميراث فرهنگي و نشانه‌هاي اديان است، ثبت جهاني كليساهاي ارامنه ايران، نشانه تلاش خوب ايران براي ايجاد تعامل بين فرهنگ‌ها و حفاظت از ميراث فرهنگي دوره‌هاي بيزانس، ارتدوكس و اسلامي است.

نماينده يونسكو در تهران با اعلام اينكه يونسكو، پايگاه‌هاي جهاني‌شده ارامنه در ايران را به‌عنوان پايگاه‌هاي ويژه ميراث فرهنگي معرفي كرده است، افزود: تصميم ايران در ثبت جهاني كليساهاي ارامنه بيانگر تعهد اين كشور در حفاظت از ميراث فرهنگي اديان و فرهنگ‌هاي مختلف است. همچنين بيانگر تلاش ايران در مراقبت از نشانه‌هاي فرهنگي، ترويج گفت‌وگو بين اديان، فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي بشري است.

او گفت: در منطقه‌اي كه هر روز شاهد از بين رفتن تنوع فرهنگي توسط گروه‌هاي افراطي و آزار اقليت‌هاي ديني هستيم، بايد به هواداري از گروه‌هايي ايستاد كه ايده تحمل فرهنگ‌ها و زندگي مسالمت‌آميز اديان را پاس داشته‌اند.

لاروش ثبت جهاني كليساهاي ايران را بيانگر وجود درك جهاني ايراني‌ها از اديان و فرهنگ‌هاي مختلف خواند و گفت: كليساي سنت استپانوس در طول تاريخ مأمني براي كليميان، مسيحيان و مسلمانان بود و نشانه‌هايي از اين سه دين مطرح در اين كليسا وجود دارد و ثبت اين مكان تاريخي در فهرست جهاني، اقدام مهم ايران در صيانت از صلح و همزيستي مسالمت‌آميز بود.

  • ثبت ملي 89كليسا و 21كنيسه

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور از ديگر حاضران در اين همايش نيز در سخناني اعلام كرد: بخشي از آثار تخريب‌شده خاورميانه توسط گروه‌هاي تروريستي، متعلق به تمدن ايران است. او گفت: بيش از 2هزارسال است كه اقوام و اديان مختلف در ايران به‌صورت كاملا مسالمت‌آميز در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند.

او با اشاره به نقوش موجود در تخت‌جمشيد، اين آثار را بيانگر اهميت صلح در طول تاريخ در ايران خواند و گفت: آثار موجود در تخت جمشيد نشان مي‌دهد كه 30قوم مختلف در آن منطقه با صلح و دوستي در كنار يكديگر زندگي مي‌كردند.

طالبيان همچنين به اهميت صلح و همزيستي مسالمت‌آميز اقوام ايراني در دوره‌هاي ساساني و اسلامي در ايران اشاره كرد و افزود: در سوره حجرات، نساء و بقره به كرات راجع به صلح و همزيستي انسان‌ها تأكيد و در اشعار سعدي، حافظ و ابوالحسن خرقاني نيز بر اهميت صلح تأكيد شده است.

طالبيان به ثبت ملي بيش از 89كليسا، 21كنيسه و تعدادي معابد باستاني در فهرست آثار ملي كشور اشاره كرد و افزود: قره‌كليسا، كليساي سنت‌استپانوس و كليساي ننه مريم تاكنون به ثبت جهاني رسيده‌اند و اميدواريم با اضافه‌شدن كليساهاي شاخص و داراي ارزش‌هاي تاريخي ازجمله كليساي وانك اصفهان به پرونده جهاني كليساها، فهرست آثار جهاني ارامنه در ايران تكميل شود.

  • تخريب كليساي روستاي ساوا توسط افراطيون

روبرت بيگلريان، نماينده ارامنه در مجلس، از ديگر حاضران در اين همايش گفت: گروه‌هاي مهاجم اقدام به تخريب آثار تاريخي منطقه مي‌كنند و تحت‌تأثير باورهاي غلط و متعصبانه قرار دارند كه واژه صلح هم نمي‌تواند مانع اقدامات مخرب آنها شود.

نماينده ارامنه در مجلس همچنين جلوگيري از مناقشات موجود در منطقه را با حفظ و اشاعه ميراث فرهنگي زمانبر خواند. او با تأكيد بر اينكه ارامنه و ديگر اقليت‌ها در ايران در طول تاريخ در امنيت زندگي كرده‌اند، در حضور نماينده يونسكو در تهران افزود: اين همزيستي نشان مي‌دهد كه ملل و اقوام در وهله اول نيازمند آن هستند كه يكديگر را تحمل و درك كنند و به فهم مشترك برسند.

بيگلريان همچنين به تخريب كليساي روستاي ساوا از توابع شهرستان مريوان كردستان در چند روز گذشته توسط افراطيون خبر داد و گفت كه اقليت ارامنه اعتراض خود را در اين خصوص اعلام كرده و مسئولان در حال پيگيري موضوع و يافتن مسببان اين حمله هستند.

کد N1268133

وبگردی