آفتاب

سفر «آبه» به ایران و ضرورت تقویت روابط دوجانبه

سفر «آبه» به ایران و ضرورت تقویت روابط دوجانبه

پکن - ایرنا - یک رسانه معتبر ژاپنی در گزارشی اعلام کرد، چنانچه ژاپن قصد دارد مناسبات اقتصادی خود با ایران را تقویت کند، سفر «شینزو آبه» به تهران می تواند یکی از لازمه‌های اجرایی شدن این هدف باشد.

به گزارش ایرنا، آخرین باری که یک نخست وزیر ژاپن به ایران سفر کرد مربوط به سال 1978 میلادی است که «تاکئو فوکودا» رهسپار کشورمان شد.
روزنامه «نیکی» روز دوشنبه در گزارشی نوشت: تحریم ها علیه ایران لغو شده و اینک زمان گسترش مناسبات با این کشور است و به همین خاطر «آبه» باید طبق برنامه سفر خود به تهران را انجام دهد.
این رسانه معتبر ژاپنی در گزارش خود یادآور می شود که بارها وزیران خارجه ژاپن با هدف اینکه از دستاوردهای بزرگ روابط دو کشور حراست کنند به ایران سفر کرده اند اما دیدار «آبه» از ایران یک حرکت شگفت انگیز و مثال زدنی است که طبیعتا جهشی در روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد.
گزارش ادامه می دهد که شاید تحریم ها موانعی در روابط تهران و توکیو ایجاد کرده بود اما حالا که آنها لغو شده اند و شرکت ها و موسسات بزرگ ژاپنی دیگر نمی توانند یک بازار بزرگ با 80 میلیون نفر جمعیت را که می تواند برای همه جوانب منافعی داشته باشد، رها کنند.
این گزارش از ایران به عنوان بازاری که نباید در منافع آن تردید ایجاد کرد، یاد کرده و آورده است: کشورهای دیگر خیلی زودتر از ژاپن به این بازار هجوم برده اند و ژاپن باید بر تحرک خود در این زمینه بیفزاید.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این سفر باید انجام شود زیرا قبل از نخست وزیر ژاپن، «شی جین پینگ» و «پارک گئون هی» رئیسان جمهوری چین و کره جنوبی به ایران رفته اند.
«نیکی» تاکید می کند که هر روز دیپلمات ها و مسئولان، بیشتر از گذشته از «آبه» می خواهند سفر خود به ایران را انجام دهد و اجازه ندهد تا توکیو بیش از این از رقبای آسیایی و اروپایی خود در ایران عقب بماند.
بررسی ها نشان می دهد که از هم اکنون رئیسان بزرگترین شرکت های بازرگانی، تجاری، خودروسازی و انرژی در ژاپن خود را برای همراهی با نخست وزیر «آبه» در ایران آماده می کنند.
ایران و ژاپن فوریه سال جاری میلادی یک پیمان سرمایه گذاری با هدف حراست از همکاری های تجاری و حفاظت از دارایی های شرکت های خود و کمک به سرمایه گذاری های متقابل امضا کرده اند.
این در شرایطی است که غول های مهندسی ژاپن همچون شرکت «چیودا» و «توکیو» پیشتر مطالعات خود را در باره بازار ایران انجام داده و به بازار ایران بازگشته اند؛ دو شرکتی که عمدتا در بخش انرژی فعال بوده و به دنبال امضای قراردادهایی با ایران برای اجرای طرح های مرتبط با نفت و پتروشیمی هستند.
امروز نیز «یوشی هیرو شیگیسا» رئیس شرکت «جی جی سی»، بزرگترین سازنده پالایشگاه در ژاپن اعلام کرد که بازار ایران فرصتی ایده آل برای تحقق همکاری های درازمدت است و این شرکت قصد دارد بار دیگر فعالیت خود را در ایران آغاز نماید.
براساس گزارش رسانه های ژاپنی، سفر «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور به ایران ششم و هفتم شهریور ماه سالجاری و پس از شرکت وی در کنفرانس توسعه همکاری های آفریقا - ژاپن در کنیا صورت می گیرد و به همین سبب بسیاری از ناظران بر این باورند که سفر «آبه» به تهران در واقع حرکتی ابداعی از سوی ژاپن برای پیشبرد مناسبات و همکاری ها بویژه در عرصه های اقتصادی و سیاسی با ایران است که بیشتراز هر کشور دیگری اکنون رهبران دنیا به آنجا سفر می کنند.
در همین ارتباط گزارش شده است که این اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران در 38 سال گذشته است و پس از دیدار خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی از ایران که سفری بی سابقه بود، یک شگفتی بزرگ دیگر در توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دنیا پس از برجام رقم خواهد خورد.
ژاپن دریافته و اعتراف کرده که پس از برداشته شدن تحریم ها و توافق هسته ای کشورهای 1 +5 با تهران، ایران الحاق بیشتری با جامعه بین المللی پیدا کرده است و این کشور نیاز دارد، ابتکاراتی در رابطه با تهران بکار ببرد.
آساق**231**1597
کد N1264348

وبگردی