آفتاب

عدم بهره گیری از ظرفیتهای مردمی دلیل کندی توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس

عدم بهره گیری از ظرفیتهای مردمی دلیل کندی توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس

مشهد- ایرنا- رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور گفت: عدم بهره گیری مطلوب از ظرفیت های بومی و مردمی برای معرفی بهتر ظرفیتها برای احیای این منطقه، از علل اصلی کندی روند توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.

به گزارش ایرنا، غلام عباس ارباب خالص سه شنبه شب در نخستین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: با توجه به حجم سرمایه گذاری در این منطقه توسط آستان قدس رضوی و سرمایه گذاران بخش خصوصی، روند توسعه کند پیش رفته است.
وی بیان کرد: این در حالی است که ظرفیتهای اقتصادی سرخس و منطقه ویژه آن برای اکثر کشورهای دنیا شناخته شده و از منظر آنان عالی است و هیات های خارجی زیادی در طول سالهای گذشته از این ظرفیتها دیدن کرده اند.
وی تاکید کرد: باید کمیته ای با عضویت مدیران این منطقه تشکیل شود تا دلایل کندی روند توسعه و سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس مشخص و برنامه ای با اهداف زمان دار برای توسعه منطقه تدوین شود.

*لزوم تسریع در تبدیل مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و سرخس به مناطق آزاد

مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در مسیر تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری وجود ندارد، از مقامات کشوری خواست نسبت به تبدیل دو منطقه ویژه سرخس و دوغارون به مناطق آزاد اهتمام بورزند.
محمدمهدی مروج الشریعه افزود: انرژی و حمل و نقل با رویکرد ترانزیت مهمترین محور توسعه در منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.
وی خاطرنشان کرد: در مطالعات آمایش خراسان رضوی سال 1389، در برش استانی مناطق آمایشی، استان براساس 18 شاخص اجتماعی و اقتصادی به هفت منطقه تقسیم شد که در این تقسیم بندی، سرخس به دلیل ظرفیتهای مهم اقتصادی و اجتماعی به تنهایی یک منطقه لحاظ شد.
وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی استانها برای اتمام پروژه هایی مانند مسیر سرخس - مشهد ناچیز است، افزود: از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی که امسال بین 28 شهرستان و شمار قابل توجهی پروژه خراسان رضوی تقسیم می شود به پروژه مزبور عدد قابل توجهی نخواهد رسید.
مروج الشریعه افزود: ساخت قطعه اول راه ترانزیتی مشهد – سرخس از محل اعتبارات وزارت نفت به میزان 88 میلیارد ریال در سال 88 آغاز شد و برای ساخت باقی مسیر باید نماینده مردم سرخس در مجلس پیگیر جذب اعتبارات ملی برای این پروژه باشد.
مشاور اقتصادی استاندار خراسان رضوی بیان کرد: با رویکرد جدید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر محرومیت زدایی، فرصتی مغتنم برای استفاده بهتر از امکانات در راستای گره گشایی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی سرخس از جمله تامین آب ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: اخیرا در جلسه ای شرکت آب منطقه ای استان مکلف شد حداقل آب مورد نیاز بخش تولید پنج منطقه از استان که پروژه های صنعتی و تولیدی در آنها در حال اجراست را تامین کند که سرخس نیز یکی از این مناطق پنجگانه است.
وی از کشورهای قفقاز شمالی و روسیه با میزان تولید بیش از 10 میلیون تن غلات در سال به عنوان انبار غله آسیا نام برد و گفت: مسیری که برای انتقال غلات از کشورهای مزبور به سمت خلیج فارس طی می شود، 30 هزار کیلومتر است.
وی افزود: با توجه به ریل عریضی که در سرخس وجود دارد، مسیر ترانزیت کالا از قفقاز شمالی و روسیه به سمت خلیج فارس با یک تغییر بوژی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس می تواند کاهش یافته و به 11 هزار کیلومتر برسد.

*منطقه ویژه اقتصادی سرخس با شاخص های یک بندر خشک
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از دید سازمان های جهانی؛ کارکردها و شاخص های لازم به عنوان یک بندر خشک را دارد.
علی غلامی بیان کرد: بندر خشک، پایانه ای در 'پس کرانه' با قابلیت ارائه خدمات لجستیکی و گمرکی است که به منابع تولید یا مصرف نزدیک است و همچنین از خطوط حمل و نقل ریلی، زمینی که متصل به بنادر ساحلی است، مجهز است.
وی افزایش جریان کالا، کاهش رسوب محموله های کانتینری در بنادر، ترغیب به استفاده از راه آهن در فواصل طولانی، کاهش هزینه های حمل و نقلی و زیست محیطی، بهبود زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی را از اهداف راه اندازی بنادر خشک نام برد.
وی گفت: رسیدن به اهداف مزبور از طریق راه اندازی بنادر خشک منجر به توسعه لجستیکی کشور خواهد شد و این برای ایران که در چهارراه ترانزیتی منطقه قرار دارد و بسیاری از کشورهای مجاور آن کشورهای محصور در خشکی هستند، بسیار پراهمیت است.
نماینده سازمان بنادر ادامه داد: قرار گرفتن در مسیر دالان بین المللی ریلی و مسیر مبادلات ریلی کشورهای آسیای میانه، امکان پشتیبانی از عملیات ترانزیت، برخورداری از فرودگاه بین المللی اختصاصی با امتیاز مرز هوایی با باندی به طول چهار کیلومتر و عرض 600 متر و دارا بودن حمایت های قانونی در قالب قانون مناطق ویژه و آزاد تجاری، از مزایای منطقه ویژه اقتصادی سرخس است.
وی افزود: نبود یک پایانه جامع و مدیریت متمرکز لجستیکی در سرخس از موانعی است که باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد تا فعال سازی این منطقه راهبردی با سرعت بیشتری انجام گیرد.
وی تاکید کرد: باید بین بخشهای موثر در چرخه حمل و نقل از جمله سازمانهای بنادر، گمرک، راه آهن، نیروی انتظامی و سایر نهادهای ذیربط هماهنگی وجود داشته باشد تا دستیابی به احداث بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی سرخس تسهیل شود.
وی با بیان اینکه تاکنون یک بندر خشک با همه کارکردهای لازم در کشور ایجاد نشده است، افزود: وجود بنادر خشک کارشناسی شده می تواند نبض جریانات حمل و نقلی و اقتصادی را به طرز قابل توجهی بهبود بخشد لذا باید ساز و کارهای لازم در این زمینه ایجاد شود.
این نماینده سازمان بنادر اظهار کرد: این سازمان آمادگی دارد تا دپوی کانیتری، حمل ریلی و جاده ای از سرخس به سمت بندرعباس و حمل دریایی کالاهای کانتینری و غیرکانتینری، صدور بارنامه سراسری را در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برعهده گیرد.
به گزارش ایرنا، مخاطبان این همایش فعالان اقتصادی کشور از جمله شرکتهای مدیریت حمل‌ و ‌نقل، شرکتهای مدیریت صادرات، کشتیرانی ‌های داخلی و خارجی، صادرکنندگان بزرگ و معتبر، شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تشکلها و انجمن های فعال در حوزه حمل‌ و ‌نقل بین‌ المللی بودند.
در این همایش معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، نماینده عالی سازمان کشتیرانی، معاون فنی گمرک، معاون فنی شرکت راه آهن ایران، روسای شرکتهای حمل و نقل بین المللی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه حضور داشتند.
7489/5132
کد N1267407

وبگردی