آفتاب

ضرورت راه اندازی بانک خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

ضرورت راه اندازی بانک خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مشهد- ایرنا - رئیس سازمان اقتصادی رضوی راه اندازی یک شعبه بانک خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس را برای سهولت مراودات تجاری با کشورهای خارجی خواستار شد.

به گزارش ایرنا فرهاد قبادی سه شنبه شب در نخستین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: هدف از راه اندازی سازمان اقتصادی رضوی، توسعه و حفظ منافع آستان قدس رضوی و موقوفاتی است که در سالهای گذشته وقف امام رضا شده، که با این هدف به دنبال سرمایه گذاری در مناطقی است که بیشترین ارزش افزوده را برای سازمان دارد.
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تولیت جدید آستان قدس رضوی مبنی بر توجه به محرومان و مناطق محروم گفت: به همین منظور باید منطقه ویژه اقتصادی سرخس با شتاب بیشتری در مسیر توسعه و رشد قرار گیرد.
قبادی گفت: توجه به منطقه گازی و بازار انرژی، تولید بذر و نهاده های کشاورزی با آب بری کمتر و اکوتوریسم محورهای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس است که زیربنای همه این محورها توسعه حمل و نقل است.
رئیس سازمان اقتصادی رضوی با اشاره به اهمیت اکوتوریسم منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: در اسناد بالادستی این منطقه بویژه سند ششم توسعه کشور، اکوتوریسم (هتل داری) منطقه ویژه سرخس دیده شده است.
قبادی از مسئولان راه آهن درخواست کرد که در مسیر راه اندازی قطار سبز، بخش مسافری چین به ایران مبذول شود تا زمینه رونق اکوتوریسم منطقه ویژه اقتصادی سرخس فراهم شود.

*بهره گیری از روشهای نوین سرمایه گذاری در سرخس ضروری است
فرماندار سرخس نیز در این همایش گفت: بهره گیری از روش های نوین مشارکت در سرمایه گذاری باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا سرمایه گذار و بخش خصوصی تمایل بیشتری برای ورود به سرخس داشته باشند.
حسین سنجرانی افزود: سرخس دارای 97 هزار نفر جمعیت، دو بخش و دو شهر و بیش از 142 روستا با ذخایر غنی زیرزمینی و روزمینی است که زمینه سرمایه گذاری بین المللی با محور اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید در این شهرستان فراهم شده است.

*سرخس نیازمند سرمایه گذاری خارجی است
نماینده منتخب مردم سرخس، فریمان، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: امروز سرخس و منطقه ویژه اقتصادی آن نیازمند یک توسعه فراگیر با مشارکت سرمایه گذاران بین المللی است که به اشتغالزایی، گسترش تبادلات مرزی با کشورهای حوزه سی ای اس و ارتباطات با افغانستان شود.
سیداحسان قاضی زاده افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس به لحاظ ابعاد مختلف حمل و نقلی بسیار حایز اهمیت است که در این میان عدم تکمیل جاده سرخس – مشهد از شتاب مسیر توسعه حمل و نقل در این شهرستان کاسته است.
وی بیان کرد: دوبانده شدن جاده ترانزیتی مشهد – سرخس مزیت های فراوان برای مردم و ترانزیت کالا از طریق حوزه کشورهای سی آی اس دارد که اتمام ساخت خط ریلی از سنقز به سمت دوغارون نیز توسعه حمل و نقل شهرستان سرخس را کامل می کند.

*سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس مشکل اشتغال را حل می کند
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در این همایش گفت: سرمایه گذاری و رونق این منطقه ویژه می‌ تواند مشکل اشتغال شهرستان سرخس و شهرستان‌ های همجوار را حل کند.
احمد صادقی گلمکانی اظهار کرد: این منطقه دارای ظرفیت‌ های بالایی در حمل و نقل ریلی و مجهز به 51 کیلومتر ریل عریض متصل به آسیای میانه و بهترین مسیر برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.
وی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس همچنین موقعیت ژئوپولتیک، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی، موقعیت بسیار خوبی برای ارتباط کشورهای آسیای میانه با آبهای خلیج فارس را دارد.
صادقی ادامه داد: عمده فعالیت‌ ها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس جذب سرمایه‌ گذار در حوزه‌ های مختلف صنعتی، تولیدی و تجاری با هدف افزایش سطح تولید و صادرات است.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌ های منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حوزه حمل و نقل، وجود فرودگاه بین المللی الماس سرخس است که امکان نشستن انواع هواپیماهای پهن پیکر در آن وجود دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: با توجه به حجم وسیع ترانزیت غلات از کشورهای آسیای میانه، تجهیزات تخلیه و بارگیری که بزودی در این منطقه مستقر می شود می تواند کمک شایانی به حمل و نقل و رونق منطقه ویژه اقتصادی سرخس کند.
صادقی گلمکانی، وجود واحدهای تولیدی با ظرفیت بالا، وجود انبارهای مدرن و سردخانه، استقرار مخازن بزرگ سوخت را از دیگر ظرفیت های برجسته منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد.
وی گفت: اگر می‌خواهیم کاری در رابطه با اقتصاد مقاومتی انجام بدهیم باید به مناطق اقتصادی ویژه و آزاد توجه کنیم زیرا برای این مناطق قوانینی به منظور تسریع در انجام فعالیتها وجود دارد.
مخاطبان این همایش فعالان اقتصادی کشور از جمله شرکتهای مدیریت حمل‌ و ‌نقل، شرکتهای مدیریت صادرات، کشتیرانی ‌های داخلی و خارجی، صادرکنندگان بزرگ و معتبر، شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تشکلها و انجمن های فعال در حوزه حمل‌ و ‌نقل بین‌ المللی بودند.
در این همایش معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نماینده عالی سازمان کشتیرانی، معاون فنی گمرک، معاون فنی شرکت راه آهن ایران، روسای شرکتهای حمل و نقل بین المللی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه حضور داشتند.
7489/5132
کد N1267498

وبگردی