آفتاب
افسر عراقی:

حزب اسلامی عراق، آمریکا را به اهمیت آزادی فلوجه متقاعد کرده است

حزب اسلامی عراق، آمریکا را به اهمیت آزادی فلوجه متقاعد کرده است

تهران - ایرنا - یک افسر عراقی اعلام کرد: حزب اسلامی عراق، آمریکایی ها را به اهمیت آزادی فلوجه به جای مخالفت با حشد الشعبی متقاعد کرده است.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن امروز سه شنبه به نقل از یک افسر ارتش عراق گزارش داد: حزب اسلامی عراق که از احزاب سیاسی سنی های عراق تشکیل شده مسئول گرفتن چراغ سبز از آمریکایی ها برای باز پس گیری شهر فلوجه از تصرف تروریست ها بود.
آمریکا پیشتر با مشارکت نیروهای مقاومت مردمی الحشد الشعبی در عملیات علیه تروریست ها در فلوجه مخالف بود.
افسر ارتش عراق که به نام وی اشاره نشده به القدس العربی گفت: آمریکایی ها به دلیل حضور نیروهای مقاومت مردمی حشد الشعبی در همه جبهه های عراق به ویژه با آزاد شدن شهر فلوجه به دست نیروهای حشد الشعبی مخالف بودند.
این افسر عراقی فاش کرد که نگرانی آمریکایی ها از این بود که اهالی فلوجه و اطراف آن با تروریست های داعش همکاری کنند و تجربه شکست در عملیات گذشته زمانی که مردم این شهر و اطراف آن سلاح های خود را به سمت نیروهای آمریکایی نشانه رفتند و مقابل آنان ایستادند و از دستوراتشان سرپیچی کردند، تکرار شود.
وی افزود: برخی از اهالی فلوجه به خاطر مسایل قوم گرایی، طرفدار داعش هستند و با این گروهک تروریستی ائتلاف کرده اند.
از سوی دیگر این شهر نماد بزرگی برای اهل سنت عراق محسوب می شود و آنان مشاهده می کنند که حشد الشعبی اهالی فلوجه را هر صبح و شب تهدید می کند و این حکایت از بحران قومی خطرناک در این منطقه دارد.
به گفته این افسر عراقی، توافقی بین فرماندهان حزب اسلامی عراق با حشد الشعبی وجود دارد مبنی بر این که مبارزان وابسته به حزب اسلامی در برخی از جبهه های این شهر بر طرف آمریکایی فشار آورند و آنان را به مشارکت و پشتیبانی هوایی برای موفقیت عملیات متقاعد کنند در عوض تضمین بدهند که هیچ گونه خشونت و سوء استفاده ای صورت نگیرد و هدف اصلی حشد الشعبی دور کردن تروریست ها از بغداد باشد.
این افسر عراقی در پایان به القدس العربی گفت: هواپیماهای جنگی ائتلاف در عملیات فلوجه مشارکت خواهند کرد و از این نگرانیم که عملیات مذکور که هدفش یورش به شهر است محقق نشود با این حال ممکن است پیشرفت در مواضع نزدیک به مرزهای شهر صورت گیرد به خصوص که آمریکایی ها می دانند اطراف فلوجه که تروریست های داعش بر آن مسلط هستند، اهمیت استراتژیک زیادی دارد.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق یکشنبه شب گذشته شروع عملیات آزاد سازی فلوجه را اعلام کرد و نخستین یگان های ارتش و الحشدالشعبی بامداد دوشنبه با عبور از موانع و کمین های گروه تروریستی داعش، از چندین محور وارد این شهر شدند.
در این عملیات علاوه بر یگان های توپخانه ارتش عراق و نیروهای پلیس، واحدهای زبده نیروهای مردمی اعم از کتائب حزب الله، کتائب سید الشهدا، النجباء، عصائب اهل الحق، جندالامام و نیروهای سازمان بدر و همچنین سرایا عاشورا و سرایا الخراسانی حضور دارند.
همچنین گروه های شاخه نظامی عتبات عالیات نیز در این عملیات مشارکت کرده اند.
فلوجه که یکی از دو شهر اصلی و راهبردی تحت اشغال گروه تروریستی داعش محسوب می شود، آذر سال 92، با یورش داعش به عراق و به دنبال ماه ها برپایی چادرهای تحصن از سوی شهروندان عراقی، به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد.
خاورم**1408**1275
کد N1265857

وبگردی