آفتاب

تحول در احزاب تونس/ راشد الغنوشی و دموکراسی اسلامی

تحول در احزاب تونس/ راشد الغنوشی و دموکراسی اسلامی

تهران – ایرنا – راشد الغنوشی که به تازگی به ریاست حزب النهضه رسیده، اعلام کرده است که ما به سمت دموکراسی اسلامی قدم خواهیم گذاشت و متناسب با تغییرات جامعه تونس پیش خواهیم رفت و دموکراتیزاسیون حزبی در دستور کار این حزب اسلامگرای تونس، قرار خواهد گرفت.

حزب النهضه اخیرا به صراحت اعلام کرده است که فعالیت های سیاسی خود را از فعالیت های مذهبی جدا خواهد کرد.
راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگرای النهضه که به گفته « باجی قائد السبسی» رئیس جمهور تونس و رئیس حزب سکولار ندای تونس، نقشی مهم در مناسبات داخلی کشور دارد، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند اعلام کرده است اسلام سیاسی در تونس پس از بهار عربی، هیچ جایی ندارد.
الغنوشی در این مصاحبه،تصریح کرده است: باور ما این است که حزب النهضه حزبی مردمی، دموکراتیک و سیاسی است که آرمان های آن ریشه در ارزشهای اسلام سنتی و مدرن دارد.
الغنوشی 74 ساله که زمانی خواستار اجرای دقیق قوانین اسلامی بود، اکنون خود را ' آزادی خواه مسلمان' نامیده است و برآن است که حزب النهضه در حال تبدیل شدن به حزبی با فعالیت های مطلقا سیاسی است که در آن پارادایم های سیاسی مذهب، جایی ندارد.
رهبر حزب اسلامگرای النهضه، اما، علت این رویکرد جدید را این گونه بیان می دارد: ما می خواهیم فعالیت های مذهبی ما کاملا مستقل از فعالیت های سیاسی باشد.این امر برای سیاستمداران ما مطلوب است؛ چرا که آنان در آینده با اتهام سواستفاده از مذهب برای رسیدن به اهداف سیاسی، مواجه نمی شوند. از دیگر سو، مذهب هم محصور در سیاست قرار نمی گیرد و به ابزاری برای سیاستمدارات تبدیل نمی شود.
در حالی که رهبر حزب اسلامگرای النهضه از 'دوری از اسلام سیاسی' سخن به میان می آورد تاکید کرده است: از امروز با جدیت به سوی تبدیل شدن به یک حزب ملی و مدنی با هسته ای اسلامی حرکت می کنیم؛ حزبی که بر اساس قانون اساسی تونس عمل می کند و الهام بخش ارزش های مدرن و اسلامی خواهد بود.
ما به سمت دموکراسی اسلامی قدم خواهیم گذاشت و امروز، قانون اساسی در تونس، محدودیت هایی را برای سکولاریسم و مذهب گرایی افراطی قرار داده است.
به عقیده کارشناسان، سخنان اخیر راشد الغنوشی، نشان از وجود تناقضی پنهان در رویکرد جدید حزب دارد؛ تناقضی که از یک سو به ارزش های جهان غرب اتصال دارد و از سوی دیگر خواهان حفظ ارزش های اسلامی در کشور تونس است.
حقیقت آن است که دین مترقی و پیشرو اسلام با بهره گیری از آموزه های برتر و مبتنی بر علم و دانش روز، جوابگوی نیازهای سیاسی جهان اسلام است؛ حقیقتی که احزاب سیاسی امروزتونس، مورد غفلت قرار داده است.
خاورم **9377**1579
کد N1266202

وبگردی