آفتاب

افزایش 37برابری اعتبارات بهداشت دهان و دندان در دولت یازدهم

افزایش 37برابری اعتبارات بهداشت دهان و دندان در دولت یازدهم

یاسوج- ایرنا-رئیس اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت از افزایش حدود 37 برابری اعتبارات مربوط به بهداشت دهان و دندان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: میزان اعتبار تخصیصی در این راستا از 40 میلیارد ریال در سال 92 به بیش از یکهزار و 500 میلیارد ریال در سال 94 رسید.

حمید صمدزاده سه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا میزان پرداختی از جیب مردم در حوزه خدمات دندانپزشکی در سال را افزون بر 650 هزار میلیارد ریال دانست و گفت: یکی از راهبردها و اولویت های مهم وزارت بهداشت در راستای اجرای طرح تحول بهداشتی افزایش سطح ارائه خدمات دندانپزشکی و کاهش میزان پرداخت از جیب مردم در این حوزه است.
وی تصریح کرد: هم اکنون نیز بیش از 70 درصد سطح خدمات بهداشت دهان و دندان در سطح روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر با تعرفه های دولتی انجام می شود که این مهم کمک شایانی به مردم بویژه چهار دهک پایین جامعه داشته است.
صمدزاده با بیان اینکه هم اکنون بیش از 92 درصد خدمات پیشرفته دندانپزشکی توسط بخش خصوصی انجام می شود ، گفت: رویکرد دولت یازدهم و وزارت بهداشت نیز کاهش سهم بخش خصوصی و افزایش میزان خدمات دولتی در این حوزه البته در کنار خدمات پیشگیرانه است.
وی اظهار کرد: بیش از یک هزار و 100 مرکز بهداشتی در سطح روستاها نیز مجهز به تجهیزات و امکانات بهداشت دهان و دندان بویژه یونیت های دندانپزشکی هستند.
وی افزایش نیروی متخصص انسانی در حوزه بهداشت دهان و دندان را یکی از سیاست های راهبردی وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود: هم اکنون از مجموع بیش از چهار هزار یونیت دندانپزشکی فعال در کشور حدود سه هزار مورد آن در بخش دولتی است.
وی شاخص پوسیدگی دندان در سنین 12 سال را نیز حدود 2.1 درصد اعلام کرد و افزود: میزان پوسیدگی در افراد 35 تا 45 سال در کشور نیز 13.2 درصد اعلام شده است.
صمدزاده استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و یزد را دارای بیشترین میزان پوسیدگی دندان در جمعیت 12 سال اعلام کرد و یادآور شد: یکی از طرح های مهم وزارت بهداشت در افزایش سطح خدمات بهداشتی در این حوزه راه اندازی سامانه الکترونیکی سلامت دهان و دندان برای تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی در کشور بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از هفت و نیم میلیون دانش آموز دوران ابتدایی در کشور زیر پوشش خدمات بهداشت دهان و دندان هستد،گفت: تاکنون حدود چهار و نیم میلیون نفر از این تعداد موفق به ثبت اطلاعات ضروری خود در این سامانه الکترونیکی شده اند.
3016/6162/ 6075
کد N1267314

وبگردی