آفتاب

آغاز همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران در مشهد

آغاز همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران در مشهد

مشهد- ایرنا- همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران با محوریت بازشناسی تاریخ پزشکی خراسان، روز چهارشنبه در مشهد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در آغاز این همایش گفت: تاریخ هویت ملت است و در حالی که کشورهای نوظهور و بدون تاریخ، سرگرم تاریخ سازی برای خود هستند، در ایران به شناخت هویت تاریخی ملت بها داده نمی شود.
عباس شیخ الاسلامی با انتقاد از استقبال نکردن دانشجویان پزشکی و تاریخ از این همایش افزود: یکی از دلایل این مشکل ناآشنایی دانشجویان در حوزه تاریخ و هویت شناسی است که در این حوزه کار عمیقی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: ملت ایران معادن و گنجینه های بزرگی در تاریخ خود دارد که این مساله که نسل آینده با آنها آشنا نشده و هویت خود را نشناخته نشان دهنده قصور مسئولان مربوط است و باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد.
وی با انتقاد از هدف شدن کسب مدرک، گفت: برای شناخت این هویت اسلامی-ایرانی باید کتب خطی و قدیمی مورد بازخوانی و پژوهش قرار بگیرند اما مراکز اسناد کتب خطی خلوت تر از آن است که بتوان امیدی در این خصوص داشت.
شیخ الاسلامی خاطرنشان کرد: پزشکی دارای سابقه بومی است و برای اینکه مانند دیگر رشته ها به صورت یک علم وارداتی تبدیل نشود باید تاریخ تطور طب در تمدن اسلامی و ایرانی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

*باید مهر و محبت پزشکی در بیمارستان ها نهادینه شود
رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اگر پزشکی پیشرفت های روزافزونی داشته باشد اما روح پزشکی از مهر و محبت خالی باشد، دارای ارزش واقعی نخواهد بود.
آیت الله علی اصغر معصومی شاهرودی افزود: پیشرفت های پزشکی نباید فقط در خدمت طبقه ثروتمند باشد و این پیشرفت ها بدون داشتن ترحم نسبت به قشر بی بضاعت و کم بضاعت، ارزشی ندارد.
وی ادامه داد: باید در بیمارستان ها قسمتی به افرادی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند اختصاص یابد و در آن صورت این خدمات مورد رضایت خداوند خواهد بود.
آیت الله معصومی تصریح کرد: یکی از خیراتی که در اینگونه همایش ها باید جلوه پیدا کند این است که در جهت نهادینه سازی مهر و محبت پزشکی گام برداشته شود.
همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران تا روز پنجشنبه در مشهد ادامه خواهد داشت.
76 مقاله و 10 پایان نامه به این همایش ملی ارسال شده که 14 مقاله برای سخنرانی، 40 مقاله برای تهیه پوستر و 10 پایان نامه برای ارائه مورد قبول هیات داوران همایش قرار گرفته است.
همچنین چهار جلد کتاب با مضمون تاریخ پزشکی محصول نهایی این همایش است که فردا رونمایی خواهد شد.
7500/5132
کد N1267770

وبگردی