آفتاب

انصاری: عدم درج قیمت بر روی پاکت سیگار، تخلف است

انصاری: عدم درج قیمت بر روی پاکت سیگار، تخلف است

دخانیات سومین تجارت پر سود دنیا است و سالیانه میلیاردها دلار در این صنعت جابهجا می شود صنعتی که هیچ وقت رکود ندارد و حتی اگر وضعیت اقتصادی جهان مناسب نباشد اما حاشیه سود خود را دارد.

میزان مصرف سیگار در ایران هر ساله رو به افزایش است. مطابق آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک کشور سال گذشته میزان واردات سیگار خارجی در کشور 40 درصد رشد داشته است.

میزان مصرف سیگار

سال گذشته در حالی 14 میلیارد نخ سیگار به صورت قانونی وارد کشور شده است که میزان تولید داخلی نیز افزایش داشته و بنا بر گفته‌های رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، اکنون میزان کشت توتون و تنباکوی کشور سالیانه 9 هزار تن است.

بنا بر آمارهای اعلام شده میزان مصرف سیگار کشور سالیانه 60 میلیارد نخ است که 38 میلیارد نخ آن تولید داخل و باقی آن سیگارهای خارجی است که به صورت قاچاق و یا قانونی وارد کشور می‌شوند. اما در این بین هزینه‌هایی که برای خرید سیگار هزینه می شود جالب توجه است.

هزینه مصرف سیگار

بنا بر اظهارات دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، ایرانی‌ها روزانه 30 میلیارد تومان هزینه دخانیات می کنند که سیگار سهم بیشتری نسبت به تنباکوها دارد.

با توجه به این گردش مالی بالا این پرسش پیش می‌آید که چرا برخی از الزامات قانونی حمایت از حقوق مصرف کننده از جمله درج قیمت و تاریخ انقضا بر روی سیگارهای داخلی رعایت نمی شود.

عدم رعایت قانون

مدیر عامل سابق دخانیات در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص اظهار داشت: مطابق قانون، درج قیمت مصرف کننده و تاریخ تولید و انقضا باید رعایت شود اما با توجه به شرایط بازار در این نوع کالای خاص، چنین امری رعایت نمی شود.

محمد رضا برخوردار ادامه داد: به دلیل رقابتی بودن بازار سیگار، اعم از تولید داخل و یا خارج، کمتر شاهد گرانفروشی این کالا هستیم در واقع مصرف کننده این دغدغه را ندارد که سیگار را گران خریده است. از طرف دیگر قیمت سیگار توسط سازمان دخانیات مشخص می‌شود و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آن نظارت دارد. بر همین اساس امکان گرانفروشی بسیار اندک است. در بحث سیگارهای وارداتی نیز وزارتخانه نظارت کامل دارد و مرکز واردات، قیمت‌ها را مشخص می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این موارد در بخش توزیع نیز سازمان‌بندی خاصی تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد به طوری که در هر استان و مرکز استان چند فرد مشخص این وظیفه را بر عهده دارند اما با وجود تمام این تمهیدات نمی توان برخی از تحرکات غیر قانونی را منکر شد.

برخوردار در مورد وضعیت دخانیات کشور و بازار داخلی و خارجی آن گفت: صنعت دخانیات ظرفیت خوبی برای توسعه دارد و با توجه به نیاز داخلی و وجود بازارهای خارجی باید به آن توجه بیشتری شود.

صادرات به کشورهای همسایه

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سال گذشته در بخش توتون، صادرات کشور 4 برابر رشد داشت و در بخش سیگار نیز 3 برابر رشد داشتیم که عمده بازارهای صادراتی ما عراق، افغانستان و آمریکای جنوبی بودند. حتی نمونه‌هایی برای تست و گرفتن تائیدیه به ایالات متحده نیز فرستادیم. در بخش  تنباکو نیز کشورهای عربی بازار ما بودند و تنباکو را نیز توانستیم به روسیه صادر کنیم. ضمن آنکه برخی تولیدات خود را در فری شاپ‌های فرودگاه‌ها قرار دادیم که از سیگار بهمن کوچک استقبال بسیار خوبی شد.

کالای بدون قیمت نخرید

این در حالی است که مدیر عامل انجمن حمایت از مصرف کنندگان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، عدم درج قیمت بر روی پاکت سیگار را خلاف قانون می‌داند و با بیان موارد قانونی، مصرف کنندگان را به نخریدن چنین کالاهایی دعوت کرد.

مسیح انصاری اظهار داشت: مطابق بند 2 قانون حمایت از مصرف کنندگان، همه  تولید کنندگان ملزم هستند که بر روی کالای تولید شده نوع، کیفیت و قیمت را درج کنند و در صورتی که کالا مدت مصرف داشته باشد، باید تاریخ انقضا را درج کنند.

وی ادامه داد: طبق ماده 5 همین قانون، کلیه واحدهای خدماتی و تولیدی ملزم به چسباندن برچسب مشخصات کالا هستند و در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد باید برچسب قیمت و مشخصات کالا را در دید عموم قرار دهند.

گفتنی است عدم درج قیمت بر بسته‌های سیگار در حالی صورت می‌گیرد که مطابق ابلاغ معاون اول رئیس جمهور در 23 فروردین سال جاری برای واحدهایی که قیمت کالا را بر روی محصولات خود درج نمی‌کنند جرایمی از 80 هزار تومان تا یک میلیون دویست و پنجاه هزار تومان در نظر گرفته شده است.

گزارش: بسیم لاله

کد N1267423

وبگردی