آفتاب

ثبت محصول در حوزه داروهای گیاهی در سه کشور توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

ثبت محصول در حوزه داروهای گیاهی در سه کشور توسط شرکت دانش بنیان ایرانی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس گفت: این شرکت دانش بنیان موفق شده است با استفاده از توان مختصصان و محققان داخل کشور محصولاتی در زمینه داروهای گیاهی تولید و در کشورهای کانادا، تاجیکستان و ترکیه ثبت کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، لاله حجازی روز چهارشنبه در بازدید دکتر بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت در کاشان افزود: در حال حاضر این شرکت محصولاتی در قالب قطره، افشره، روغن، قرص، کپسول سخت و نرم، کرم، پودر، ژل، مخمر و معجون تولید می کند.
وی بیان کرد: به لحاظ تنوع محصول در سال 1376، 23 نوع محصول در این شرکت تولید می شد که این تعداد در سال 1394 به 108 نوع محصول افزایش یافت.
حجازی گفت: سیاست این شرکت این است که سالانه بین هشت تا 12 محصول جدید به سبد کالایی این شرکت اضافه کند.
وی با بیان اینکه عدم وابستگی به خارج و استفاده از گیاهان بومی ایران از انگیزه های ایجاد شرکت داروسازی باریج اسانس بوده است، افزود: این شرکت توانسته است علاوه بر نیاز کشور، در زمینه بازرگانی خارجی محصولات خود را به کشورهای تاجیکستان، عراق و گرجستان صادر کند.
حجازی گفت: جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز بومی سازی گیاهان خارجی در ایران و پیشگیری از بروز بیماری ها با استفاده از گیاهان دارویی از جمله اهداف تاسیس این شرکت بوده است.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از داروهای گیاهی در ایران هنوز گسترش نیافته است، افزود: میزان استفاده از داروهای گیاهی از کل داروها در کشورهای چین 70، هند 65 و استرالیا و کلمبیا 40 درصد است اما در ایران تنها سه درصد از کل داروهایی که عرضه می شود، گیاهی است و مورد استفاده مردم در جامعه قرار می گیرد.

** وجود هزار و 800 گونه گیاهی دارویی در ایران
حجازی با اشاره به اینکه در ایران هفت هزار و 500 گونه گیاهی وجود دارد، گفت: از این تعداد یک هزار و 800 گونه دارویی است این در حالی است که در کل اروپا تنها 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی یادآور شد: در این شرکت دانش بنیان 12 پژوهشگر با تحصیلات فوق لیسانس به بالا و 10 مشاور علمی از دانشگاه تهران و اصفهان فعال هستند و همچنین این شرکت 10 نفر را در زمینه تحصیل در حوزه داروهای گیاهی بورسیه کرده است.
حجازی گفت: واحد تحقیق و توسعه این شرکت در زمینه کشاورزی، فتوشیمی، فورمولاسیون، آفات و حشرات، فارموکوژی و میکروبیولوژی فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه حدود 14 شرکت در کنار شرکت داروسازی باریج اسانس با نظارت سهامداران این شرکت فعالیت دارند، افزود: دریافت جایزه دوم جشنواره خوارزمی در سال 76، برگزیده کارآفرین نمونه کشوری در سال 85، دریافت نشان سلامت HPA از دومین اجلاس سران عالی، دریافت نشان و استاندارد بین المللی ارزش برند ایزو 2010 در سال 92 و دریافت گواهی بین المللی GNP کانادا در سال 2015 از جمله افتخارات این شرکت دانش بنیان است.
دکتر بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بازدید یک روزه خود از شرکت دانش بنیان داروسازی باریج اسانس از بخش های مختلف آن از قبیل واحد طراحی و مهندسی، آزمایشگاه، واحد تحقیق و توسعه، واحد اسانس گیری دیدن کرد.
همچنین در حاشیه این بازدید کلنگ ساخت طرح توسعه ساخت خط تولید داروهای گیاهی به منظور توسعه محصولات این شرکت زده شد.
علمی ** 9340 ** 9314**1834
کد N1268042

وبگردی