آفتاب
جانشین پلیس پیشگیری ناجا:

معتادان عمده جرائم خرد را انجام می دهند

معتادان عمده جرائم خرد را انجام می دهند

تهران - ایرنا - جانشین پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: عمده جرائم خرد توسط معتادان انجام می شود که باید فکر عاجلی برای آنها کرد و نیروی انتظامی هر زمانی، امکانات برای نگهداری آنها فراهم شد، طرح جمع آوری معتادان را اجرا کرد که شاهد کاهش قابل توجه جرائم خرد بودیم.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار مهدی معصوم بیگی افزود: ظرفیت های مردمی و دیگر دستگاه ها باید برای پیشگیری از جرم به کمک نیروی انتظامی و قوه قضاییه بیایند و نیروی انتظامی راهبردها و برنامه های خوبی از جمله ایجاد و تقویت موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی، آموزش همگانی، توسعه واحدهای مشاوره و مددکاری در کلانتری ها، تعامل با دستگاه های ذیربط، ایجاد یگان های حفاظت در دستگاه ها، به کارگیری پلیس افتخاری را برای عملیاتی کردن دو راهبرد مزبور در دست اجرا، ‌تقویت و ایجاد دارد.
وی با بیان اینکه کاهش جرم منحصر به اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست، ادامه داد: این گروه از جرائم از آن جهت اهمیت پیدا می کنند که دارای کثرت و فراوانی است و احساس ناامنی را افزایش می دهد و مقدمه ای برای وقوع جرائم مهم است، از این رو غفلت از مقابله با جرائم خرد نباید وجود داشته باشد.
جانشین پلیس پیشگیری ناجا افزود: جرائم خرد جرائمی هستند که خسارت ناشی از آنها زیاد نیست و رسیدگی به آنها پیچیدگی قضائی و حقوقی ندارد و معمولا دارای مجازات حبس کوتاه مدت و یا جزای نقدی اندک هستند و ارزش مال مسروقه کم و خیلی قابل توجه نیست.
معصوم بیگی افزود: گر چه تنش یک جرم خرد محدود است، اما به لحاظ فراوانی که دارند و اینکه خیلی از افراد جامعه در معرض بزه دیدگی این نوع جرائم هستند بویژه در کلان شهرها و شهرهای بزرگ، عدم کنترل آنها باعث پایین آمدن احساس امنیت و نظم عمومی می شود، از این رو پیشگیری و کنترل جرائم خرد به حفظ نظم عمومی کمک شایان می کند.
وی گفت: کاهش جرم بویژه جرائم خرد فقط وابسته به کنترل نظم و اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست بلکه عواملی نظیر کاهش بیکاری، افزایش رفاه اجتماعی، ارتقاء کیفیت زندگی و رشد اقتصادی بر کنترل و کاهش جرائم تاثیرگذار است.
معصوم بیگی با تاکید بر اینکه همه دستگاه ها و نهادها باید مسئولانه در پیشگیری از جرم وارد شوند و به نیروی انتظامی و قوه قضاییه کمک کنند، افزود: تلاش شده در کمیته امنیتی و انتظامی این همگرایی و همسویی ایجاد و هم افزایی بین دستگاه ها بدست آید و از بستر و زمینه هایی که در دیگر دستگاه ها وجود دارد، استفاده و ظرفیت دیگر سازمان ها در پیشگیری از جرم فعال شود.
اجتمام(1) ** 9105 ** 1071
کد N1265522

وبگردی