آفتاب

وزیربهداشت:پیشبرد اهداف توسعه پایدارمهمترین موضوع مجمع جهانی بهداشت

وزیربهداشت:پیشبرد اهداف توسعه پایدارمهمترین موضوع مجمع جهانی بهداشت

رم - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشبرد اهداف توسعه پایدار را مهم ترین موضوع مجمع جهانی بهداشت در ژنو خواند و گفت: دراین مجمع بحث های مهمی برای پیشگیری از ایجاد موانع دسترسی آسان و سریع مردم جهان به دارو و تجهیزات انجام شد.

به گزارش ایرنا، دکتر سید حسن هاشمی که در صدر هیاتی برای شرکت در شصت و نهمین مجمع جهانی بهداشت به ژنو سفر کرده است روز دوشنبه در این باره اظهار داشت: مهمترین مطلب در این مجمع پیشبرد اهداف توسعه پایدار است، سندی که سال گذشته از سوی روسای کشورهای سراسر جهان به امضا رسید.
وی اظهارداشت: ما بحث های مهمی را برای پیشگیری از ایجاد موانعی که می تواند مانع از دسترسی آسان و سریع مردم جهان به دارو و تجهیزات بشود، که بحث مدیریت مالکیت معنوی دارو و تجهیزات است را داشتیم زیرا برخی کشورها آنرا متعلق به خود می دانند و اجازه کپی بردای نمی دهند که این امر منجر به گرانی دارو و تجهیزات در سراسر جهان می شود و خود مانع توسعه پایدار است وقتی صحبت از توسعه پایدار می شود همه امور آن مربوط به سلامت انسان است.
وی افزود: این چهارمین سالی است که جمهوری اسلامی ایران مسئولیت جنبش کشورهای عدم تعهد را که شامل حدود 120 کشور در سازمان بهداشت جهانی می شود عهده دار است. در هر دوره یک بیانیه قرائت می شود و بیانیه این دوره شامل 39 بند است که من در سخنرانی امروز در جمع همکاران وزرای بهداشت سراسر جهان به آن پرداختم.
وی گفت: یکی از بحث های مهم دیگر جلوگیری از نفوذ شرکت های چند ملیتی در اداره ومدیریت سازمان مهم بهداشت در آینده بود البته در حال حاضر مشکلی نیست اما پیشنهاداتی وجود دارد که به نوعی اختیارات سازمان بهداشت جهانی را سلب می کند.
دکتر هاشمی افزود:در حوزه انتقال تکنولوژی و فناوری برای مسایل زیست محیطی و همچنین در رابطه با مساله مهاجران بویژه در منطقه خاورمیانه که تعداد زیادی از سوریه تا عراق در سراسر جهان پخش هستند و قطع دسترسی آنها به خدمات سلامت، بحث شد .
به گفته وی دراین حوزه مواضع گروه کشورهای عدم تعهد درخصوص محکومیت رژیم اشغالگر قدس در باره عدم دسترسی فلسطینیان و ساکنین بلندی های جولان به دارو و همچنین حوزه سلامت و خدمات سلامت ایراد و در عین حال از سازمان بهداشت جهانی بخاطر کارهای ارزنده در کنترل بیماری ابولا، زیکا حمایت شد و پیشنهاداتی برای دسترسی سریع در موارد اورژانس برای همه کشورها به خدمات سلامت ارائه شد.
شصت و نهمین مجمع جهانی سلامت امروز با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت و معاونین وزارت در ژنو برگزار شد.
دکتر هاشمی در نخستین روز از این سفر با وزیر بهداشت فنلاند دیدار و گفت و گو کرد.
هاشمی همچنین به عنوان رئیس وزرای بهداشت جنبش عدم تعهد، پس از سخنرانی دکتر 'جان' مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، به مدت 8 دقیقه سخنرانی کرد و سپس با وزیران بهداشت سوئیس و اتریش دیدار کرد و در طی این نشست تفاهمنامه ای میان ایران و اتریش امضا شد. ملاقات با همتای آلمانی نیز از جمله برنامه های امروز وزیر بهداشت ایران در ماموریت ژنو است.
برگزاری شصت و نهمین دوره مجمع جهانی بهداشت تا 8 خرداد در ژنو سوئیس ادامه خواهد داشت. در این اجلاس 6 روزه هیأت های 192 کشور عضو سازمان بهداشت جهانی حضور دارند. وظایف اصلی مجمع جهانی بهداشت که نهاد عالی تصمیم گیرنده سازمان بهداشت جهانی محسوب می شود، سیاستگذاری، نظارت بر خط مشی مالی و بررسی و تائید بودجه پیشنهادی این سازمان است.
اروپام**461**1565
کد N1264913

وبگردی